GöteborgsOperan

Du visar en arkiverad produktion från GöteborgsOperan.

Lämna arkivet

Daphne

Föreställning söndag 17 augusti startar kl. 18.00

(ej 19.00 som det står i dagens annons i tidning Göteborgs-Posten)


Opera. Richard Strauss skulle ha fyllt 150 år 2014. Vi firar honom genom att för första gången i Sverige framföra hans opera Daphne.

Mer än människan och gudarna älskade hon naturen


Premiär 15 augusti 2014

Ges även 17 augusti.
Framförs på tyska med svensk översättning på textmaskin.


Denna mytologiska opera hör inte till hans mest spelade, men har på senare år fått ett uppsving på världens operahus. Daphne är berättelsen om nymfen som undkommer guden Apollos hetlevrade uppvaktning genom att förvandla sig till ett lagerträd. Strauss låter sin opera sluta på ett enastående magiskt och orkesterskimrande sätt då Daphne växer in i det susande lövverket; just förvandlingar av olika slag hör till hans favoritteman.

Foto: Mats Bäcker
Agneta EichenholzMats Bäcker

I titelrollen hörs den internationellt verksamma sopranen Agneta Eichenholz, som senast hade stora framgångar i vårt hus som Händels Alcina. Apollo är Stefan Vinke, och som hans rival och Daphnes ungdomskärlek Leukippos hörs husets egen Tomas Lind. Orkestern har en stor och krävande uppgift under Henrik Schaefer ledning.

Tomas_Lind
Tomas LindJOAKIM ROOS
Henrik_Schaefer_conductor_Foto
Henrik Schaefer Marco Borggreve
None
GöteborgsOperans OrkesterMats Bäcker

Artikel:

Mytologiska metamorfoser i operaform


Daphne blev Richard Strauss trettonde opera av totalt femton. Efter sin ständige librettist Hugo von Hofmannsthals bortgång under arbetet med Arabella 1929, hade Strauss inlett ett lyckosamt samarbete med den store romanförfattaren Stefan Zweig. Men då Zweig var jude, förbjöds Strauss att samarbeta med honom. Zweig flydde till USA men dessförinnan föreslog han att Joseph Gregor skulle efterträda honom som textförfattare. Gregor var en österrikisk teaterhistoriker och bibliotekarie och samarbetet med Strauss blev aldrig lika lyckat. De skrev enaktaren Friedenstag tillsammans och samma år blev det dags för nästa enaktare Daphne. Strauss var entusiastisk över ämnet - dels älskade han grekisk mytologi och dels gick handlingen tillbaka till historiens allra första opera från sent 1500-tal, en värdig tribut till operakonsten ur hans synvinkel.

Myten som förekommer i Oividius Metamorfoser berättar om hur nymfen Daphne undkommer guden Apollons heta uppvaktning genom att förvandla sig till ett lagerträd. Till denna historia om förvandling inspirerades Gregor av en litografi av Theodor Chasserian, medan Strauss associerade till Berninis staty i Villa Borghese i Rom. Inte mindre än tre gånger fick Gregor skriva om librettot innan Strauss blev nöjd - han fann det hela tiden för ordrikt och odramatiskt. Gregor gav sig varje gång och arbetade vidare, men inför slutscenen gav han sig inte: han ville att en kör skulle ackompanjera Daphnes förvandling till ett lagerträd, medan Strauss ville att Daphne skulle vara ensam på scenen. Det blev till sist som tonsättaren ville, och just denna slutscen har blivit operans mest berömda avsnitt. För att gestalta denna metamorfos använder Strauss en stor flerskiktad stråkstyrka, där han har delat violinerna i en mängd stämmor för att illustrera det skira susandet i löven då Daphne går ifrån sin mänskliga existens. Till sist övergår hennes parti till ordlös sång, s.k. vokaliser, vilka symboliserar att hennes andedräkt blivit till vindens lek i trädet.

Richard Strauss (1864-1949)
Richard Strauss (1864-1949)
Berninis skulptur 'Apollo och Daphne', som inspirerade Strauss
Berninis skulptur 'Apollo och Daphne', som inspirerade Strauss

Myten har i denna opera blivit till en konflikt mellan Apollo - solens, intellektets och ljusets gud och den dunkle Dionysos - vinets, extasens och drifternas gud. Denna konflikt kan sägas finnas inom varje människa och här hamnar naturbarnet Daphne mellan de två. Hon älskar naturen, solen, ljuset och betraktar träden, blommorna och källorna som sina syskon. Dionysos förekommer aldrig på scenen, men tar på sätt och vis gestalt i styckets tredje huvudperson, herden Leukippos som blir Apollos rival om Daphne. Leukippos klär sig i kvinnokläder under en backanal till Dionysos ära för att komma Daphne nära. Men han avslöjas av Apollo, som dödar honom. Daphne känner djup egen skuld över detta medan Apollo ångrar att han som gud bemannats av mänskliga känslor och dessutom skridit över gränsen in på sin gudabror Dionysos område. Som bot uppfyller han Daphnes heta önskan att bli ett med naturen - han befaller Zeus att förvandla henne till ett lagerträd. Från hennes grenar ska alltid framtida hjältar och vetenskapsmän bekransas till ära och berömmelse.

Operan Daphne fick sin urpremiär i Dresden 1938, några månader efter att samma upphovmäns Friedenstag hade uruppförts i München. Det bestämdes att Friedenstag skulle få sin Dresdenpremiär samma kväll, så Daphne fick se dagens ljus efter paus. Verket tillägnades dirigenten Karl Böhm, som även dirigerade uruppförandet. Sopranen Margarete Teschemacher gjorde titelrollen och den svenske stjärntenoren Torsten Ralf sjöng Apollos krävande parti. Under några år parades dessa två enaktare ihop på tyska scener, men denna praxis upphörde ganska snart. Numera är Friedenstag så gott som bortglömd, medan Daphne framför allt under senare år har fått ett uppsving - bland annat har svenskan Maria Bengtsson gestaltat Daphne i några operahus nere på kontinenten, och snart är det Agneta Eichenholzs tur att göra samma sak.

Göran Gademan
Dramaturg

Den svenske tenoren Torsten Ralf, som kreerade Apollos roll vid uruppförandet i Dresden
Den svenske tenoren Torsten Ralf, som kreerade Apollos roll vid uruppförandet i Dresden

Meny till Daphne konsert

Gazpacho på gula tomater serveras med montenebro och croustini

98:-

Matjessill med gräddfil, rödlök och brynt smör

98:-

Operans räksmörgås med msc-märkta räkor på danskt ekologiskt rågbröd och pepparrotsmajonnäs

179:-

Smörstekt polenta med bakad portabello och kronärtskocka samt pesto på rostad paprika och basilika

169:-

Halstrad laxfilé med yoghurtsyrade grönsaker, smörslungade rödbetor och kokt färskpotatis

198:-

Grillad kalventrecote med saltrostad potatis, sparris och rödvinssås

239:-

Gin och tonicbavaroise med citroncremeux och mini drömmar

79:-

Hemmagjord ekologisk tryffel

49:-

Barnmeny

Pasta med köttfärssås
Hamburgare med pommes frites
Stekt panerad torskburgare med remouladsås

79:-

Information

  • Genre: Konsert
  • Säsong: 2014/2015
  • Premiär: 15 Aug 2014
  • Sista föreställning: 17 Aug 2014
  • Plats:

    Stora scenen

  • Längd: 1 timme och 45 minuter, ingen paus.

Medverkande

Dirigent   Henrik Schaefer
Peneios   Anders Lorentzson
Gaea    Maria Streijffert
Daphne   Agneta Eichenholz
Leukippos    Tomas Lind
Apollo   Stefan Vinke
Förste herden    Marco Stella
Andre herden    Ingemar Anderson
Tredje herden    Peter Loguin
Fjärde herden    Herbjörn Thordarson
Första tjänarinnan    Sofie Asplund
Andra tjänarinnan    Ann-Kristin Jones
GöteborgsOperans Herrkör
GöteborgsOperans Orkester

Lyssna

Spelar:
Spela Pausa