Runt scenen.

Tidigt varje morgon ställer scenteknikerna i ordning scenen inför dagens repetition. När repetitionen är slut rivs alltihop och kvällens dekor byggs upp.

Dekormålare Ylva Thorén ser scentekniken som en viktig del i sitt eget arbete. ”Dekoren ska fungera både visuellt och i praktiken. Det måste se bra ut samtidigt som den ska vara enkel att riva ner och bygga upp. Många tror att dekormåleri bara handlar om att göra vackra målningar. Så är det inte. Det handlar mycket om funktion.”

All dekor målas i neutralt ljus, så nära dagsljus som möjligt. Sedan förändras mycket i själva ljussättningen. ”Varje produktion har sitt eget team av ljussättare och ljustekniker”, berättar ljuschef Pererik Dalberg. ”Varenda liten detalj i arbetet dokumenteras noga. Ljuset ska vara exakt detsamma om föreställningen så spelas 60 gånger.”

Prolog

Blackout!

Så kallas det när man mitt i en föreställning släcker ner några sekunder för att sedan tända och låta publiken möta en helt ny scen. Inte sällan går det ett sus genom publiken. Vad hände egentligen?

”Hemligheten ligger i de fyra sänkbara podier som scenen består av samt de bommar som hänger i taket”, berättar systemingenjör Fredrik Blidner. ”Hydrauliska vinschar flyttar, lyfter och sänker ner saker på scenen helt ljudlöst. Tekniken framstår som ren magi.”

I varje föreställning måste tekniken synkroniseras med musiken. Det är inspicientens jobb. Inspicienten är en slags teknisk dirigent som ger startsignal för scen-, ljus- och ljudväxlingar.

Ombyte förnöjer.

Mozarts_Requiem
julius_caesar_kostym4
julius_mb_1257_100

En annan sak som brukar fascinera publiken är de snabba klädbytena. Scenkostymer är ofta rätt avancerade historier, så rollinnehavarna behöver hjälp. På GöteborgsOperan arbetar sex stycken påklädare på heltid. Plus en mängd frilansare. Fyra veckor före premiären börjar ensemblen repetera med kostymer. Innan dess har påklädarna haft flera möten med regiassistenten, tillskäraren och kostymören för att kunna organisera snabba byten.

”Man får inte vara blyg där bakom scenen. Visst har vi loger i närheten, men oftast finns det inte tid. Många klädbyten måste ske på under minuten”, berättar Camilla Börjesson, chef för påklädarna. ”Men ibland går det lite väl fort", fortsätter hon. "Det pratas fortfarande om när en solist kom ut på scen med en galge hängande i peruken!”

Kläderna märks noggrant upp med rollinnehavarens och föreställningens namn. ”Mitt yrke handlar mer om logistik än om kläder”, säger Camilla Börjesson. ”I Goya har många roller fem klädbyten per föreställning. Då krävs minutiös planering.”

Följ med till våra ateljéer och verkstäder också.

Guidade turer

Vem rattar de 1100 strålkastarna? Vad döljer sig i de hemliga gångarna? Hur jobbar en inspicient? Och varför blir det plötsligt blackout på Stora scenen? Svaren får du på den guidade turen.

Guidade turer

VGR ©2014 GöteborgsOperan · Nyhetsbrev · Facebook · Sitemap · Om webbplatsen · Sök · Kontakta