Mozarts Requiem 2008

Dans. Med Mozarts Requiem, som hade premiär 20 september 2008, skrevs ett nytt kapitel i GöteborgsOperans historia.

Dansföreställning av JORMA ELO, CARINA REICH och BOGDAN SZYBER. Musik av WOLFGANG AMADEUS MOZART

I denna uppsättning samverkade GöteborgsOperans Balett med alla tre övriga konstnärliga grupper i huset – orkester, kör och solister – i något som blev en sällsamt vacker föreställning och en lika sagolik framgång både hos kritiker och publik. Kväll efter kväll var salongen fylld till sista plats.

”...en strålande vacker, mörkt glänsande lovsång till livet” Expressen/GT
”Inte en död minut i Mozarts Requiem” SvD
”Andlöst vacker Mozart” (rubrik) DN
”GöteborgsOperans Mozarts Requiem är en riktig fullträff” DN
”Ett magnifikt och oförglömligt möte” DN
”…en massiv och vacker hyllning” GP
”En upplyftande minnesmässa” GP
”...en mycket vacker föreställning” Borås Tidning

Kreatörerna Carina Reich och Bogdan Szyber står som upphovsmän till idén bakom denna uppsättning, som alltså sammanför alla våra konstarter. De tar utgångspunkt i att Mozart, som komponerade verket på sin dödsbädd, aldrig kom att fullborda sin dödsmässa utan var tvungen att avbryta mitt i Lacrimosa-satsen. När han dog var hans familj nära på utblottad och änkan Constanze var tvungen att se sig om efter någon som skulle kunna fullborda dödsmässan, inte minst för att få betalt av uppdragsgivaren, en adelsman som ville vara anonym.

Så här skriver Reich och Szyber: ”En katolsk dödsmässa. En sjungen text i vilken sångarna, gång på gång, ber om syndernas förlåtelse och om nåd på den yttersta dagen. (…) En konstnär som dödssjuk arbetar in i det sista för att försörja sin familj. Som trots sin begåvning slutar sina dagar i en namnlös massgrav. Som föds in i ett samhällssystem där konsten är totalt beroende av makten. Precis som idag.”

I detta allkonstverk förs vi in i två världar, båda är andlöst vackra och båda speglar Mozarts dubbla verklighet. Den yttre världen med en elegant rokokoadel som beställde musik och mässor till sin egen höga ära. Den andra verkligheten inspirerad av Shakersektens avskalade estetik och dess religiositet präglad av ett innerligt, extatiskt förhållande till Gud. Allt detta förenas och går upp i en högre enhet som kommer till uttryck i dansen, sången och musiken. För den expressiva koreografin svarar finske Jorma Elo.

Läs mer om GöteborgsOperans Balett

Mozarts Requiem, kompositörens allra sista verk, blev också Mozarts egen dödsmässa.

Artikeln är hämtad ur GO Nyheter nr 2 2008.

Mästaren dog precis när två satser slutförts och eleven Süssmayer fullbordade komponerandet efter Mozarts tidigare anvisningar. Dödsmässan är ständigt aktuell och ett populärt körverk.

På GöteborgsOperans Stora scen blir Mozarts Requiem säsongens första dansföreställning. Musiken. Mozart. Ett helaftonsverk. Dans förstås. Utifrån dessa direktiv har multikonstnärerna Bogdan Szyber och Carina Reich skrivit synopsis. De svarar dessutom för regi, dramaturgi, scenografi och kostym.

En utgångspunkt är att Mozart dör mitt i skapandet. Annan inspiration är hämtad från den mytomspunna Shakerrörelsen, en puritansk religiös sekt från 1800-talet och nu i det närmaste är utdöd – inte så konstigt eftersom de lever i celibat. Som motvikt till ett strikt kringskuret vardagsliv hänger sig Shakeranhängarna åt extatisk dans på söndagsgudstjänsten.

Tänk alltså en del bondland plus två´delar rokoko från Mozarts tid. Lägg till Jorma Elo, en av Finlands mest erkända koreografer med Metropolitan som sin hemmaarena.

Elisabeth Wikström

Information

Dansföreställning av JORMA ELO, CARINA REICH och BOGDAN SZYBER
Musik av WOLFGANG AMADEUS MOZART

  • Genre: Dans
  • Säsong: 2008/2009
  • Plats:

    Stora scenen.

  • Längd: 1 tim 10 min. Ingen paus
  • Info:GöteborgsOperan Stora scenen

Affisch

Affisch

Pressbilder

Team

Dirigent   Henrik Schaefer
Regi, dramaturgi, scenografi, kostym   Carina Reich, Bogdan Szyber
Koreografi   Jorma Elo
Ljusdesign   Linus Fellbom
VGR ©2014 GöteborgsOperan · Nyhetsbrev · Facebook · Sitemap · Om webbplatsen · Sök · Kontakta