Frågor & svar

FRÅGOR & SVAR

Här är svaren på de vanligaste frågorna.

När ska jag komma?
Om du redan hämtat ut biljetten räcker det med en halvtimme innan föreställningen börjar. Men passa gärna på att njuta lite av huset och atmosfären. Om du vill kan du komma på introduktionen till våra opera- och dansföreställningar en timme innan föreställningen börjar.

Hur tar jag mig lättast till operan?
Har du möjlighet att åka kollektivt är det ett bra alternativ. Alldeles intill operahuset finns hållplatsen Lilla Bommen, här stannar både bussar och spårvagnar. Älvsnabben har också ett stopp nära oss. Både Nils Ericssons bussterminal och Centralstationen ligger inom gångavstånd. 

We Are Together är en samåkningstjänst som hjälper dig att resa till och från GöteborgsOperan, och andra av Västra Götalands kulturskatter, med lägre påverkan på plånboken och miljön. Läs mer och boka din resa på wearetogether.se.

Du parkerar bekvämt och billigt i P-hus Nordstan. Parkeringsplatser för rörelsehindrade finns inom 30 meter från entré.

Mer information om adressen och färdmedel

Vad ska jag ha på mig?
Så speciellt högtidligt behöver det inte vara. På premiärkvällar vill vissa klä upp sig lite extra, men det är absolut inget krav. Kom som du är bara och njut av föreställningen.

Däremot får du gärna lämna parfymen hemma. Tänk på att andra gäster i publiken kan vara överkänsliga mot kemikaliska dofter som exempelvis parfym, rakvatten och parfymerade hårprodukter.

Kan jag betala med kort?
Ja, i barerna, caféerna och i restaurangen kan du betala med kort.

Säljer ni presentkort?
Ja, vi säljer presentkort i vår biljettkassa och här online.

Var finns toaletter och garderober?
Toaletter finns på entréplan samt på alla balkonger. Detsamma gäller garderober. Välj den garderob som är närmast den sektion du sitter i.

Är det okej att fotografera?
Nej, all fotografering och inspelning under pågående föreställning är förbjuden.

Mobilen, räcker det att ha den på ljudlös?
Nej. Stäng av mobilen helt under hela föreställningen. Om den bara står på ljudlös kan radiovågorna fortfarande störa vår utrustning.

Vad händer om jag kommer för sent?
När föreställningen har börjat stängs dörrarna och ingen släpps in i salongen förrän efter första pausen.

Finns det några guidade turer på operan?
Ja, i samband med föreställningar kan sällskap få en guidad tur bakom kulisserna.

Läs mer om guidade turer

Vad är en introduktion och vad kostar den?
På introduktionen får du en djupare inblick i den aktuella föreställningen. Introduktionen kostar inget extra.

Läs mer om introduktioner

Hur bokar jag bord i restaurangen?
Du ringer vår hovmästare och bokar bord på telefon 031-13 13 00. Du kan även skicka en bokningsförfrågan online. Var ute i god tid, det blir ofta fullbokat. 

Till restaurangsidorna

Kan jag förbeställa till pausen?
En timme före föreställningen börjar är du välkommen att förbeställa till pausen. Du beställer och betalar i caféet i den sektion där du sitter. I pausen går du sedan till anvisad plats där beställningen står framdukad.

Läs mer om pausbokningar

Hur långa brukar pauserna vara?
Pauserna brukar vara ca 25 minuter. Se exakta tider för akter och pauser på din föreställning.

Var ligger baren?
OperaBaren är två trappor upp ovanför entrén. Dessutom finns det tre caféer som också serverar öl och vin, ett på entréplan samt på första och andra balkong.

Hur gör jag om jag har en matallergi eller matintolerans?
Innan ni beställer er mat och dryck, berätta gärna för vår café-, bar- eller restaurangpersonal om eventuell matallergi eller matintolerans.

Var köper jag föreställningsprogram? Kan jag få dem i förväg?
Program finns i OperaShopen och i biljettkassan. Dessutom kan du beställa föreställningsprogram och få det hemskickat.

Finns det extra dyna till stolen att låna när man ska se föreställning tillsammans med barn?
Jadå, kontakta våra foajévärdar så hjälper de dig.

Jag hör lite dåligt. Vilka hjälpmedel har ni för mig?
Hörselutrustning finns att låna hos våra värdar.

Läs mer om vilka hjälpmedel som finns

Kan jag få hjälp med min rullstol?
På parkett bänkrad 22 finns särskilda platser som är avsedda för rullstolsburna. Dessa kan endast köpas eller bokas i vår biljettkassa. Under kvällen hjälper våra värdar dig med din rullstol. 

Läs mer om tillgänglighet och hjälpmedel

Jag vill lämna blommor till en medverkande i föreställning, hur gör jag?
Lämna blommorna i vår personalentré, ingång mot Maritima centrum. Märk blommorna med namn och i vilken föreställning personen medverkar. Vi ser till att de hamnar rätt.

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen