ASKUNGEN

Den 7 juni kommer rollen som Don Magnifico att gestaltas på scen av Markus Schwartz. Vår gäst Noé Colin kommer att sjunga rollen från sidan. Rollen som Clorinda kommer att gestaltas av Mia Karlsson och vår Carolina Sandgren kommer sjunga rollen från sidan.

Opera i två akter av GIOACHINO ROSSINI (1792-1868) Libretto JACOPO FERRETTI efter Charles Perraults saga. Framförs på italienska med svensk översättning på textmaskin.

Det är operamagi på riktigt och de virtuosa insatserna är av det förtrollande slaget
– Göteborgs-Posten
Ett filmklipp från föreställningen

Fira våren med Rossinis sprudlande Askungen och hör stjärnskottet Gaia Petrone svinga sig upp i titelrollens alla koloraturer. Hennes prins är den ryske tenoren Sergej Romanovskij. Han är specialiserad på Rossinis nästan omänskligt höga tenorpartier, och gör sin Askungen-debut här på GöteborgsOperan. 

Som "den falske prinsen" Dandini och Askungens styvfar Don Magnifico lever husets Åke Zetterström och Markus Schwartz ut sin välkända, komiska timing. De hade stora framgångar förra gången vi spelade Askungen, medan Mia Karlsson och Ann-Kristin Jones är nya som de odrägligt självupptagna systrarna.

Det är mycket i denna opera som kan locka en bredare publik, som förutom skönsång också bjuder på helt suveräna dansinslag.
– Borås Tidning

Under dirigent Giancarlo Andrettas mästerliga ledning flödar den pulserande, vitala musiken av yppersta Rossini-märke. I regissören Mattias Ermedahls revidering av David Radoks originaluppsättning är de komiska rollerna elegant skruvade mot ett milt vansinne.

I orkesterdiket leder dirigent Giancarlo Andretta orkester, solister och kör, precis på det vis jag önskar och skapar en helhet jag bara njuter av.
– SR Sjuhärad

godhetens triumf

Gioachino Rossini 1820

Rossini skrev sin opera buffa, Askungen (La Cenerentola) för Rom 1817, där den uruppfördes bara ett år efter Barberaren i Sevilla i samma stad. I jämförelse med Barberaren pekar Askungen framåt genom att den innehåller en del sentimentala drag, inspirerade av Samuel Richardsons roman Pamela och Piccinnis opera La buona figliuola. Visst är fadern Don Magnifico och prinsens tjänare Dandini komiska karaktärer, liksom de två styvsystrarna, men de största rollerna Angelina (Askungen) och prinsen är mer sentimentala än komiska. Jacopo Ferretti byggde sitt libretto på en av Charles Perraults berättelser ur Gåsmors sagor och tillgodosåg Rossinis önskemål om att eliminera alla övernaturliga element. Sålunda har Askungens gudmor fén ersatts med en manlig filosof och den borttappade skon har blivit ett armband - det sistnämnda lär dock ha varit ett sätt att undkomma den romerska censuren, som inte tolererade att man visade nakna kvinnovader på scenen. 

Askungen blev alltså mindre av sagoopera och mer av hyllning till upplysningstidens idéer om människors lika värde: prinsen byter kläder med sin tjänare Dandini för att veta att han är älskad för den han är. Och när den förklädda Angelina respekteras som fin dam på balen, ger man en hint bakåt om franska revolutionen i första aktens finalensemble: ”men underifrån kommer en sorts eld smygande och plötsligt, oväntat för alla, är det som om en jordbävning bryter lös...”. Undertiteln ”Godhetens triumf” berättar mer vad det handlar om, och när Angelina står triumferande i slutet säger hon om fadern och sina styvsystrar ”Låt min hämnd bli att jag förlåter dem”.

Som vanligt kräver Rossini mycket av sina sångare, och inte minst prinsens tenorparti är ohyggligt krävande, bland annat har han en aria med fyra höga c:n. Askungens slutrondo är ett synnerligen virtuost koloraturstycke med stort omfång och rejäla intervallsprång. Med detta titelparti gick Rossini vidare med sitt alldeles egna röstfack koloraturmezzon. Liksom Rosina i Barberaren sjöngs det av den skickliga Geltrude Giorgi-Righetti. Emellanåt blev det sedan vanligt att transponera upp Askungens roll till sopran, men sedan 1970-talet görs den uteslutande i mezzoläge. Att verket togs emot ganska ljumt i Rom tog Rossini med ro - han var ju van sedan Barberaren och visste att det skulle vända. Snart spred sig även Askungen, och än idag är det hans mest spelade opera efter Barberaren. Askungen blev faktiskt redan Rossinis sista opera buffa, även om han komponerade vidare i rasande fart, men då tragiska eller åtminstone allvarliga operor.

Rut Jacobson (Askungen) och Lars Billengren (prinsen) vid Sverigepremiären på Stora Teatern 1964

Till Göteborg kom Askungen 1964, då Stora Teatern stod för Sverigepremiären av verket. Regissör var Etienne Glaser och titelrollen sjöngs i sopranläge av Rut Jacobson. Ytterligare en uppsättning kom 1984, regisserad av Per-Erik Öhrn och med mezzosopranerna Irma Mellergaard och Marie-Louise Hasselgren alternerande som Askungen. Innevarande uppsättning hade premiär på GöteborgsOperan 2003 med Paula Hoffman i titelrollen, och den återkom med samma rollbesättning tre år senare. När den nu tas upp på nytt är samtliga nya i sina roller utom Markus Schwartz (Don Magnifico) och Åke Zetterström (Dandini).

Göran Gademan
Dramaturg

FRÅN OPERASHOPEN

CD

Vi har flera härliga inspelningar av Rossinis komiska pärla La Cenerentola i vår OperaShop och kan rekommendera bland annat den där Cecilia Bartoli sjunger huvudrollen, en roll som ledde till hennes internationella genombrott.
199:-/st

DVD

Bland många dvd:er vill vi gärna lyfta fram denna med 2 av dagens ledande bel canto-sångare, Juan Diego Florez som den unge greven och Joyce DiDonato som La Cenerentola.
299:-/st

Bröderna Grimm-boxen

Många av Bröderna Grimms sagor har inspirerat operatonsättare genom åren. Många finns också inspelade. I denna box om 10 cd-skivor, finns toppinspelningar från 50-talet utav Askungen, Hans & Greta samt Riddar Blåskäggs borg. Ytterligare kompletta operor finns med i denna spännande box som du hittar i OperaShopen för endast 249:-/st

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen