Bli ett ombud

BLI ETT OMBUD

Gillar du opera, dans och musikal? Då blir du ett bra ombud för GöteborgsOperan!

”Många vill se våra föreställningar men kommer aldrig iväg", säger GöteborgsOperans vd. ”Vi hoppas att våra ombud ska ge sina kollegor, vänner och bekanta den där extra lilla knuffen som gör att ett besök på operan verkligen blir av.”

Att vara GöteborgsOperans ombud är inte svårt. Vi ger dig information om våra föreställningar och förser dig med affischer, generalprogram och annat material som du kan dela ut på din arbetsplats eller till nära och kära. Det finns också en del fördelar med att vara ombud.

DETTA FÅR DU SOM TACK FÖR HJÄLPEN:

– Förtur att preliminärboka biljetter före ordinarie biljettsläpp.
– Inbjudan till vår årliga ombudsträff.
– Möjlighet att se generalrepetitioner.
– Grupprabatt på opera och dans.
– Möjlighet att emellanåt köpa två biljetter à 60 kr. (Endast efter kl 15 på föreställningsdagen.)

Ladda ner ett PDF-dokument om hur det fungerar att bli ett ombud

Vi på GöteborgsOperan är mycket glada över att du är med och sprider vår scenkonst. Det du bidrar med är en stor hjälp i vårt arbete att få ännu fler att hitta till oss.

Vi vill visa vår uppskattning och belöna er ombud för ert viktiga engagemang. Därför har vi skapat GöteborgsOperans premietrappa – ett sätt för dig att få ut ännu mer av oss!

SÅ HÄR FUNGERAR DET

Stegen i premietrappan baserar sig på det antal biljetter som du har sålt under säsongen. Varje nytt steg du tar innebär en ny premie. Om du vid säsongens slut ligger kvar i samma intervall eller har sålt färre biljetter än säsongen innan utgår ingen premie. Det steg du står på i juni är också det steg som du utgår ifrån nästa säsong. Premierna delas ut i samband med en ombudsträff under våren.

Premietrappan

OBS! Kom ihåg att alltid uppge ditt kundnummer för att få biljetterna registrerade på dig som ombud!

Följande trappa går ut efter steg som baseras på antal sålda biljetter, med ett påföljande premie:

Steg 1 – 40 biljetter
5 föreställningsprogram, block & penna, 1 cd/dvd

Steg 2 – 70 biljetter
8 föreställningsprogram, block & penna, 1 cd/dvd + 1 bok

Steg 3 – 130 biljetter
10 föreställningsprogram, block & penna, prenumeration på tidskriften Opera (3 nr.), 1cd/dvd

Steg 4 – 200 biljetter
12 föreställningsprogram, block & penna, 5 kaffe & kaka, OperaShopen värdecheck 200 kr

Steg 5 – 270 biljetter
15 föreställningsprogram, 10 kaffe & kaka, cd/dvd-paket

Steg 6 – 330 biljetter
20 föreställningsprogram, 12 kaffe & kaka, lunch för 2 personer i GöteborgsOperans Restaurang

Steg 7 – 400 biljetter
25 föreställningsprogram, 15 kaffe & kaka, räksmörgås + dryck för 2 personer i OperaBaren

Steg 8 – 460 biljetter
30 föreställningsprogram, 20 kaffe & kaka, middag för 2 personer i GöteborgsOperans Restaurang

Steg 9 – 530 biljetter
35 föreställningsprogram, 25 kaffe & kaka, Hagabadet Bad & Brunch för 2 personer

Steg 10 – 650 biljetter
40 föreställningsprogram, 30 kaffe & kaka, hotellövernattning + Trettondagskonsert med bal för 2 personer

Förmåner för dig som är ombud

GöteborgsOperans ombud är mycket viktiga för oss. Ombuden hjälper oss att sprida information om allt som händer i operahuset till grupper som vi kanske inte hade kommit i kontakt med annars.

Att vara ombud är också en möjlighet för dig som är intresserad av scenkonst att få en plattform att verka utifrån.

SOM TACK FÖR HJÄLPEN FÅR DU FLERA FÖRMÅNER:

– Möjlighet att boka biljetter före ordinarie biljettsläpp.
– Inbjudan till vår årliga ombudsträff.
– Möjlighet att vid inbjudan se generalrepetitioner.
– Vid köp av minst 15 biljetter får du den 16:e fri. Vid köp av 50 biljetter blir också den 51:a fri.
– Möjlighet att emellanåt (efter bedömning av biljettkassan) köpa 2 biljetter à 60 kr efter kl 15 på föreställningsdagen. Dessa biljetter kan inte förbokas.

DU FÅR OCKSÅ:

– Regelbunden information om allt som händer på GöteborgsOperan.
– Affischer, flyers, säsongsprogram etc att sprida.
– Förslag på saker att göra i samband med besöket hos oss, t ex guidad tur, sånglektion och restaurangbesök.
– Grupprabatt på opera och dans. Vid köp av minst 15 biljetter till samma föreställningsdag får du 30 kr rabatt per biljett. (Gäller endast ordinarie pris och föreställningar på Stora scenen.)
– Möjlighet att sälja föreställningsprogram före besöket. (Du hämtar ut programmen i OperaShopen, sköter försäljningen till dina kunder och returnerar överblivna program till oss.)

Tips till dig som är eller vill bli ombud

1. Använd dina nätverk

I dina nätverk finns säkert gott om personer som är intresserade av kultur och GöteborgsOperans verksamhet. 

Förutom att prata med familj och vänner kan du också berätta om GöteborgsOperans verksamhet för grannar, nuvarande och tidigare arbetskamrater, för dem du umgås med i föreningar och klubbar 

(t ex gymnastikgrupper, bostadsrättsföreningen, kören), på kurser och i församlingen/ kyrkan.   

2. Kommunicera med dina kunder

Att prata öga mot öga är givetvis det trevligaste, men tyvärr är det inte alltid möjligt. Vid sidan av att slå en signal eller skicka e-post kan du också använda följande kanaler: 

– Föreningsblad
– Intern-tv och intranät på din arbetsplats
– Personalföreningstidning
– Facebook
– Hemsidor via föreningar och grupper
– Komponera ett eget kulturnytt

3. Informera dina kunder

Att sätta upp GöteborgsOperans fina affischer och reklamblad på anslagstavlor, eller skriva om repertoaren på hemsidor och intranät är ett bra sätt sprida information om vår repertoar. 

Du kan också göra separata utskick till specifika kunder, där du väljer ut just den uppsättning som du tror passar dem. För att kunna göra det behöver du lära känna dina kunder och deras önskemål. 

Vi hjälper dig gärna att välja ut lättillgängliga uppsättningar för de ovana kunderna i dina nätverk. 

När du får in beställningar är det trevligt att kunna hjälpa din kund med att exempelvis:

– boka enstaka biljetter till önskade uppsättningar
– hitta en favoritplats i salongen
– berätta om GöteborgsOperans ombokningsskydd
– berätta om de olika priskategorierna och välja ut den som passar kunden bäst 

4. Konsten att säLja in föreställningar

Slutligen några tips på hur du själv kan lära dig mer om repertoaren. Något som underlättar när du ska sälja in föreställningarna till dina kunder.

– På opera.se finns information och inspiration om alla våra uppsättningar. Här kan du titta, lyssna och läsa mer om allt vi gör.
– Ta del av våra utskick! Prenumerera på våra nyhetsbrev och informationsbrev, de ger kortfattad och aktuell information.
– Besök våra ombudsträffar, och de samtal vi arrangerar inför nya uppsättningar. Här får du djupare kunskap om de olika verken och uppsättningarna.
Gå en guidad tur bakom kulisserna.
Botanisera i vår OperaShop och lyssna in dig på musiken.
– Läs recensioner. Premiärer på Stora scenen recenseras i medier som GP, SvD, DN, Borås Tidning, Bohusläningen, Expressen, Aftonbladet och Sveriges radio.
– Utnyttja specialerbjudanden
– Prata med GöteborgsOperans personal. Vi är här för att hjälpa dig!

Mer information

För mer information om att bli ombud, kontakta biljettkassan på tel. 031-13 13 00 eller skicka e-post till: gruppbiljetter@opera.se

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen