M.O.D. en trippelopera

M.O.D. en trippelopera

"Det vill till mycket för att en upplevelse av det här slaget skall
överträffas." Radio Sjuhärad

"Djärvt MOD en upplevelse." Bohusläningen

Tre kortoperor av nutida men sinsemellan väldigt olika tonsättare presenteras som en spännande operakväll med svartsjuka och galenskap som starka ingredienser. En föreställning för dem som antingen upptäckt att operan inte slutade med Verdi och Pucini eller vill upptäcka detta.

Publiken sitter vid kafébord, 80 platser, runt scenen och kan redan 1 timma före föreställningen insupa atmosfären och få något gott att dricka.

EIGHT SONGS FOR A MAD KING
Musikteaterstycke av Peter Maxwell Davies.
Denna sångcykel, en modern klassiker av vokalt fyrverkeri, är ett musikaliskt porträtt av kung Georg III (1760-1820) i England, kallad ”The Mad King”. Sångerna, som bl a innehåller kända citat av Georg III och musikaliska citat från bl a Händels Messias, är en desperat musikalisk monolog som kungen framför inför sina burfåglar, här i form av instrument. Fåglarnas existens är en idé av textförfattaren, inspirerad av Kungens orgel.

Regi Maria Larsdotter-Spertina
I rollen som Kungen Torgny Sporsén

PHAEDRA
Dramatisk kantat av Benjamin Britten.
Kantaten Phaedra, Benjamin Brittens sista vokalverk, komponerades 1975 för Janet Baker. Liksom i myten handlar det om människor som förtärs och går under i sina lidelser. Gestalten Phaedra är en av Brittens många gestalter som har det gemensamt att de står utanför samhällets gemenskap och vanliga normer. Phaedra, gift med Theseus, förälskar sig i styvsonen och går in i en relation med honom, något som får katastrofala konsekvenser. Britten var här bl a inspirerad av barockens kantater, vilket bl a gör att man här kan höra ett cembalo beledsaga recitativen. Texten, skriven av Britten själv är baserad på Racines pjäs.

Regi Lars-Eric Brossner
I rollen som Phaedra Pia Svorono

ERWARTUNG
Monodrama i en akt av Arnold Schönberg.
En kvinna väntar på sin älskade i en skog och börjar fylld av onda aningar leta efter honom. Hon genomlever alla känslor från oro till svartsjuka och förtvivlan och snubblar till sist över hans döda kropp. Han har blivit mördad, av vem?

Regi Eva Ingemarsson
I rollen som Kvinnan Grith Fjeldmose

För alla tre operorna gäller:
Sammanbindande text Lars-Eric Brossner
Dirigent Finn Rosengren
Scenografi och Kostym Monika Frelin
Ljus Anna Wemmert Clausen
Skådespelare Håkan Palm.
Musiker ur GöteborgsOperans orkester

Om du vill ha mer information om vår regionala verksamhet och turnéläggning, kontakta Niklas Fahlén, niklas.fahlen@opera.se telefon 0500-44 34 15


Team

Övergripande regissör och textförfattare Lars-Eric Brossner.
Dirigent: Finn Rosengren.
Scenografi och kostym: Monika Frelin.
Ljusdesign: Anna Wemmert-Clausen.

Eight songs for a Mad King
Opera i en akt av Peter Maxwell Davies

Regi: Maria Larsdotter-Spertina
Kungen: Torgny Sporsén
Skådespelare: Håkan Palm

Phaedra
Scenisk kantat av Benjamin Britten

Regi: Lars-Eric Brossner
Phaedra: Pia Svorono
Skådespelare: Håkan Palm

Erwartung
Melodrama i fyra scenenr av Arnold Schönberg

Regi: Eva Ingemarsson
Kvinnan: Grith Fjeldmose

Med reservation för eventuella ändringar.

Information

Ett fantastiskt tillfälle att uppleva en annorlunda, intensiv och spännande operakväll på riktigt nära håll.

  • Genre: Opera
  • Säsong: 2002/2003
  • Plats:

    Lilla scenen.

  • Längd: 90 min utan paus
  • Info:Göteborg Lilla scenen
VGR ©2014 GöteborgsOperan · Nyhetsbrev · Facebook · Sitemap · Om webbplatsen · Sök · Kontakta