Lucia di Lammermoor

Premiär 2 april 2011

Opera. Maktkamp, omöjlig kärlek och mord. Kerstin Avemo gestaltar den olyckliga Lucia i vår allra första Donizettiopera.

Opera i tre akter av Gaetano Donizetti (1797–1848).

”Briljant Lucia.” GP
”Lysande skör Lucia.” SvD
”Stående ovationer. Åk och se!” DN
”En skrämmande välgjord uppsättning.” GT/Expr
"… allt vad operakonsten förmår av sorg och skönhet.” DN
”En in i minsta detalj genomtänkt föreställning.” Bohusläningen
”Skönsång på hög nivå.” Hallands Nyheter
”Avemo (Lucia) är helt enkelt skrämmande perfekt.” GT/Expr

Titta på en film från föreställningen.

Bel canto – skön sång – är ett begrepp som härstammar från Italien, operans hemland. Gaetano Donizetti räknas som en av de främsta 1800-talskompositörerna i bel canto-stilen och i hans populära opera Lucia di Lammermoor, för första gången på GöteborgsOperan, är också titelrollens sopranpartier svindlande sköna – och virtuosa.

Denna uppsättning hade succéartad premiär på English National Opera 2008 i regi av den prisbelönte regissören David Alden, och sattes upp på nytt i februari 2010. Handlingen utspelar sig i spöklika slottsmiljöer och handlar om en maktkamp mellan två familjer, omöjlig kärlek kontra ekonomiska intressen och tvångsäktenskap med dödliga konsekvenser.

Titta på bilder från föreställningen.

Lucia själv sjungs av den internationellt efterfrågade koloratursopranen Kerstin Avemo, som rönt stora framgångar inte minst i denna roll. Många minns hennes hypnotiska Lulu i Alban Bergs opera med samma namn på GöteborgsOperan 2002. Nu gestaltar hon den tragiska hjältinnan som drivs till vanvett och, som författaren och fi losofen Cathérine Clément uttrycker det, ”dansar med sina begär”.

Lucias älskade, Edgardo, sjungs av tenoren Bülent Bezdüz, vars tolkning av Rodolfo i Bohème på GöteborgsOperan 2008/2009, gjorde ett stort intryck. Vår förste gästdirigent Giancarlo Andretta leder orkestern och enligt Donizettis ursprungliga intentioner har vi kompletterat orkestern med något så ovanligt som en glasharmonika.

Kerstin Avemo, Solist
Kerstin Avemo, SolistFoto: Joakim Hovrevik

Titta på en film från repetitionen.

Detta händer i Lucia di Lammermoor.

Librettot bygger på Walter Scotts roman The Bride of Lammermoor från 1819 och kan sägas vara en Romeo & Julia-historia placerad i skotskt 1600-tal.

Förhistoria

Släkterna Ashton och Ravenswood har sedan länge legat i fejd med varandra. Enrico Ashton ligger bakom att Edgardo Ravenswood far har dött och har orättmätigt övertagit familjen Ravenswoods slott i Skottland. Inför ett politiskt skifte i Skottland och på grund av att familjens ekonomi har kommit i trångmål, måste Enrico säkra sin position. Det vill han göra genom att gifta bort sin syster Lucia med den förmögne och inflytelserike Arturo Bucklaw. Men Lucia och Edgardo har i hemlighet förälskat sig i varandra och träffas varje kväll i närheten av slottet.

Akt I, bild 1

Enrico får av sin hantlangare Normanno och några jägare sina misstankar bekräftade: att Lucia har förälskat sig i och träffar hans fiende Edgardo. Enrico inser att han måste handla snabbt för att få Lucia bortgift med Arturo.

Akt I, bild 2

Lucias förtrogna Alisa varnar henne för att träffa Edgardo, och säger att det kommer att sluta illa. Men Lucia vill inte lyssna på hennes varningar och berättar om ett spöke hon tycker sig ha sett vid fontänen i slottsparken. Spöket ska föreställa en ung kvinna av släkten Ashton som mördats av sin älskade, en man av ätten Ravenswood. Edgardo kommer och Alisa går för att hålla vakt. Inför en längre förestående resa till Frankrike vill Edgardo försonas med Enrico och be om Lucias hand, men Lucia hindrar honom: än är tiden inte mogen. De förlovar sig i hemlighet och Edgardo lovar att skriva till henne varje dag.

Akt II, bild 1

Flera månader har gått. Enrico har förhindrat att Edgardos brev har nått Lucia. Han har dessutom förfalskat ett par andra brev som visar att Edgardo är henne otrogen. Han konfronterar Lucia med dem, vilket gör henne alldeles förtvivlad. I detta läge finns ingenting annat för henne att göra än att gifta sig med Arturo, försäkrar Enrico. Lucia söker upp sin biktfar Raimondo, som övertalar henne att kapitulera och gifta sig med Arturo.

Akt II, bild 2

Arturo anländer till slottet och bröllopet kan ta sin början. Då Arturo undrar varför Lucia ser så blek och olycklig ut, skyller man det på att hennes mor nyligen dött. Förkrossad skriver Lucia under äktenskapskontraktet, men i nästa stund kommer Edgardo oväntat in för att begära Lucia som brud. Enrico, Edgardo och Arturo drar värjorna men lugnas av Raimondo. Då Edgardo förstår att Lucia gift sig med en annan, slänger han förlovningsringen på henne samt förbannar Lucia och sitt eget öde.

PAUS

Akt III, bild 1

Samma natt, medan ett häftigt oväder utbryter. Till ett torn på slottsområdet som fortfarande besitts av Edgardo, kommer Enrico för att utmana honom på duell. Edgardo accepterar och de bestämmer sig för att mötas på Ravenswoods familjekyrkogård när dagen gryr.

Akt III, bild 2

Inne i slottet pågår fortfarande bröllopfestligheterna efter att brudparet har dragit sig tillbaka. Raimondo kommer och avbryter den uppsluppna stämningen med ett tragiskt besked: Lucia har mördat sin make och förlorat förståndet. Gästerna blir förfärade och kort därefter kommer Lucia in. Hon tycker sig åter uppleva bröllopet, men denna gång med Edgardo som brudgum. För sitt inre ser hon också spöket från fontänen i första akten, som skiljer dem åt. Då Enrico kommer inrusande, tror hon att det är Edgardo och ber om förlåtelse för att hon skrev under vigselkontraktet och försäkrar att hon alltid har älskat bara honom. Till sist kollapsar hon till de omgivandes fasa.

Akt III, bild 3

På familjekyrkogården väntar Edgardo som avtalat på Enrico för att utkämpa en duell i gryningen. Men istället kommer några bröllopsgäster och berättar om det fruktansvärda som hänt, och att Lucia bara talar om sin kärlek till honom. Då Edgardo vill rusa in för att se henne, hejdas han av Raimondo och ljudet av en dödsklocka. Lucia har lämnat det jordiska, och innan någon hinner hejda honom sticker Edgardo en dolk i sitt bröst för att förenas med sin älskade.

Glasharmonika – ett genialt sätt att visa galenskap.

Inför urpremiären på Lucia di Lammermoor i Neapel 1835 hade kompositören Gaetano Donizetti avsett att använda instrumentet glasharmonika i Vansinnesscenen. Det framgår av hans autograf till det ursprungliga partituret. Problemet var att man inte lyckades få tag i någon som kunde spela detta instrument i Neapel, så han fick byta ut det mot en flöjt. Samma problem uppstod i alla andra städer där operan skulle spelas, så till slut gav Donizetti upp hoppet om att få höra den spelas som tänkt.

Glasharmonikan konstruerades 1763 av Benjamin Franklin och består av rader av glasskålar i olika storlekar. Dessa sitter på en horisontal vev som snurras ned i ett vattentråg med hjälp av en pedal, så att glasen hela tiden hålls blöta. Sedan vidrör man de olika skålarna med fingrarna, så att man får fram den tänkta melodin. Det är samma princip som när man snurrar på ett vinglas, fyllt med vatten eller vin. Storleken på glaset och mängden vätska bestämmer tonhöjden. Det är omöjligt att få fram denna klang på syntetisk väg, till exempel genom en synthesizer. Ljudet blir en litet otäck, ihålig klang och har beskrivits som såväl himmelsk som spöklik. Tidigt kom instrumentet också att förknippas med galenskap – kanske att den som vidrörde eller spelade glasharmonika riskerade att förlora förståndet. Därför måste Donizettis idé att använda det i Lucias vansinnesscen ses som genial, också med tanke på att Lucia nämner det spöke som hon har sett ovanför fontänen i första akten. Spöket skulle vara en tidigare ättling av hennes släkt som mördats av sin älskade.

Först i modern tid har man sporadiskt infört glasharmonika i några Lucia-föreställningar, från och med 1960-talet då amerikanskan Beverly Sills utförde titelrollen. På hennes kompletta inspelning av verket, gjord 1970 med Thomas Schippers som dirigent, trakterar Bruno Hoffman det svårspelade instrumentet. Ett kortare avsnitt från detta kan höras här på vår hemsida. I ett filmklipp med Beverly Sills kan man också se en demonstration av glasharmonika på youtube. Den modernare konstruktionen av en glasharmonika, som numera oftast används, liknar en mindre orgel till sin konstruktion och består av en mängd olika långa glascylindrar som står upp vertikalt .

I David Aldens uppsättning gjord för English National Opera 2008 förekommer glasharmonikan som en bärande idé i gestaltningen. När denna uppsättning kommer till GöteborgsOperan följer självklart instrumentet med, och det blir därmed första gången glasharmonikan förekommer i en Lucia-föreställning på en nordisk operascen. Bara ett fåtal personer i världen kan traktera den, så samma utövare som i London kommer att alternera i Göteborg: Sascha Reckert och Philipp Alexander Marguerre.

Göran Gademan

Glass harmonica & Natalie Dessay-Lucia at the Mariinsky Mariinsky.

Beverly Sills introduces the Glass Harmonica.

Lyssna

Spelar: Donizetti: Lucia Di Lammermoor - Act 3: Oh Giusto

Beverly Sills, Carlo Bergonzi, Etc.; Thomas Schippers: London Symphony Orchestra, Ambrosian Opera Chorus

Information

Opera i tre akter av GAETANO DONIZETTI (1797–1848). Libretto av SALVATORE CAMMARANO efter Sir Walter Scott’s roman The Bride of Lammermoor.

  • Genre: Opera
  • Säsong: 2010/2011
  • Premiär: 2 Apr 2011
  • Sista föreställning: 28 Maj 2011
  • Plats:

    Stora scenen.

  • Längd: Ca 3 tim inkl paus.

Denna produktion skapades ursprungligen av English National Opera.

Affisch

Affisch

Pressbilder

Team

Dirigent   Giancarlo Andretta
Regi   David Alden
Scenografi   Charles Edwards
Kostymdesign   Brigitte Reiffenstuel
Ljusdesign   Adam Silverman

Rollista

Enrico   Mats Persson
Lucia   Kerstin Avemo
Edgardo   Bülent Bezdüz
Arturo   Tomas Lind
Raimondo   Anders Lorentzson
Alisa   Erika Sax
Normanno   Mattias Ermedahl
GöteborgsOperans Kör
GöteborgsOperans Orkester
Statister
VGR ©2014 GöteborgsOperan · Nyhetsbrev · Facebook · Sitemap · Om webbplatsen · Sök · Kontakta