”Sångsolisterna är verkligen enastående” - GP

Idomeneo

Det är dags för en ny tid.

Titta på ett filmklipp ur Idomeneo
”Sångsolisterna är verkligen enastående”Göteborgs-posten
”Sällan har Göteborgsoperans orkester låtit så bra”Svenska Dagbladet
”Bättre än så blir inte Mozarts operamusik”Borås Tidning

Idomeneo innehåller mycket av Mozarts allra bästa musik: storslagna körer, effektfulla stormscener samt arior och duetter som brukar ta andan ur såväl  publiken som sångarna. Det är en blodig opera om kampen mellan generationer, om hoppets kraft och födelsen av en ny epok. Men att acceptera det nya och säga farväl till det gamla är alltid förknippat med smärta. 

En lättläst beskrivning av handlingen

”Ingen musik har hittills gjort ett så starkt intryck på mig. Det är magnifik musik”Kurfursten Karl Theodor efter en repetition på Idomeneo, december 1780 i München

Den världsberömde regissören Graham Vick har placerat den blodiga, grekiska berättelsen i nutid. Den grymma handlingen innehåller krig, farsoter och offer, men också kärlek, hopp och den försoning som världen så innerligt behöver.

Den mytologiska historien berättar om Idomeneo, kung på Kreta. Äntligen på väg hem efter år av krig hamnar hans skepp i en vild storm. I en bön lovar Idomeneo att offra den första människa som möter i hamn, bara gudarna låter besättningen leva. Stormen bedarrar. Men den som möter kungen i land är hans egen son. I ett fåfängt försök att undkomma sitt löfte gör Idomeneo allt i sin makt för att lura gudarna på det utlovade offret. Deras hämnd blir fruktansvärd och drabbar hela folket i ett blodbad till synes utan slut. Operan slutar i försoning med att Idamante bestiger tronen tillsammans med sin älskade Ilia, krigsfånge och prinsessa av Troja.

Laurence Cummings, dirigent
Foto: Sheila Rock

I sin genombrottsopera Idomeneo från 1781 börjar musikdramatikern Mozart att visa sig på allvar. Samtidigt som den allvarliga berättelsen blickar bakåt, mot barockens opera seria-tradition, är musiken dynamisk och äventyrlig. Sången och sångarna står i fokus i detta stora körverk, och Mozart ställer höga krav på uttolkarna av de fyra huvudrollerna. Vi är glada att kunna presentera en kvartett på hög internationell nivå, anförd av dirigenten Laurence Cummings som nu gör sin fjärde operaproduktion i huset.

Regissören Graham Vick och scenografen Paul Brown tar fasta på det hopp som finns inbäddat i historien om hur den gamla tidens syn med hämnd och vedergällning till sist får ge vika för upplysningstidens ljusa försoning – ett evigt aktuellt ämne.

Din barnvakt får en biljett!

Till er som ordnat med barnvakt för att kunna gå på Idomeneo – vi ger en biljett till barnvakten! Så här gör du: 

  • Spara biljetten från föreställningen
  • På biljetten skriver du ”[Barnvaktens namn] har suttit barnvakt”
  • Ge biljetten till barnvakten
  • Barnvakten behöver nu bara ta sig till GöteborgsOperans biljettkassa och visa upp den påskrivna biljetten, så får hen en (1) biljett till en kommande föreställning av Idomeneo

(Observera att erbjudandet av praktiska skäl inte gäller er som ser den sista föreställningen av Idomeneo.)

Paul Nilon (Idomeneo) repeterar en stormig scen.

Lyssna på samtalet: Dags för en ny tid?

Medverkande: Laurence Cummings (dirigent), Graham Vick (regissör), Paul Nilon (Idomeneo), Luciano Botelho (Idamante), Ida Falk Winland (Ilia) och Ingela Brimberg (Elektra). Samtalsledare: Göran Gademan (dramaturg).

Samtalet spelades in torsdag 15/9 kl 19.00.
Samtalet är dels på svenska och dels på engelska.

INTRODUKTION TILL Idomeneo
Lilla scenen, 1 timme före varje föreställning (dock inte premiär).
Introduktionen kostar inget extra; biljetten gäller som inträde.

Läs mer om samtal och introduktioner

Sensationellt genombrott med ett dramatiskt mästerverk

Mozart

Wolfgang Amadeus föddes 1756 i Salzburg som son till Leopold Mozart, violinist i ärkebiskopens kapell. Hans begåvning upptäcktes tidigt och som underbarn togs han ut på resor för att slå Europas olika hov med häpnad. Sin första opera komponerade han redan som elvaåring. Flera av hans första operor var allvarliga stycken, helt enligt tidens krav på koloratursång och ekvilibristik. De är osjälvständiga arbeten som uppfyller regelboken med långa koloraturspäckade da capo-arior, med högstämda texter om konflikter mellan kärlek och ära. Även om det är imponerande att en person i nedre tonåren kan åstadkomma något sådant är de inte särskilt intressanta ur musikdramatisk synvinkel. 

Revansch efter att ha fått på båten

Av stor betydelse för Mozart blev mötet med Aloysia Weber. Hon var en av döttrarna i en musikerfamilj, med en röst utöver det vanliga. Mozart förälskade sig handlöst och skrev flera stora konsertarior för henne. De inledde ett slags förhållande, men medan Mozart var ute på resor hade Aloysia hade fått anställning vid hovoperan i München och stigit i graderna. Då han anlände till München gav hon honom oväntat korgen under förnedrande omständigheter. 

... mycket av Mozarts allra bästa musik, med storslagna körer, effektfulla stormscener samt arior och duetter som brukar ta andan såväl av publiken som sångarna.

Han tog dock revansch i samma stad och på exakt samma scen, genom att få sin opera seria Idomeneo uruppförd där 1781. Det blev en stor framgång och ytterligare ett genombrott för Mozart – än idag räknas den som hans första mest betydande opera. Nu hade han mognat som kompositör och förmågan att skriva ensembler med individuell karakterisering började visa sig, med tredje aktens magnifika kvartett som höjdpunkt. 

Kung Idomeneo av Kreta har av havsguden Neptunus fått en profetia att offra den förste han ser när han kliver i land. Denne visar sig vara hans egen son Idamante. Idomeneo försöker i det längsta att undkomma profetian genom att få bort sonen från ön. Idamante och prinsessan Ilia älskar varandra, och även Elettra älskar obesvarat Idamante. 

En suggestiv kvartett

Dessa fyra personer drabbar samman, alla lika olyckliga, när Idomeneo vill köra bort sin son från Kreta. Idamante inleder med en sällsamt vemodig melodi och hans älskade Ilia visar honom sitt stöd. De två följs snart åt i olika slingor med en ters avstånd (Idamante var skriven för en kastrat), vilket bryts av Elettras och Idomeneos upprörda repliker: Idomeneo frågar sig när Neptunus äntligen ska visa nåd och den förfördelade Elettra undrar när hon äntligen ska få hämnd. Deras inpass, fullt av accenter och ilskna punkteringar, ställs mot Ilia och Idamantes smeksamma tirader, innan alla fyra möts i raderna ”Ingen har lidit mer än jag”. Det kanske inte är total individualisering av varje roll, utan snarare i grupper två om två - texten av Giambattista Varesco ger heller inte utrymme för det - men det är ett mycket vackert försök och ett stort steg i riktning mot den personskildring i ensembler som Mozart skulle bli obestridd mästare på inom några år. 

Åldrad tenor 

Anton Raaff som Idomeneo i München 1781

I övrigt innehåller Idomeneo mycket av Mozarts allra bästa musik, med storslagna körer, effektfulla stormscener samt arior och duetter som brukar ta andan såväl av publiken som sångarna. Titelrollen skrev Mozart för den berömda tenoren Anton Raaff. Då han börjat bli till åren, klarade han inte alla koloraturer i den krävande arian ”Fuor del mar”, varför Mozart fick skriva en förenklad version. Den svårare varianten återkom dock på andra scener – det är den som Paul Nilon sjunger hos oss – och Mozart gjorde även en version där Idamante sjungs av en tenor istället för en kastrat. Ofta har rollen under senare år sjungits av en kvinnlig mezzosopran, men på Göteborgsoperan blir det en tenor i Luciano Botelhos gestaltning. 

Göran Gademan
Dramaturg

#GOidomeneo

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen