Ateljéer & verkstäder.

Kostymskisserna landar i ateljéerna ett halvår före premiären. Nu startar en kedjereaktion som håller alla fullt sysselsatta ända fram tills ridån går upp.

Först ut är textilfärgeriet. "Vi färgar in, bleker, trycker mönster och dekorerar tygerna", berättar textilkonstnär Mia Persson. "Ibland sliter vi sönder dem också. Vi gör egentligen allt utom att sy."

Tyger beställs naturligtvis färdiga på metervara också, men ofta har kostymtecknarna väldigt specifika önskemål. Då är det upp till Mia Persson och Tatiana Bjarne att hitta rätt känsla i färger, mönster och ytor.

"Varje uppsättning är unik och vi experimenterar jättemycket, säger Mia. "Vi blandar nya arbetssätt med väl beprövade metoder. I Trollflöjten använde vi till exempel en urgammal patineringsmetod för att få bomullssammet att se ut som läder. Man stryker på sadeltvål i många lager. Det är i patineringen som tygerna får sin själ."

Ateljéer 2
kostym
trådrullar
sömnad

Skräddarsytt.

”Det är väldigt mycket kläder som sys upp för varje verk. Till Goya syddes över 300 kostymer i 1700- och 1800-talsstil.” Gunilla Andersson

"Kläderna sys upp exakt efter mått på personen som ska bära dem. Här finns inget som heter storlek 36 eller 38", säger skräddare Gunilla Andersson.

Det handlar om välskräddad kvalitet. Plaggen ska hålla i många, många föreställningar.

"Dansarna måste kunna lita på att kläderna håller för vilka steg och språng som helst. De ska kunna röra sig obehindrat. Detsamma gäller sångarna. Plaggen ska vara bekväma, om något sitter fel stör det koncentrationen."

I kostymförrådet i operans källare förvaras tusentals kostymer. Och ännu fler finns magasinerade i Göteborgs hamn. "Det är väldigt mycket kläder som sys upp för varje verk. Till Goya syddes över 300 kostymer i 1700- och 1800-talsstil. Vissa roller byter om fem gånger under en och samma föreställning", berättar Gunilla Andersson.

Anne Modin, också skräddare, ser en tydlig trend. "Förr sydde vi upp allt. Men nu återanvänder vi mer och mer. Det ligger väl i tiden. Både kostymtecknarna och vi själva tänker mer långsiktigt."

provdocka

Kentaurer från Texas.

Alla kostymer görs inte i skrädderiet. I läderverkstan tillverkas, förutom skor och bälten, även en och annan kostym. Malin Jonson minns speciellt en föreställning. "Inför En midsommarnattsdröm fick vi uppdraget att tillverka kostymer åt ett gäng kentaurer.
Jag beställde hem äkta hästsvansar från Texas som gick exakt i ton med dansarnas
egen hårfärg. Kostymerna bestod av läderbälten som fästes kors och tvärs på dansarnas kroppar."

"Vi har gjort annat konstigt också", tillägger hon. "Till exempel har vi tillverkat riddar- rustningar i skinn. Metallrustningar funkar inte, de skulle skramla och störa orkestern."

Tamburera med mera.

kungbaklanges_02_100
perukmakeri

I perukmakeriet tillverkar man förstås peruker. Eller tamburerar som det faktiskt heter. "Att tamburera en peruk tar ungefär 40 timmar. De flesta görs av äkta hår eller buffelhår. Då håller de längre. De kan tvättas, färgas, klippas och användas i flera föreställningar", berättar Ilona Andreasson.

"Vi arbetar med alla typer av föreställningar. Dans, musikal, opera och operett. Det är viss skillnad på att frisera en sångsolist och en dansare. En dansare behöver betydligt mer hårspray!"

Perukmakeriet har fler ansvarsområden än hår. Det är här artisterna sminkas inför varje föreställning. Men det är inte alltid som kosmetika räcker till. "Anders Lorentzson som spelar Zapater i Goya har till exempel en stor lösnäsa på sig i föreställningen", berättar Ilona Andreasson. "Den har vi också tillverkat här."

Följ med runt scenen också.

Guidade turer

Vem rattar de 1100 strålkastarna? Vad döljer sig i de hemliga gångarna? Hur jobbar en inspicient? Och varför blir det plötsligt blackout på Stora scenen? Svaren får du på den guidade turen.

Guidade turer

VGR ©2014 GöteborgsOperan · Nyhetsbrev · Facebook · Sitemap · Om webbplatsen · Sök · Kontakta