Hans och Greta

Sagoopera. Lagom till jul utlovas en hisnande upplevelse för såväl stora som små.

För mycket godis kan vara farligt


Premiär 22 november 2014
13 föreställningar t o m 1 februari 2015. Framförs på svenska.

Familjebiljetter!

Familjebiljett stor: 2 vuxna + 2 barn (t o m 20 år). Pris 992 kr
Familjebiljett liten: 1 vuxen + 1 barn (t o m 20 år). Pris 496 kr

Det finns ett begränsat antal familjbiljetter, och de kan inte kombineras med andra rabatter. Gäller inte 22/11 (premiär) och 22/1 (skolföreställning).

Klick på "KÖP BILJETT" knappen till höger, sedan välj motsvarande familjebiljett som biljetttyp under rubriken "Välj biljetter". Det går också bra att ringa till biljettkassan på 031-13 13 00.


None
Skiss av scenografen Etienne PlussEtienne Pluss

Välkommen till en hisnande upplevelse när vi för första gången spelar Humperdincks mästerverk. Hans och Greta är en dramatisk och svindlande vacker sagoopera, för vuxna och modiga barn.

Hans och Gretas föräldrar är stressade. Hela tiden. Så barnen får fantisera på egen hand och leken tar dem allt längre bort från hemmet. Plötsligt är de vilse, mitt i en mörk skog. En daggtomte kommer flygande, ett hus gjort av godis dyker upp ur marken och en häxa, som påminner väldigt mycket om någon de känner väl, är alldeles för snäll …

Efter en betydande karriär får Matilda Paulsson nu möta Göteborgspubliken som Hans, medan Gretas roll delas av Elisabeth Meyer och Sofie Asplund – den sistnämnda kunde upplevas i vårt hus som Maria i West Side Story. Susanne Resmark borgar för att den pepparkaksbakande häxan blir alldeles lagom skräckinjagande.

Tyskfödde dirigenten Henrik Schaefer, musikalisk ledare för GöteborgsOperans Orkester, har denna musik med sig sedan barnsben. För regin står Katharina Thoma, som gjorde underverk med Richard Jones uppsättning av Billy Budd förra säsongen.

Foto: Vera Markus
Elisabeth Meyer (Greta)Vera Markus
Foto Martin Hellström
Sofie Asplund (Greta)Martin Hellström
Foto: Emelie Joenniemi
Matilda Paulsson (Hans)Emelie Joenniemi
Foto: Mats Landerberg
Susanne Resmark (Häxan)Mats Landerberg
Marco Stella (Peter, Pappan)
Marco Stella (Peter, Pappan)Tilo Stengel
Carolina Sandgren
Carolina Sandgren (Gertrud, mamman)Tilo Stengel

Kostymskisser av kostymdesigner Irina Bartels


Skolföreställning och livesändning

Hans och Greta spelas som skolföreställning den 22 januari kl 12.30. Bokas via mail gruppbiljetter@opera.se, telefon 031-13 13 00.

Föreställningen sänds direkt till flera platser i landet både den 7 december kl 16.00 och den 22 januari kl 12.30. Läs mer här


Födelsedagsuppvaktning blir världens mest spelade barnopera

Parsifal uruppfördes 1882 i Bayreuth hade Wagner vid sin sida en assistent som skulle låta tala om sig. Han lär till och med ha komponerat ett par takter till Parsifal, och hans namn var Engelbert Humperdinck. Föga hade väl varken han eller hans familj anat att det som var en enkel födelsedagsuppvaktning åtta år senare för hans svåger skulle resultera i världens mest spelade barnopera. Humperdincks syster Adelheid Wette skrev ofta texter och hade utifrån Bröderna Grimm skrivit en liten Hans och Greta-pjäs för sina två döttrar, som hon bad sin bror att komponera några sånger till.

Humperdinck
Humperdinck
"Vilken frisk humor, vilken utsökt naiv melodik, vilken konst och finess i behandlingen av orkestern” Richard Strauss
Humperdincks syskonbarn
Humperdincks syskonbarn

Åtta- och sjuåriga Isolde och Gudrun Wette spelade titelrollerna vid den lilla födelsedagstillställningen i Köln, och det var mottagaren Hermann Wette som föreslog att man skulle gå vidare och skapa ett sångspel utifrån vad han just hade fått se. Projektet fick efterhand två ytterligare supporters, båda kompositörer: Hugo Wolf och Richard Strauss. Efter att man spelat verket som ett sångspel med talad dialog på en liten privatteater i Frankfurt, började Humperdinck att alltmer tro på projektet. Han skapade en genomkomponerad opera utifrån dialogen och Richard Strauss blev mycket imponerad av denna version - han erbjöd sig till och med att dirigera det första uppförandet: "Vilken frisk humor, vilken utsökt naiv melodik, vilken konst och finess i behandlingen av orkestern", löd hans omdöme.

Uruppförande med förhinder

Urpremiären fick skjutas upp eftersom Strauss fästmö Pauline de Ahna, som skulle ha gjort Hans roll, bröt benet och fick ersättas av den sångerska som skulle ha gjort Gretas roll, medan Greta fick göras av en helt oerfaren artist. Notkopisten hann inte göra färdigt orkestermaterialet till den omfattande uvertyren, som därför fick strykas vid urpremiären. Omständigheterna kunde minst sagt ha varit bättre, men uruppförandet ägde rum dagen före julafton 1893 på Hoftheater i Weimar med Strauss på pulten. Trots detta blev den en överväldigande succé och än mer i München två veckor senare, dit operan ursprungligen hade planerats. Operan spreds sedan omedelbart ut över världen och ledde till att Humperdinck plötsligt kunde ägna sig åt komposition på heltid. Adelheid Wette har i sitt libretto mildrat Bröderna Grimms ursprungssaga genom att barnen inte körs ut i skogen för att dö, utan för att plocka bär till middagen. Hon har dessutom infört rollerna pappan, Sandmännchen (John Blund), Taumännchen (Daggtomten) och barnkören som ett av häxan förtrollat pepparkaksstaket.

Adelheid Wette
Adelheid Wette
Den magnifikt orkestrala häxritten har påtagliga drag av valkyriornas ritt i Valkyrian...

För wagnerianer med barnasinnet i behåll

I sitt partitur förenar Humperdinck wagnersk orkesteropera med tysk folkmelodi. Det finns dock bara fyra autentiska tyska folkvisor i operan: titelrollernas inledande "Suse, liebe Suse" (”Sluta nu att leka”), pappans visa i första akten, Gretas sång i andra aktens början ("Ein Männlein steht im Walde"/”Där står en liten gubbe”) samt det hornsolo som inleder tredje akten. Det övriga har han skapat själv genom att härma tysk folkvisestil. I resten av musiken är partituret fullt med återkommande ledmotiv i wagnersk stil, och åren i Bayreuth har satt sina spår: när mamman i första akten uttrycker att hon är trött intill döden och ber Gud sända henne hjälp mot hennes fattiga elände, sker till exakt samma tongångar som Amfortas lidande i Parsifal. Den magnifikt orkestrala häxritten har påtagliga drag av valkyriornas ritt i Valkyrian, och liknar inte häxans tonspråk ibland Mimes i Siegfried? Man kan fortsätta uppräkningen, så visst ligger det något i uttalandet att Hans och Greta är en opera för fullvuxna wagnerianer med barnasinnet i behåll. För där finns samtidigt en avväpnande charm och naivitet genom folkvisedragen i musiken, Wettes omedelbarhet i librettot och den omväxlande orkestersatsen.

Humperdinck blev snudd på världsberömd över en natt. Han skrev flera operor, alltid med sagomotiv, men även orkesterverk och skådespelsmusik. 1910 fick hans sagoopera Königskinder (Kungabarnen) sitt uruppförande på Metropolitan Opera i New York. Överlag blev Humperdinck mer uppskattad utanför sitt hemland, där inget som han gjorde sedan dög vid sidan om hans genombrottsverk Hans och Greta. Än idag spelas detta verk över hela världen och ingår i operahusens standardrepertoar, inte minst då man vill göra satsningar för barn kring juletid.

Göran Gademan
Dramaturg

Spelplan

M T O T F L S
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
november 2014

Lyssna

Spelar: "Brüderchen, Komm, Tanz' Mit Mir"

Inspelat 1971 med Anna Moffo, Helen Donath m.fl. Copyright 1995 BMG Music

Information

Sagoopera i två akter av ENGELBERT HUMPERDINCK (1854-1921). Libretto ADELHEID WETTE efter Bröderna Grimms saga. Svensk översättning KARL SJUNNESSON. Framförs på svenska.

  • Genre: Sagoopera
  • Säsong: 2014/2015
  • Premiär: 22 Nov 2014
  • Sista föreställning: 1 Feb 2015
  • Plats:

    Stora scenen.

  • Längd: 2 timmar och 30 minuter inkl. 1 paus.
  • Introduktion:Introduktioner till operan ges på Lilla scenen 1 timme före föreställningarna och varar cirka 20 minuter. Det kostar inget extra, biljetten gäller som inträde.

Team

Dirigent   Henrik Schaefer
Regi    Katharina Thoma
Scenografi   Etienne Pluss
Kostymdesign   Irina Bartels
Ljusdesign    Joakim Brink

Medverkande

Peter (pappan)    Marco Stella
Gertrud (mamman)    Carolina Sandgren
Hans   Matilda Paulsson
Greta    Elisabeth Meyer
   Sofie Asplund
Häxan   Susanne Resmark
John Blund/ Daggtomten    Mia Karlsson
GöteborgsOperans Orkester
Barnkör
Statister
VGR ©2014 GöteborgsOperan · Nyhetsbrev · Facebook · Sitemap · Om webbplatsen · Sök · Kontakta