Guys and Dolls

Premiär 24 oktober.

Musikal. GöteborgsOperans stora musikal för säsongen är Guys and Dolls, en absolut klassiker inom sin genre.

En musikal om spel och kärlek på Broadway.

”Mitt i prick.” DN
”Sång och musik i toppklass.” GT
”Lysande spelhumör.” SvD
”Det är 50-talskänsla för hela slanten.” GP
”Det låter verkligen väldigt bra om den här ensemblen.” Expressen
”Fullödiga musikalartister i alla roller.” DN
”Dansnummer som får en att tappa andan.” GT
”En makalös, rentav svindlande scenografi.” GT

I denna uppsättning återfinns teamet bakom den stora succén Cats 2006, förstärkt med den välrenommerade dirigenten Nick Davies från Londons West End. Här kommer han att dirigera en stor musikalorkester med allt från spröda violiner till jazziga saxofoner.

Titta på ett klipp från föreställningen.

Regissören Hans Berndtsson vill återskapa tidsandan i originalet och låta denna, en av världens största musikaler, blomma ut i full blom.

Handlingen är baserad på en novell av den amerikanske journalisten Damon Runyon och kretsar kring spelarna Sky Masterson och Nathan Detroit, den unga frälsningssoldaten Sarah Brown och nattklubbssångerskan Adelaide. Författaren var personlig vän till Al Capone och hade en förkärlek för att skildra gangsters, kvinnliga aktriser och professionella hasardspelare från den undre världen runt Times Square, New York City.

”Guys and Dolls är en storslagen musikal som passar vår scen perfekt. Det blir renodlad underhållning med storbandsstuk på musiken, stora dansscener, street-smart dialog och dessutom romantik” Lise-Lotte Axelsson, operachef.

Verket hade urpremiär på Broadway 1950, där det gavs 1200 gånger och vann fem Tony Awards, bl a för bästa musikal. Filmversionen kom 1955 med Marlon Brando, Frank Sinatra, Jean Simmons och Vivian Blaine i huvudrollerna.

Guys and Dolls hade svensk premiär på Oscarsteatern i Stockholm 1953, under namnet Änglar på Broadway. Den återkom till Oscars 1997 och har spelats på flera svenska teatrar genom åren, även med titeln Pysar och sländor.

Titta på bilder från föreställningen.

Huvudrollsinnehavarna.

Sarah Brown Evelyn Jons.

GUYS DOLLS red
Jons Evelyn

Evelyn Jons är utbildad vid Balettakademien samt Teater- och Operahögskolan i Göteborg. Sedan examen 2001 har hon gjort roller i en rad musikaluppsättningar runt om i norden som bl a Velma Kelly i Chicago och Fantine i Les Misérables på Tröndelag Teater i Norge, Jenny i Tolvskillingsoperan på Det Norske Teatret i Oslo, Anita i West Side Story och Mrs Lyons i Blodsböder på Värmlandsoperan, Sugar i Some Like It Hot på Norrbottensteatern och Nancy i Oliver på Östgötateatern. Hon har varit solist med Göteborgs Symfoniker och Kringkastingorkestret i Oslo och även turnerat med den egna soloföreställningen Det är synd att jag blev vacker istället för rik.

På GöteborgsOperan har vi sett henne i Jesus Christ Superstar, A Chorus Line och som Grizabella i Cats. Evelyn Jons släppte sin första soloskiva Spår sommaren 2009.


Sky Masterson Timo Nieminen.

GUYS DOLLS white

Timo Nieminen har sedan 1985 arbetat som sångare och skådespelare och medverkat i över 80 produktioner inom teater, opera, musikal, film, radioteater samt egna teater-, show- och ståuppföreställningar. Främst har han varit verksam i Göteborg, vid Stora Teatern, GöteborgsOperan, Stadsteatern och Folkteatern. Bland hans många roller är titelrollen i Sweeney Todd på Värmlandsoperan 2007, Riff-Raff i GöteborgsOperans uppsättning av The Rocky Horror Show 2006 samt på Stadsteatern Daddy i Cooking with Elvis, Hingsten Pekka (Horse) i Allt eller inget, Berger i Hair och Tiger Brown i Tolvskillingsoperan. På Folkteatern har han bl a spelat Officeren i Ett Drömspel och Sonen i Min Modiga Mor. De senaste åren har han också regisserad både teaterföreställningar och radioteater och i höst är han aktuell i filmen Karaokekungen.

På GöteborgsOperan har Timo Nieminen senast medverkat i My Fair Lady och i världspremiären av Wim Vandekeybus dansverk Black Biist.

Timo Nieminen

Adelaide Anna-Maria Hallgarn.

GUYS DOLLS blonde
Ann-Marie Hallgarn

Anna-Maria Hallgarn varvar uppdrag på musikal- och teaterscener med rena sångsolistuppdrag. Hon är utbildad vid Balettakademiens musikalartistlinje i Göteborg och har därefter medverkat i flera musikaler. 2005 spelade hon titelrollen i Kharmen på Göteborgs Stadsteater. På Malmö Opera har hon medverkat i Zorba och gjort Maria Magdalena i Jesus Christ Superstar. Hon har även arbetat med bl a musikalerna GG, Cabaret, Jekyll & Hyde, Godspell och senast medverkat i Showboat på Sörmlands Musik & Teater i Eskilstuna.

På GöteborgsOperan har Anna-Maria Hallgarn gjort rollen som Vera i pop- och rockmusikalen Grymt! som uruppfördes på GO:s Skövdescen våren 2008 och därefter gavs på turné i regionen.

Nathan Detroit Erik Gullbransson.

GUYS DOLLS turkos

Erik Gullbransson är sångare, skådespelare, entertainer och konferencier. Erik Gullbransson är en mångsidig artist och känd, inte minst, som en av landets få manliga jazzsångare med ett stort antal konsertturnéer och ett par album bakom sig. Han är en ofta anlitad gästartist med storband och orkestrar över hela Sverige. Som musikalartist har han gjort roller som Thenardiér i Les Misérables, Graf Arco i Mozart!, Berättaren i Blodsbröder och Domare Turpin i Sweeney Todd.

På GöteborgsOperan har Erik Gullbransson medverkat i Les Misérables, Jesus Christ Superstar, Miss Saigon och senast som Alfred P Doolittle i My Fair Lady. Han har även medverkat vid flera av GO:s Trettondagskonserter.

Erik Gullbransson

Se Guys and Dolls smygstarta på Liseberg.

Synd och frälsning i New Yorks undre värld.

I musikalen Guys and Dolls finns ett mustigt persongalleri med spelgalna gangsters, lättfotade glädjeflickor, fromma frälsningssoldater och lagens stränga väktare. Det blir ett läckert stycke att sätta tänderna i för succéteamet bakom Cats, med regissör Hans Berndtsson i spetsen.

Aktualisera till nutid? Modernisera språket? Slänga in Göteborgsreferenser? Nej, nej, nej, blir Hans Berndtssons omedelbara svar.
"Jag tänker varken flirta med Liseberg eller Göteborgs Hamn", säger han och skrattar gott.
"Miljön är Times Square, New York, i krysset mellan Broadway och 47:e gatan, precis som i originalet. Och jag lovar, även de som aldrig varit där kommer att känna igen sig. Jag har heller inget behov av att klä ensemblen i läder och nitar och låta handlingen utspela sig på 1960-talet", fortsätter Hans Berndtsson, som sett sådana versioner.
Han är också nöjd med Hans Alfredsons gamla översättning till svenska.
"Södersnacket ligger visserligen väldigt nära ursprungstextens New Yorkslang, men Alfredsson har valt att skapa ett mer eget slangspråk, detta har jag moderniserat något."

Elisabeth Wikström

Utdrag ur artikel från GO Nyheter nr 4 © 2009.

Hans Berndtsson, regissör
Hans Berndtsson, regissör
KostymskissGuysandDolls1
KostymskissGuysandDolls2
KostymskissGuysandDolls5

Kostymskisser av Jaana Fomin.


Artikel.

Den älskvärde brottslingen.

Han brukar ha ett öknamn som beskriver något i hans uteende (Mickey Mad Eyes), hans bakgrund (Bobby the Jew) eller en färdighet (Sam the Butcher). I filmens värld är han en slipad snubbe i välskräddad kostym. På scenen är han en listig charmör eller en småkorkad livvakt. Någonstans på kroppen har han minst ett vapen. Han är en gangster.

Alphonse Al Capone
Alphonse Al Capone

Sky Masterson och Nathan Detroit i musikalen Guys and Dolls är inte den värsta sorten. De är varken yrkesmördare eller maffialakejer. De rånar inte människor, men de spelar gärna av dem deras pengar. Båda försörjer sig på illegalt hasardspel i 1950-talets New York: Nathan i egenskap av den som arrangerar spelkvällarna, Sky som en av storspelarna (han har fått namnet Sky efter sina höga insatser).

I långfilmer som Gudfadern, De omutbara, Scarface, Casino, Maffiabröder, Donnie Brasco och Carlito's Way är gangstern av ett annat, råare slag. Han är en del av den organiserade brottsligheten där man tjänar pengar på beskyddarverksamhet, penningtvätt, narkotika- och vapensmuggling. Att skjuta för att försvara sig själv eller brottsimperiet är en del av jobbet.

I en av vår tids mest populära tv-serier med gangstertema, The Sopranos, ägnar sig den italienskättade New Jersey-klanen åt sophantering. Inte så tjusigt, men vinstgivande om man sköter den med Sopranometoder. Tony Soprano går inte lika konsekvent klädd i måttbeställd kostym som sina filmiska förfäder, men är fåfäng på sitt sätt och bär gärna en kraftig guldkedja om halsen till den dyra träningsoverallen.

152918
The Sopranos James Gandolfini - Tony Soprano

Oavsett vad han egentligen ägnar sig åt är det något hos gangstern som gör att vi älskar att älska honom. Han är inte som andra brottslingar och råskinn. Ordet gangster i sig andas nostalgi och spänning, snarare än mord och brutalitet. Enligt uppslagsverket är han dock "En skrupelfri yrkesbrottsling, som vanligtvis verkar i organiserad grupp".

Gangstern må vara yrkesbrottsling, men han är det med stil. Han klär sig exklusivt och omger sig med vackra saker och vackra kvinnor. Lojalitet och heder är hans honnörsord och familjen – både den egna och brottssyndikatet – går före allt. Högt upp i hierarkin är han dessutom en välsmord affärsman med omfattande ekonomisk makt.

För vissa räcker detta för att ogenerat beundra gangstern, eller åtminstone den romantiserade bilden av honom. En brottsling med hederskodex är ju ändå rätt hyvens. För manusförfattare är han ett tacksamt material och nya versioner av gangstern dyker ständigt upp i litteraturen, på scenen, på filmduken och i våra tv-apparater.

Journalisten och författaren Damon Runyon, vars noveller ligger till grund för musikalen Guys and Dolls, var själv bekant med gangsterkungen Al Capone och skildrade den undre världen i 1920- och 1930-talets USA på ett pricksäkert och underhållande sätt. Gangstern i hans berättelser ägnar sig åt "affärsorganisation" och tvingas bara ibland, mot sin vilja, att försvara sig med våld mot illvilliga konkurrenter.

Verklighetens gangster var antagligen inte mer sympatisk då än han är nu. I dag hittar man honom i stora kriminella organisationer som är svåra att komma åt eftersom illegalt förvärvat kapital snabbt pumpas in i legala affärsverksamheter. I Roberto Savianos bok Gomorra från 2006, som senare också blivit film, skildras Camorraklanens komplexa brottsliga verksamhet i Neapel, en verksamhet som finns på alla nivåer och styr hela samhällen.

Även i den svenska litteraturen har strålkastarljuset börjat riktas mot den nutida gangstern. Boken Svensk maffia av journalisterna Lasse Wierup och Matti Larsson beskriver ingående de kriminella mc-gängens strukturer som vilar på hundraprocentig lojalitet och brutalt våld à la maffiamodell. Jens Lapidus succéroman Snabba cash handlar om narkotikahandeln inom den jugoslaviska maffian i Sverige. Karolina Ramqvists roman Flickvännen sätter fokus på den i gangstersammanhang sällan skildrade hustrun, hon som helst vet så lite som möjligt om makens förehavanden men gärna åtnjuter frukten av hans arbete. Att gangstern är något av en ikon märks också i den nutida musiken. Inom hip-hopen har gangsterrap blivit en helt egen genre. Texterna består av verbala angrepp på samhället i allmänhet och polisen i synnerhet, men är också till stor del ett kaxigt skrytande om rapparnas förmögenheter och statussymboler i form av lyxbilar, smycken och märkeskläder. Inte en lika sympatisk gangster, men likväl beundrad av många unga med drömmar om att ”bli någon”.

Kanske går en del av vårt svärmeri för gangstern att förklara med att han helt enkelt tilltalar en rebellisk, förbjuden sida hos oss. Det är roligare att heja på killen som är smartare än systemet, än polisen som följer reglerna till punkt och pricka. Det är dessutom enklare att identifiera sig med en propert klädd gangster som värnar om familjen och som vill göra sig en hacka genom smarta affärer, än att relatera till en simpel snabbköpsrånare med missbrukarproblem.

Därför fortsätter vi att se på maffiafilmer och hoppas på att typer med namn som Stefano ”The Animal” Fabrini i slutändan kommer undan med skinnet i behåll. Vi skrattar åt de dumma gangstrarna Harry Clark och Jack Diamond som ska pressa Fred Graham på pengar i Kiss me Kate. Och vi vill att präktiga Sarah Brown ska falla för Sky Masterson i Guys and Dolls, trots att han är en hal typ som bara har bjudit ut henne för att vinna en vadslagning.

Från GöteborgsOperans generalprogram 2009/2010.

Nathan Detroit och Häst Harry.
Nathan Detroit och Häst Harry.

gad_MB9497
Guys and DollsMats Bäcker

Lyssna

Spelar: Kom! Ge mig chansen i natt!

Dirigent: Nick Davies Framförd av Timo Nieminen. GöteborgsOperans Orkester.

Information

Musikal av FRANK LOESSER, JO SWERLING och ABE BURROWS.

  • Genre: Musikal
  • Säsong: 2009/2010
  • Premiär: 24 Okt 2009
  • Sista föreställning: 28 Mar 2010
  • Plats:

    Stora scenen.

  • Längd: 3 tim. inkl. paus
  • Info:GöteborgsOperan Stora scenen

En musikal om spel och kärlek på Broadway. Baserad på Damon Runyons berättelse och karaktärer. Musik och sångtexter av FRANK LOESSER. Manus av JO SWERLING och ABE BURROWS. Presenteras med tillstånd av JOSEF WEINBERGER LIMITED på uppdrag av MUSIC THEATRE INTERNATIONAL.

Affisch

Affisch

Pressbilder

Team

Dirigent   Nick Davies
Dirigent   Finn Rosengren
Regi   Hans Berndtsson
Scenografi    Mikael Varhelyi
Kostym    Jaana Fomin
Koreografi   Gunilla Olsson Karlsson
Ljusdesign   Palle Palmé
Ljuddesigner   Thorbjörn Andersson

Rollista

Miss Sarah Brown   Evelyn Jons
Sky Masterson   Timo Nieminen
Miss Adelaide   Anna-Maria Hallgarn
Nathan Detroit   Erik Gullbransson
Gottigottgott   David Lundqvist
Benny   Anders Wängdahl
Rostiga Charlie   Tobias Ahlsell
Häst-Harry   Michael Jansson
Ruth   Ingahlill Gauffin Wagelin
Big Jule   Mikael Simlund
Kommissarie Brannigan   Björn Thudén
General Cartwright   Susanne Albertus
Mimmi   Karolin Funke
Fiffi   Anna Werner
Konferencier   David Inghamn
Joey Biltmore/Greken   Sleiman Aoun
Martha    Mio Netzler
Simon   Marcus Liljedahl
Calvin   Mikael Johansson
GöteborgsOperans Orkester
VGR ©2014 GöteborgsOperan · Nyhetsbrev · Facebook · Sitemap · Om webbplatsen · Sök · Kontakta