Att leva, dö och överleva

Konsert. En smärtsamt vacker konsert, med bland annat Vier letzte Lieder, Das lied von der Erde och barnoperan Brundibar.


26 februari 2015

Musik skapad kring andra världskriget. Av dem som levde, de som avrättades och de som gjorde vad de kunde för att överleva. En stark och drabbande konsert om livets grymma villkor – och konstens möjlighet att skildra dem.

Richard Strauss undersköna Vier letzte Lieder är ett ömsint farväl till livet. Gustav Mahlers Das Lied von der Erde sjunger tillvarons lov – storslaget och gripande.

Hans Krásas barnopera Brundibar uruppfördes i ghettot i Prag. I Theresienstadt spelades Brundibar över 50 föreställningar, där de medverkande barnen efter hand "försvann" och ersattes med nya. Slutligen mördades även kompositören. Till skillnad från omständigheterna är själva stycket muntert, med en enkel och lättsam berättelse.

Vi spelar också Arnold Schönbergs dramatiska A Survivor from Warsaw, för berättare herrkör och orkester, och Erik Wolfgang Korngolds Cellokonsert. Den sistnämnda skrevs ursprungligen som filmmusik till "Den vita lögnen" (Deception) med Bette Davis i huvudrollen.

Konserten ges i tre akter. Mellan Brundibar och akt två håller dramaturg Göran Gademan ett samtal om att skapa musik under förtryck.

Michael Boder
Michael BoderAlexander Vasiljev
Katarina Karnéus
Katarina KarnéusMats Bäcker
Annalena Persson
Annalena PerssonCamilla Simonson
Tomas Lind
Tomas LindTilo Stengel

Preliminära programtider

17.30 - Hans Krása - Brundibar
18.10-19.00 - Paus
18.15-18.45 - Lilla scenen, samtal med dramaturg Göran Gademan
19.00-19.35 - Erich Wolfgang Korngold - Cellokonsert Op. 37
Richard Strauss - Vier letzte Lieder
19.35-20.00 - Paus
20.00 -21.25 - Gustav Mahler - Das Lied von der Erde
Arnold Schönberg - A Survivor from Warsaw

 

Musik från mörka tider

“In the dark times Will there also be singing? Yes, there will also be singing. About the dark times.” Bertolt Brecht

Den 27 januari är Förintelsens minnesdag. Vi minns alla de miljoner judar som mördades, också de funktionsnedsatta, romerna, homosexuella och de politiskt oliktänkande. Nu ser vi oss om i världen och frågar oss vad vi lärt oss, vi granskar vårt eget samhälle och frågar oss om vi upptäcker varningstecknen på kommande faror, vi vänder oss inåt och frågar hur vi skulle ha handlat vid den tiden och, viktigast av allt, hur vi bör handla nu i ljuset av de insikter som reflektionerna givit oss.

På GöteborgsOperan frågar vi oss framför allt vilken roll konsten har i sådana svåra tider, särskilt musiken och teatern.

Det är lätt att säga, som några nyligen har gjort, att musik är fredens universella språk. Är det sant? Men militärmarscher då? Och nazistofficerarnas sätt att använda musik i koncentrationslägren, där de spelade Wagner och Beethoven i högtalare för att hindra fångarna från att sova? När vi lyssnar på Richard Strauss vackra musik ska vi då glömma att han en tid ledde Riksmusikkammaren (Tredje Rikets musikinstitut) som var emot musik komponerad av judar och alla andra icke-arier? Kan stor musik höja sig över politisk opportunism? Hur förhåller vi oss till sådana historier som den cellisten Anita Lasker-Wallfisch berättade om doktor Mengele som bad henne spela Schumanns Träumerei för honom mitt i ett förintelselägers fasor?

Vår konsert Att leva, dö och överleva speglar de här frågorna genom att sammanföra fem kompositörer med olika erfarenheter av den växande antisemitismen och Tredje Riket. Även om konserten inte ges på själva minnesdagen hoppas vi att den kommer att ge tillfälle till reflektioner när vi lyssnar på de musikaliska rösterna från dem som gick under och från dem som överlevde Förintelsen.

Hans Krása skrev en barnopera, Brundibar, som uppfördes i koncentrationslägret Theresienstadt. Han mördades i Auschwitz — i likhet med större delen av de medverkande. Korngold och Schönberg flydde och vi kan höra deras musikaliska reflektioner från 1940-talets senare del. Fyrtio år tidigare blev Mahler, som hade konverterat till katolicismen för att undvika antisemitismen som härjade i Wien, skymfad som jude och bara några få år senare tvingad att avgå från posten som chefsdirigent för Wiens statsopera. Det var då, i en tid av djupaste förtvivlan, som Mahler skrev Das Lied von der Erde. Alla fyra kompositörerna hade själva upplevt att assimilation inte är någon garanti för acceptans i ett intolerant samhälle. Det är mot den bakgrunden som vi framför Richard Strauss nästan smärtsamt vackra reflektioner vid livets slut, nämligen Vier letzte Lieder, från 1948.

Jag avslutar med att citera Alice Herz-Sommer, pianist som överlevde Förintelsen. Under sitt långa liv träffade hon Mahler, Kafka och, i Theresienstadt, Hans Krása. Hon dog 2014 i en ålder av 110 år. En märklig, positiv kvinna som till synes utan bitterhet talade om konserterna i Theresienstadt:

”Genom musikskapandet hölls vi vid liv.”

”De här konserterna, människorna sitter där — gamla människor, förtvivlade och sjuka — och de kom till konserterna och för dem var den här musiken vår näring.”

”Folk frågar: ’Hur orkade ni skapa musik?’ Vi var så svaga. Men musiken var någonting särskilt, som en förtrollning skulle man kunna säga. Genom musikskapandet hölls vi vid liv.”

”Jag föddes optimist”, sa mrs Herz-Sommer till den brittiska tidningen The Observer 2010. ”Men jag är pessimistisk angående kommande generationers vilja att minnas och bry sig om vad som hände Europas judar och oss i Theresienstadt.”

På GöteborgsOperan den 26 februari kommer vi att minnas genom musiken. En anspråkslös handling, men kanske viktig.

Stephen Langridge,
konstnärlig ledare Opera/drama, GöteborgsOperan

Översättning: Boel Unnerstad

Spelplan

M T O T F L S
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
februari 2015

Lyssna

Spelar: "Der Abscheid" ur Das Lied von der Erde, G Mahler

Inspelat 1967 med Otto Klemperer (dir.), Christa Ludwig, New Philharmonia Orchestra & Philharmonia Orchestra. Copyright 1998 EMI Records Ltd.

Information

En smärtsamt vacker konsert om livets grymhet.

  • Genre: Konsert
  • Säsong: 2014/2015
  • Första föreställning: 26 Feb 2015
  • Sista föreställning: 26 Feb 2015
  • Plats:

    Stora scenen.

  • Längd: 3 timmar och 45 minuter inkl. 2 pauser.

Team och medverkande Brundibar

Dirigent, Brundibar   Finn Rosengren
Regi   Mia Ringblom Hjertner
Brundibar   David Lundqvist
GöteborgsOperans Diskantkör
GöteborgsOperans Barnkör

Team och medverkande orkesterkonsert

Dirigent    Michael Boder
Solist, sopran   Annalena Persson
Solist, mezzosopran   Katarina Karnéus
Solist, tenor   Tomas Lind
Berättare   Omar Ebrahim
Cellosolist   Patrik Harryson
GöteborgsOperans Herrkör
GöteborgsOperans Orkester
VGR ©2015 GöteborgsOperan · Nyhetsbrev · Facebook · Sitemap · Om webbplatsen · Sök · Kontakta