Sista föreställning fredag 2/12!

Icon

Dansprogram om ikoners uppgång och fall. 

”’Icon’ är årets största, mest luxuösa dansupplevelse”Dagens Nyheter
”Mästerlig mjuk dans”Borås Tidning
”dansarna är fantastiska”SR Kulturnytt
”en rikedom av koreografisk fantasiAlba.nu
”Danskompaniet excellerar i precision”GP

GöteborgsOperans Danskompani i en danskväll om ikoners uppgång och fall. Med 3,5 ton lera, italiensk-japansk livemusik och vitblixtrande reklamleenden.

Ikoner. Religiösa ledare, politiker, popstjärnor, förebilder. Vi skapar, avbildar, dyrkar dem. Tills nästa regim, kultur eller trend sveper in och vi förstör dem för att ersätta dem med nya. Varför gör vi så? Varför har vi ett behov av att skapa ikoner – och krossa dem vi inte längre dyrkar? Vad händer med oss när vi bygger upp dem, och sedan ser dem falla? 

Förlängd paus

Välkommen till Icon! Pausen mellan de två dansverken är 45 minuter. Passa gärna på att äta och dricka något gott i våra barer och caféer! Här finns meny för OperaBaren och Café. Vi har även utökat vårt utbud med Wienerkorv/sojakorv för 29 kr. Läs också mer om pausbokningar här.

Eftersnack 20 november

Efter föreställningen den 20/11 har vi ett eftersnack på Lilla scenen, där dansarna bl a berättar om arbetet med Icon. Välkommen att prata med och ställa frågor till dansare ur GöteborgsOperans Danskompani, repetitionsledare och gästdansare från Eastman. Moderator är Katrín Hall, konstnärlig ledare Dans.  (Fri entré. Begränsat antal platser, först till kvarn gäller.)

Kodak

Teater- och dansverk av Alan Lucien Øyen

Titta på ett filmklipp ur Kodak

Alan Lucien Øyen äger den ovanliga förmågan att förflytta publiken i tid och rum, till ett magiskt universum fyllt av dans som fängslar. År 2015 skapade han If we shadows have offended för GöteborgsOperans Danskompani; ett hyllat drömspel där dansarna briljerade även som skådespelare och sångare. 

Hans nya verk för kompaniet, Kodak, ställer frågor som: Vad är våra drömmar egentligen gjorda av? Hur påverkas vi av vår desperata längtan efter att bli som vår tids ikoner? Och vilka blir vi när ikonerna faller? Som publik möter vi glimtar av minnen och en svunnen tid, som bläddrade vi genom ett fotoalbum. 

Kodak rör sig i gränslandet mellan barn och vuxen, mellan fantasi och verklighet, mellan trygghet och hot. Varumärken med dolda budskap, vitblixtrande reklamleenden, melankolisk filmmusik (från bl a The Danish Girl), amerikanska fixstjärnor från 50-talet och fram till 80-talet. Berättelsen utspelar sig i en lätt förvriden drömvärld där ingenting är vad det ser ut att vara. 

Alan Lucien Øyen är huskoreograf på Den Norske Opera & Ballett och ledare för det egna kompaniet Winter Guests. 

Kodak är en teaterpjäs med dans. Dialogen är på engelska med svensk översättning på textmaskin. Föreställningen är utvecklat i nära samarbete med Daniel Proietto, Fernando Melo, Pascal Mosselmans, Yvonne Øyen och kompaniets dansarna.

"Kodak tillägnas mamma, alla mammor - de verkliga ikonerna som aldrig ser ner på oss." Alan Lucien Øyen

Kodak, teaser

“Yumeji’s Theme”
Composed by Shigeru Umebayashi
Published by First Name Music / Novello & Co.
Licensed by Edition Wilhelm Hansen
Recording used by kind permission of Lantis Co. Ltd.
All rights reserved.

“George’s Waltz”
Composed by Shigeru Umebayashi
Published by First Name Music / Novello & Co.
Licensed by Edition Wilhelm Hansen
Recording used by kind permission of EX Ltd.
All rights reserved.

Icon

Samproduktion: GöteborgsOperans Danskompani – Eastman

Titta på ett filmklipp ur Icon
Antony Gormley: EARTH HOME GROUND, 1992. Blod på papper (41 x 30cm)

I Icon dansar 17 dansare i lera. Närmare bestämt i 3,5 ton lera. Är det ens möjligt? Under hösten tar GöteborgsOperans Danskompani och det belgiska kompaniet Eastman reda på detta tillsammans med koreografen, två lermästare och konstnären Antony Gormley. 

Icon är ett nytt verk av den mångfaldigt prisbelönade Sidi Larbi Cherkaoui, som år 2014 skapade Noetic – en av GöteborgsOperans Danskompanis största succéer någonsin. Denna gång medverkar även dansare från hans eget kompani, Eastman. Precis som i Noetic samarbetar han här med den världsberömde skulptören Antony Gormley, som står för scenografin: 3,5 ton lera.

Intervju med koreograf Sidi Larbi Cherkaoui

Att väva samman konstformer, kulturer och traditioner  är något av Sidi Larbi Cherkaouis signum. Till nyskriven musik, framförd live av musiker och sångare från Italien och Japan, interagerar dansarna med leran i sofistikerade, nästan rituella mönster. En både mystisk och jordnära upplevelse. 

Verket Icon har redan rönt uppmärksamhet internationellt. Under det närmsta året kommer GöteborgsOperans Danskompani och Eastman turnera med verket till bland annat Antwerpen, Bryssel och Paris.

Antony Gormley med GöteborgsOperans Danskompani

#GOicon

ICON ÄR EN SAMPRODUKTION MED
deSingel International Arts Campus, Antwerpen - De Munt/La Monnaie, Brussel - Sadler’s Wells, London - Les Théâtres de la Ville de Luxemburg - La Villette, Paris - Movimentos Festwochen der Autostadt, Wolfsburg - Migros Culture Percentage Dance Festival Steps Zürich (tbc)

Eastman stöds av Flemish Gouvernement and BNP Paribas Foundation

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen