”Missa inte!” – Dagens Nyheter

Kult

En inbjudande danskväll med Stravinskijs ‘Våroffer’ av Roy Assaf och ‘Decadance Gothenburg’ av Ohad Naharin.

”Bör få rejäl efterklang i hela Europa… Missa inte!”Dagens Nyheter
”Genialt”Dagens Nyheter
”Man blir ju glad!”Dagens Nyheter
”GöteborgsOperans danskompani dansar suveränt för och med sin publik. Ta chansen!”Göteborgs-Posten
”Berör starkt”Svenska Dagbladet
”Genialiskt vackert!”Borås Tidning
”Går under huden, in i köttet, på bara benen”Borås Tidning
”Kraftfullt och explosivt”Kulturnytt i Sveriges Radio
”Värt en egen resa till Göteborg”Kulturnytt i Sveriges Radio

Kult presenterar två av den samtida dansens ledande konstnärer: legendaren Ohad Naharin och den stigande stjärnan Roy Assaf.

Sacre

Kult inleds storartat med Sacre, en världspremiär skapad av den mångfaldigt prisbelönte, israeliske koreografen Roy Assaf, till Stravinskijs fenomenala Våroffer. En raffinerad och utsökt motpol till den kraftfulla musiken, spelad av GöteborgsOperans Orkester. Stravinskij skildrar en brutal ritual där en ung människa väljs ut till offer och, när musiken stegras till klimax, dansar sig själv till döds. I Roy Assafs tolkning får musiken en delvis ny innebörd när danskompaniets kvinnor och män turas om att offra sig. 

Vissa föreställningar dansas av enbart kvinnor, andra av enbart män.


Sacre repetitioner

Decadance Gothenburg

Ohad Naharin är en ikon i dansvärlden och konstnärlig ledare för ett av världens främsta danskompanier: israeliska Batsheva. Som koreograf har han skapat en unik stil grundad i sin egen rörelsefilosofi, gaga. För GöteborgsOperans Danskompani skapar Ohad Naharin en ny version av sitt verk Decadance, en stor ära för oss. Decadance är ett verk i ständig förändring, skapat som ett kollage av godbitar ur Ohad Naharins repertoar. Decadance Gothenburg blir en inbjudande föreställning som låter publiken närma sig dansen och dansarna.

Decadance Gothenburg, trailer
Ohad Naharin pratar om sitt verk, Decadance

Världspremiär 9 september 2017
11 föreställningar t o m 15 oktober.

#GOkult

Fysisk introduktion
8/10, 15/10, kl 16.45–17.30, Lilla scenen. Den fysiska introduktionen ges på engelska.

När det är fysisk introduktion utgår ordinarie introduktion.
Lär känna föreställningen och få en inblick i dansens språk!

Genom att besöka våra fysiska introduktioner får du en bättre förståelse för den föreställning som du har köpt biljett till.

En fysisk introduktion gör koreografens dansverk mer intressant genom att visa exempel på gester och rörelsemönster som du sedan kommer att känna igen.

GöteborgsOperans Danskompanis fysiska introduktioner är till för dig som är intresserad av att få ett rikare utbyte av danskompaniets föreställningar. Den fysiska introduktionen bygger på publikdeltagande. Bekväma kläder och skor rekommenderas men är inte nödvändigt.

En fysisk introduktion kan ses som en upptäcktsfärd där du får möjlighet att uppleva olika koreografiska metoder, rörelseprinciper och konstnärliga former. Det ger dig en djupare och mer personlig förståelse för och kontakt med verket. I en fysisk introduktion bjuds deltagarna in att prova och delta i fysiska (istället för bara visuella) uttrycksformer. Introduktionerna leds av dansare i GöteborgsOperans Danskompani.

Titta på ett filmklipp om fysiska introduktioner med Professor Ingo Diehl

Konceptet är skapat av och tillämpas av MA Contemporary Dance Education (MA CoDE) vid Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main. Med målsättningen att fortsätta det nära samarbetet och främja ytterligare utveckling av konceptet överlämnar Prof. Ingo Diel och Anja Bornsek det av förenklingsskäl till GöteborgsOperans Danskompani.

Fri entré med biljett, begränsat antal platser (50 max).

Boka biljett till fysisk introduktion

Våroffer – en av de största skandalerna i teaterhistorien!

Våroffer – oemotståndlig lockelse

Under de drygt 100 år som har gått sedan uruppförandet av Stravinskijs banbrytande balettmusik Våroffer har över 150 produktioner sett dagens ljus. Musiken fortsätter att fascinera både koreografer och publik, och locka till nya konstverk och upplevelser.

Mest berömd är urpremiären i Paris våren 1913. Verket var en beställning av Sergej Diaghilev för Ryska baletten. För koreografin stod Ryska balettens stjärna och enfant terrible Vaslav Nijinskij. Han ville bort från den klassiska koreografin mot ett nytt slags dans med kantiga rörelser, där symmetri inte längre var den enda formen för skönhet. Även Stravinskij utgick i sin musik från hedniska riter och lössläppandet av rytmiska urkrafter. De enormt komplicerade rytmerna och ständiga taktartsbytena har ibland beskrivits som att rita en cirkel med en linjal. Verket blev en chock för publiken och brukar räknas som en av de största skandalerna i hela teaterhistorien. Redan efter sex föreställningar fick den läggas ned. Men, när musiken säsongen därpå framfördes utan dans mottogs den med hänförelse.

Våroffer förblev ospelad till 1920 då Léonide Massine, en annan stjärna vid Ryska baletten, satte upp verket med sin egen koreografi. Tio år senare blev denna uppsättning den första i USA, med legendariska dansösen Martha Graham i huvudrollen. Martha Graham gjorde för övrigt en egen uppsättning av Våroffer 1984 i New York – vid 90 års ålder. (Den första helamerikanska uppsättningen – i Vilda västern-miljö! – ägde rum 1937 med koreografi av Lester Horton.)

En annan framgångsrik uppsättning är Maurice Béjarts version 1959 i Bryssel, som blev startskottet för det nystartade och sedermera berömda Ballet de XXe Siècle. Kenneth MacMillans Våroffer har blivit en verklig klassiker för The Royal Ballet i London där den har funnits på repertoaren till och från sedan 1962.

Även om Våroffers första decennier präglades av ryska upphovsmän så dröjde det till 1965 innan den första ryska produktionen mötte publiken. Uppsättningen, för Bolsjoj-baletten, kallades av en kritiker för ”Sovjetpropaganda när den är som bäst”.

En av de ledande expressionistiska dansarna och koreograferna, tyska Mary Wigman, gjorde sin egen version i Berlin 1957. En annan tysk koreograf, Pina Bausch, gjorde 1975 en omtalad version för sitt danskompani Tanztheater Wupperthal – en uppsättning som gästspelade på GöteborgsOperan 2013.

Våroffer ges inte bara med stor orkester. En variant för två pianon sattes upp 1980 av Paul Taylor. I hans version präglades baletten av element från gangsterfilmer och barnamord. Fyrhändigt spelade också Monica och Carl-Axel Dominique på Dansmuseet tjugo år senare på 50-årsdagen av Nijinskys bortgång, i koreografi av Norberto dos Santos.

Nijinskijs original rekonstruerades 1987 för amerikanska Joffrey Ballet av dansforskaren Millicent Hodson.

Våroffer har också inspirerat till annorlunda uppsättningar. För drygt tio år sedan gjordes en version i Paris med hästar och akrobatiska dansare i en cirkusmanege, till levande orkester. Javier de Frutos har gjort en solodansversion och det finns också en punkrocktolkning av Michael Clark. 2008 gjorde The Australian Ballet och The Bangarra Dance Theatre en version med aboriginska föreställningar av de fyra elementen jord, eld, luft och vatten.

En uppmärksammad svensk uppsättning är Mats Eks version för Cullbergbaletten 1984 med dekor av Marie-Louise de Geer Bergenstråhle. I Göteborg minns vi GöteborgsOperans tidigare balettchef Ulf Gadds uppsättning på Stora Teatern 1982, Nicolo Fontes The Waiting, som 2006 ingick i dansprogrammet Stravinskij+ och Marie Chouinards solobaserade The Rite of Spring (2013).

Roy Assafs splitternya tolkning tillsammans med GöteborgsOperans Danskompani och GöteborgsOperans Orkester är med andra ord i gott sällskap.

Roy och Ohad

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen