Chess på svenska

Musikal. Nationalklenoden Chess på svenska i en uppdaterad version av regissör Mira Bartov.


Fem extra föreställningar av Chess på svenska!

Musikalen Chess på svenska har spelats för utsålda hus under hösten – nästan 60 000 har redan sett den. Därför spelar vi fem extra föreställningar under våren!

På onsdag 12/12 kl 12.00 släpper vi biljetterna till extraföreställningarna:
27/2, 19/3, 24/3, 26/3 och 27/3.


Titta på ett filmklipp från Chess på svenska

”Högklassig underhållning.” Borås Tidning
”En fantastisk uppsättning. Man ryser av välbehag.” Ny Tid
”En sprudlande scenisk fantasirikedom.” DN
”Och vilket tryck i orkestern.” Expr/GT
”Allt är bra.” Sydsvenskan
”Jag tänker se den igen för så bra är den.” Teatermagasinet.se
”Philip Jalmelid – sensationellt bra!” DN
”Åk och hör själva!” DN

Med dagens mediebevakade samhälle som dramatisk metafor för kalla kriget zoomar vi in på fyra livskrisande huvudpersoner under ett tv-sänt schackmästerskap.

På ena sidan står Freddie, en provokativ superstjärna. Han representerar det ”väst” som frivilligt väljer att synas genom sociala medier och frossa i offentlighetens ljus. På andra sidan står Anatolij, en produkt av ”öst” och en bricka i spelet om herraväldet i en värld där övervakning är ett hotfullt verktyg i kampen om makten. Hans Svetlana är kvinnan som tar hand om allt men som förlorar sin make när Anatolij drabbas av Freddies flickvän Florence, den fria kvinnan som äger allt men har förlorat sitt jag.

Under några turbulenta dagar vänds liv upp och ner och när mästerskapet är över är ingen av personerna densamma som innan det första draget gjordes. Med serietidningsvärldens grafiska stilistik och bisarra karaktärer skapar teamet bakom Chess på svenska en uppdatering av denna nationalklenod. Regissör Mira Bartov, tidigare konstnärlig ledare för Folkoperan, gjorde 2010 sin internationella regidebut på Le grand theatre de Genève. Detta blir hennes första uppsättning på GöteborgsOperan.

Dirigent Anders Eljas arrangerade musiken till Chess och ledde London Symphony Orchestra både vid skivinspelningen och under turnén i Europa 1984. Han var även musikalisk ledare vid uppförandet av Chess på svenska på Cirkus i Stockholm 2002. Nu återvänder han till GöteborgsOperan, som han gästat vid flera tillfällen, bland annat som förste dirigent för Kristina från Duvemåla.

IMG_8789
Dirigent Anders EljasFoto: Camilla Simonson
IMG_8842
Regi och koreografi Mira BartovFoto: Camilla Simonson

Titta på bilder från föreställningen


Schack

(ytterst av persiska shāh - 'kung')

Historia
Den första kända formen av schack kallades chaturanga. Från 600-talets Indien spred sig spelet till Persien, där det fick namnet shatranj. Här stiftade araberna bekantskap med reglerna, som med tiden genomgick en del förändringar. Till Europa kom schack huvudsakligen med de arabiska erövrarna, och omkring år 1000 var det spritt över hela kontinenten. Vikingarna förde det med sig hem till Norden. Det äldsta arkeologiska beviset för schack i Sverige är en schackbonde från 1100-talet, upphittad på Öland.

Källa: Bo Plato, NationalEncyklopedin

Chess_bg_Niklas_Plalmklint-Briljans

Chess för en ny generation


Med bakgrund i 1970-talets schackmästerskap blev Chess den första svenska musikal som nådde ut i den stora världen. GöteborgsOperans Chess på svenska placerar sig i en kontrastrik miljö uppdaterad av revolutionen internet.

VM i schack på Island 1972, mellan amerikanen Bobby Fischer och världs-mästaren Boris Spasskij från Sovjetunionen, väckte en oväntad schackfeber i väst. Anledningen var inte så mycket vad som skedde på brädet, som de personer som flyttade pjäserna. Med intensivt intresse följde världspressen alla vändor i den intellektuella kampen mellan stormakterna, mitt under Kalla kriget. Det excentriska geniet Fischer, den bäste och mest beryktade schackspelare världen skådat, segrade över schackeliten Sovjetunionen.

Tre år senare lämnade Bobby Fischer walkover till Anatolij Karpov från Sovjetunionen och världen var redo för en musikal om schack ...

Vid Chess sceniska världspremiär på Prince Edward Theatre i London våren 1986, där den spelades i tre år, var musiken redan välkänd. Skapartrion Benny Andersson, Björn Ulvaeus och Tim Rice hade ett och ett halvt år tidigare presenterat Chess i ett dubbelalbum och dessutom hade musikalen getts i konsertform under en Europaturné. Intrigen om mötet mellan stormakterna Sovjetunionen och USA, schackmästerskap och kärlek upplevdes som svår, men musiken fick ett enormt genomslag. Premiären på Broadway i New York 1988 blev ingen större framgång, delvis beroende på förändringar som gjordes i berättelsen. Men, musiken fortsatte sitt segertåg.

I Sverige sattes Chess upp i omgångar – men bara i konsertform. Scenisk premiär blev det först 2002, då i Lars Rudolfssons svenska, bearbetade version under det nya namnet Chess på svenska. Denna uppsättning, på Cirkus i Stockholm, innehöll mindre schack och mer kärlek och politik än originalversionen. Musiken uppdaterades och duon Björn Ulvaeus och Benny Andersson skrev några nya sånger. En ny, avgörande roll (Svetlanas och Anatolijs son) lades till. Några veckor efter premiären klev ensemblen in i studion och när cd-boxen släpptes hade den, genom förhandsbeställningar, redan sålt guld. En halv miljon besökare såg Chess på svenska.

Musikalen inramas av det politiska maktspelet mellan radikalt motsatta ideologier: Kalla kriget. En dynamisk och mäktig bakgrund för vilken berättelse som helst.

Sedan 1984 (då musiken till Chess släpptes), och 2002 (då Chess på svenska hade premiär), har mycket hänt i världspolitiken och i sättet vi kommunicerar. Revolutionen internet har skapat en helt ny slags värld – en värld fullkomligt självklar för den yngre generationen. I denna cybervärld ryms även de kontraster som bygger Chess: fångenskap kontra frihet, nöd kontra överflöd – om än i annan form.

En av musikalens karaktärer, Domaren, sjunger om ”tidens tyranni” och ”fördumningens barbari”. Domarens ord kan ses som en beskrivning av inramningen till Chess på svenska för en ny generation. Västs Freddie söker själv upp filmkamerorna och har alltid ett följe beundrare och livvakter med sig, medan östs Anatolij passivt accepterar övervakningskamerorna och följs av vakter och säkerhetspoliser. Å ena sidan frivilligt frosseri i sociala medier i ett samhälle där individens framgång är det enda som räknas, å andra sidan ofrivillig bevakning i ett elitstyrt kollektiv.

Oavsett bakgrund och miljö har dock människan alltid möjlighet att göra någon form av val. En människas liv är som ett schackspel, där varje drag är ett livsval med konsekvenser. Och där finner vi det allmänmänskliga i denna världssuccé, frågorna vi alla ställer oss någon gång i livet: Vilket väger tyngst – frihet eller lojalitet? Kärlek eller trygghet? De fyra huvudkaraktärerna i Chess på svenska befinner sig alla vid ett avgörande vägskäl, i varsin identitetskris. Mitt i den storm som fått dem att mötas stannar de upp och frågar sig: Var detta allt? Var detta det jag ville? Och, vad är ”hemma”?


Titta på ett filmklipp från ensemblens besök på Liseberg


Välkommen till
OperaShopen
i foajén.


Här finns bland annat T-shirts, CD och DVD för Chess.

Läs mer om OperaShopen här.

ChessProdukter till förest.sida 792x400px_grey

Lyssna

Spelar: I mitt hjärtas land

Solist: Tommy Körberg

Information

Musikal av Benny Andersson, Tim Rice och Björn Ulvaeus. Bearbetning Lars Rudolfsson. Svensk text Lars Rudolfsson, Jan Mark, Björn Ulvaeus.

  • Genre: Musikal
  • Säsong: 2012/2013
  • Premiär: 8 Sep 2012
  • Sista föreställning: 27 Mar 2013
  • Plats:

    Stora scenen.

  • Längd: 2 timmar och 40 minuter inkl. 1 paus.

Affisch

Affisch

Pressbilder

Team

Dirigent   Anders Eljas
Dirigent   Bjorn Dobbelaere
Dirigent   Alexander Hansson
Regi och koreografi   Mira Bartov
Scenografi och ljusdesign   Kristin Bredal
Kostymdesign    Anna Ardelius
Ljuddesign   Jari Laakso/Andreas Renhorn
Assisterande koreograf    Liana Norton
Assisterande ljussättare   Joakim Brink

Medverkande

Anatolij   Philip Jalmelid
Florence   Evelyn Jons
Florence (fr o m 5 mars)   Sara Englund
Freddie   Christopher Wollter
Svetlana   Nina Pressing
Molokov   Johan Schinkler
Domaren   Henrik Rongedal
Domaren   Magnus Rongedal
Ensemble   Sara Englund, Karin Funk, Karolin Funke, Nikolaj Giljov, Marie-Louise Granström, Karolina Krigsman, Simon Laufer, Marcus Liljedahl, Michelle Sjo Lønne, Øyvind Boye Løvold, Mio Netzler, Ellinor Nilsson, Elisabeth Hammersbøen Rustad, Petter Snive, Nikas Säwström, Camilla Sörman, Björn Thudén, Sven Törnell, Anna Werner, Partik Wirefeldt, Jonas Wåhlin, Sami Yousri, Björn Åhlander
Barnstatister   Alt: Robin Bergqvist, Neo Chenon Gårdlöw, Viktor Larsson, Hedvig Kallhed Brakel, Beda Odlöw Nyberg, Clara Stokholm
Akrobater   Luis Eduardo Manoel, Patryk Markowski
GöteborgsOperans Kör
GöteborgsOperans Orkester
VGR ©2014 GöteborgsOperan · Nyhetsbrev · Facebook · Sitemap · Om webbplatsen · Sök · Kontakta