A FLOWERING TREE

A Flowering Tree är en opera skriven av en av dagens mest hyllade operatonsättare: amerikanen John Adams. Med sin sinnliga musik berättar operan en 2000-årig, indisk saga.

Ett filmklipp från föreställningen
”En bedövande vacker föreställning” – SvD

A Flowering Tree är en opera ”full av oskuldsfullhet och magi” (NY Times), skriven av en av dagens mest hyllade operatonsättare: amerikanen John Adams. För librettot står kompositören och Peter Sellars, mottagare av Polarpriset 2014. Verket uruppfördes i Wien 2006.

Med sin sinnliga musik berättar operan en 2000-årig, indisk saga. Den unga Kumudha har en magisk förmåga: hon kan förvandla sig till ett träd. Genom att sälja trädets blommor lyckas hon hjälpa sin fattiga familj. Den kärlekskranke Prinsen blir vittne till förvandlingen. Hänförd friar han till Kumudha. Hans avundsjuka syster, däremot, lurar Kumudha att förvandla sig – bara för att kunna hugga av trädets grenar och rötter. Till hälften stubbe, till hälften stympad människa flyr Kumudha palatset. Den ångerfulla prinsen gör allt för att finna sin brud och vinna tillbaka hennes hjärta.

Med A Flowering Tree på GöteborgsOperan ägnas tonsättaren John Adams äntligen en värdig iscensättning i Sverige – DN

A Flowering Tree är en opera full av dans. Julia Sporsén gör sin första roll i Göteborg, medan amerikanen Eric Fennell Sverigedebuterar i rollen som Prinsen. Britten Omar Ebrahim, baryton och en van framförare av modern musik, gör rollen som Berättaren. Medverkar gör också tio professionella dansare - tre av dem i bärande roller.

För regin står Nicola Raab – regissören bakom vår internationellt hyllade Thaïs. Den portugisiska dirigenten Joana Carneiro efterträdde år 2009 Kent Nagano som ledare för Berkeley Symphony – med vilken hon gjort A Flowering Tree i Cincinnati.

”… en estetisk tindrande upplevelse” – SverigesRadio
Nicola Raab berättar om operan

John Adams och minimalismen

Inom den amerikanska konstmusiken kom impulserna till en början från Europa. Men med minimalismen kom startskottet istället ifrån amerikanarna själva, som här initierade något nytt med stor betydelse. Minimalismen växte fram som en konstinriktning inom måleri och skulptur under 1960-talet. Den kom som en reaktion mot den subjektiva expressionismen och togs snart upp även av konstmusiken. Begreppet missförstås ibland som att det skulle handla om något mycket enkelt eller litet, men i själva verket handlar det om att använda sig av ett minimalt material som kan växa till något mycket större.

MINIMALISMENS BYGGSTENAR

När Andy Warhol började med sin popkonst kunde han mångduplicera ett foto av Marilyn Monroe eller av Campbell's soppburkar. På samma sätt kunde det vara för de minimalistiska kompositörerna: en musikalisk figur kunde upprepas om och om igen, tas över av flera stämmor eller av andra instrumentgrupper och successivt förändras med en ton i taget, som ett slags fasförskjutning. Huvudintrycket blir något mycket repetitivt. Till de första tonsättarna hörde Steve Reich, och under det följande decenniet började minimalisterna även att ta intryck från indisk och indonesisk musik. De senare minimalisterna, Philip Glass och John Adams, skrev flera operor men accepterade inte gärna att kalla sig minimalister, även om de definitivt arbetade i en sådan tradition.

Den flitige tonsättaren Philip Glass skrev till att börja med en trilogi av operor som alla hade en historisk person i centrum: Einstein on the Beach (Albert Einstein) 1976, Satyagraha (Mahatma Gandhi) 1980 och Akhnaten (den forntide egyptiske faraonen) 1984. Glass, som hade vistats längre perioder i Europa och Indien, fick en enorm genomslagskraft internationellt sett. Många europeiska tonsättare tog djupa intryck av minimalisterna, till exempel engelsmannen Michael Nyman eller svensken Jan Sandström som har skrivit två operor för GöteborgsOperan.

Peter Sellars. Foto: Ruth Walz

JOHN ADAMS ÖVRIGA OPEROR

Glass kom senare att överglänsas av den tio år yngre John Adams. Han har kommit att bli en av de mest spelade operatonsättarna internationellt sett. Adams fortsatte också tråden med att välja ämnen för librettot från händelser ur samtidshistorien, och två av hans viktigaste samarbetspartners blev librettisten Alice Goodman och regissören Peter Sellars. För Nixon in China, uruppförd i Houston 1987, valde de president Richard Nixons statsbesök hos Mao Tse-Tung i Peking 1972. Verket vann snabbt spridning till andra scener.

Få operor har vållat sådan uppståndelse som Adams nästa opera The Death of Klinghoffer, uruppförd i Bryssel 1991. Goodmans libretto skildrar den händelse 1985 då palestinska terrorister kapade ett kryssningsfartyg och en rullstolsbunden amerikansk jude mördades. Såväl urpremiären som alla framtida uppföranden har mötts av demonstrationer och starka reaktioner. Upphovsmännen har konstant svarat att de försökt ge likvärdig röst åt såväl judar som palestinier, med respekt för deras respektive politiska bakgrund. Musikaliskt började Adams här att röra sig en smula ifrån den minimalistiska stilen, mot en mer reflekterande stil.

Adams nästa musikdramatiska verk blev operaoratoriet El Niño (2000). Peter Sellars återberättar i librettot Jesu födelse, Herodes mord på gossebarnen och de första åren i Jesu liv, men innehåller även spanskspråkiga dikter av bland andra Gabriela Mistral. Detta är den enda opera av Adams som hittills har spelats i Sverige, med premiär i Malmö 2004. Nästa operaprojekt, Doctor Atomic, fokuserar på den ångest som de arbetande vid kärnvapenlaboratoriet Los Alamos kände medan de provade ut den första atombomben 1945. Den uruppfördes 2005 och har spelats på flera europeiska operascener, däribland Helsingfors.

Foto: Mats Bäcker

A FLOWERING TREE - ETT SAMARBETSPROJEKT

Den opera som nu är aktuell i Göteborg, A Flowering Tree, kom till som ett stort samarbetsprojekt mellan flera kulturinstitutioner och uruppfördes i en konsertsal i Wien 2006. Peter Sellars libretto bygger på en indisk folksaga om en fattig flicka som kan förvandla sig till ett träd. Därigenom kan hon sälja vackra blommor för att hjälpa sin fattiga mor. Det finns en medveten koppling till Mozarts Trollflöjten genom att de två huvudpersonerna, flickan Kumudha och prinsen, genomgår prövningar för att nå fram till varandra som mer fullödiga människor.

A Flowering Tree är sparsmakat gjord med bara tre sångare, förutom de två huvudpersonerna en berättare som för hela verket till en episk nivå. Alla övriga roller i historien utförs av dansare där kören ibland antar repliker för de olika rollfigurerna. Texten är skriven på engelska, med köravsnitten på spanska eftersom de skrevs för en kör från El Sistema, musikutbildningsprogrammet från Venezuela. I sitt tonspråk har Adams till denna stiliserade historia gått ännu ett steg ifrån minimalismen. Även om det finns spår av de upprepande figurerna, har han här anammat ett mer reflekterande, inåtvänt musikflöde. Inte minst i Kumudhas parti och hennes förvandlingar finns lyriska, skirt orkestrerade avsnitt.

– Göran Gademan, dramaturg

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen