Eroica

Världspremiär 18 december 2010

Dans. Likt ett tema med variationer, har Beethoven tolkats på de mest skilda sätt. Nu får hans musik ett nytt uttryck genom två nutida koreografer, världspianisten Roland Pöntinen och GöteborgsOperans Orkester.

Dansverk av Örjan Andersson och Lukáš Timulak.

”Ett dansant och musikaliskt trumfkort” SvD
”Bara att få se nyskapad dans till levande musik är ett starkt skäl att ta sig till Göteborgsoperan” SvD
”Koreografin lyfter fram suveräniteten hos dansarna” GP
”Mycket fint!” DN
”En riktig julklapp” Expr
”Skärpt, välprofilerad dans, lika himmelskt skön som musiken” Expr
”Musik och dans i perfekt symbios” GP

Titta på en film från föreställningen.

Eviga ideal och ständig föränderlighet är det dynamiska motsatspar som ryms inom denna dansafton i Beethovens tecken. Örjan Andersson och Lukáš Timulak skapar koreografin. För musiken svarar den svenske världspianisten Roland Pöntinen och GöteborgsOperans Orkester, under ledning av dirigenten Eri Klas.

Titta på bilder från föreställningen.

Lukáš Timulak dansade i Nederlands Dans Theater (NDT) i över tio år innan han sadlade om till koreograf på heltid. Han har gjort verk för bl a NDT 1, NDT 2 och Slovakiska Nationalteatern. Denna danskväll gör han koreografin till Beethovens hjältesymfoni nr. 3, Eroica, framförd av GöteborgsOperans Orkester.

Titta på en film från repetitionen med Lukáš Timulak.

Örjan Andersson är en av Sveriges främsta nutida koreografer och välkänd för sin personliga, visuellt formsäkra stil, präglad av stark musikalitet. Han har skapat verk för bl a Cullbergbaletten, Nederlands Dans Theater 1 och Compañia Nacional de Danza, utöver det egna danskompaniet Andersson Dance. När han nu gästar GöteborgsOperans Balett för tredje gången, skapar han koreografi till Beethovens 32 variationer i c-moll och pianosonat nr 8 i c-moll (Pathétique).

Titta på filmer från repetitionerna med Örjan Andersson.

Beethoven ville tillägna sin hjältesymfoni Napoleon, men då denne utropat sig till kejsare tyckte Beethoven att han fjärmat sig från de höga humanistiska idealen. Själv blev Beethoven föremål för en gränslös genidyrkan efter sin död. Han var en av de första fria konstnärerna och – på grund av en tilltagande dövhet – omgiven av en växande tystnad. I stället lyssnade han inåt, till sin själs musikaliska skaparkraft. Likt ett tema med variationer, har Beethoven tolkats på de mest skilda sätt. Nu får hans musik ett nytt uttryck genom två nutida koreografer.

Roland Pöntinen, pianist

Roland Pöntinen, Foto: Mats Bäcker
Roland PöntinenFoto: Mats Bäcker

Roland Pöntinen debuterade 1981 med Kungliga Filharmonikerna i Stockholm och har sen dess framträtt med de ledande orkestrarna i Europa, USA, Korea, Sydamerika, Australien och Nya Zeeland.

Bland höjdpunkter i karriären kan nämnas konserter med Philharmonia Orchestra i Paris och London, med Los Angeles Philharmonic i Hollywood Bowl, med Scottish Chamber Orchestra i Glasgow och Edinburgh liksom framträdanden vid London Proms där han spelat både Griegs Pianokonsert och Ligetis Pianokonsert.

Roland Pöntinen har byggt upp en imponerande repertoar som sträcker sig från Bach till Ligeti. Han är också en hängiven kammarmusiker och spelar regelbundet med bl a violinisten Ulf Wallin, Martin Fröst, Barbara Hendricks samt i duo med pianistkollegan Love Derwinger.

Pöntinen har framträtt vid ett stort antal internationella festivaler. Under 2008 återinbjöds Roland Pöntinen till Piano Rarities-festivalen vid Schloss vor Husum och medverkade tillsammans med Esa-Pekka Salonen och Sveriges Radios Symfonikorkester med musik av Sjostakovitj och Prokofjev vid den TV-sända galakonserten i samband med Esa-Pekka Salonens 50-årsdag. Under 2009 inleddes bl a ett treårsprojekt där han kommer att framföra alla Beethovens 32 Pianosonater. Roland Pöntinen har gjort ett 90-tal inspelningar.

Han är även verksam som tonsättare och 1998 fick hans stycke Blue Winter sitt prisade uruppförande i Philadelphia och Carnegie Hall, New York, med Philadelphia Orchestra och Wolfgang Sawallisch.

Pöntinen är medlem av Kungliga Musikaliska Akademin och förärades 2001 den kungliga medaljen Litteris et Artibus.

Roland Pöntinens hemsida.

Heiligenstadttestamentet

En av inspirationskällorna till dansverket Eroica är det så kallade Heiligenstadttestamentet som Beethoven skrev då han höll på att helt förlora hörseln, en process som pågått under många år.

Till mina bröder Carl och (Johann) Beethoven
Heiligenstadt, 6 oktober 1802

O ni människor, ni som håller eller förklarar mig för hätsk, halsstarrig eller misantropisk, hur orätt gör ni mig. Ni vet icke den hemliga orsaken till det som synes er så. Mitt hjärta och mitt sinne har alltsedan barndomen varit för välviljans ömma natur. Att själv uträtta stora ting, därtill har jag alltid varit upplagd, men betänk blott att sedan 6 år ett ohjälpligt tillstånd drabbat mig. Från år till år i förhoppningen att bli bättre, sviken, slutligen tvingad till överblickande av ett kroniskt lidande (vars läkning kanske kommer att dröja år eller rentav är omöjlig), född med ett eldigt, livligt temperament, själv mottaglig för sällskapets förströelser, tvingades jag tidigt avskilja mig, tillbringa mitt liv ensam. Ville jag också understundom någon gång sätta mig över allt detta, o hur hårt blev jag då avvisad genom den fördubblade sorgliga upplevelsen av min dåliga hörsel, och likväl var det mig ännu icke möjligt att säga människorna: tala högre, skrik, ty jag är döv.

Resten av brevet är publicerat i föreställningsprogrammet till Eroica

Översättning: Astrid Pernille Hartmann

Lyssna

Spelar: Beethoven: Symphony #3 In E Flat, Op. 55, "Eroica"

Kurt Sanderling: Philharmonia Orchestra. 1981

Information

Dansverk av ÖRJAN ANDERSSON och LUKÁŠ TIMULAK. Musik av LUDWIG VAN BEETHOVEN, framförs av pianisten ROLAND PÖNTINEN och GöteborgsOperans Orkester.

  • Genre: Dans
  • Säsong: 2010/2011
  • Ingår i Premiär: 18 Dec 2010
  • Sista föreställning: 12 Jan 2011
  • Plats:

    Stora scenen.

  • Längd: Ca 1 tim 20 min, ingen paus

GöteborgsOperans nya ungdomsrabatt
Ungdomsrabatt på utvalda föreställningar för alla t o m 28 år. De utvalda datumen hittar du i spelplanen.

Affisch

Affisch

Pressbilder

Team

Dirigent   Eri Klas
Koreografi   Örjan Andersson och Lukáš Timulak
Pianosolist   Roland Pöntinen
Scenografi   Peter Bilak
Kostymdesign   Nina Sandström och Tomoko Inamura
Ljusdesign   Udo Haberland och Thomas Visser
GöteborgsOperans Balett
GöteborgsOperans Orkester
VGR ©2014 GöteborgsOperan · Nyhetsbrev · Facebook · Sitemap · Om webbplatsen · Sök · Kontakta