Nadar Ensemble: Doppelgänger

  • Konsert
  • 1516 maj 2018, Lilla scenen.
  • 1 timme, ingen paus.
  • Medverkande

    Nadar

    Scenografi, Generation Kill
    Marieke Berensen
    Business manager
    Rebecca Diependaele
    Flöjt & spelkontroll
    Katrien Gaelens
    Slagverk
    Yves Goemaere
    Ljud
    Wannes Gonnissen
    Cello & Konstnärlig ledning
    Pieter Matthynssens
    Piano
    Frederik Croene
    Producent
    Thomas Moore
    Konstnärlig ledning
    Stefan Prins
    Klarinett, spelkontroll
    Dries Tack
Köp biljett

Nadar Ensemble: Doppel|gänger

Välkommen på en introduktion kl 19.00. Föreställningen börjar kl 20.00.

Stefan Prins

Nadar Ensemble är en belgisk ensemble som bildades 2006 av en grupp unga musiker som alla delar ett brinnande intresse för nutida musik. Ensemblen har med tiden kommit att bli en av Europas mest efterfrågade och har spelat på de flesta stora festivaler. Levande Musik har nu bjudit in ensemblen att för första gången komma till Sverige och arrangemanget görs i samarbete med Göteborgs Kammarmusikförening på GöteborgOperans Lilla scen där vi får höra programmet Doppelgänger med musik av Michael Beil, Simon Steen-Andersen, Serge Verstockt och Stefan Prins, ett program där musikerna undersöker korrelationen mellan det auditiva och visuella; mellan musik ljud och bilder. 

I sin kortfilm l'Homme Orchestre (1900) lyckas filmpionjären Georges Méliès genom extremt noggrann förberedelse och timmar av montage frammana sex dubbelgångare av sig. Med dagens teknik kan vi (virtuellt) fördubbla oss själva mycket lättare. Vi chattar med vänner från andra kontinenter via Skype, medan du checkar in på din favoritbar på Facebook. Vi upprätthåller också obevekligt flera versioner av vår identitet, allt från Tinder- eller LinkedIn-profiler till den faktiska, kroppsliga personen som våra nära och kära känner oss som.

I Doppelgänger presenterar Nadar en flerskiktad musikalisk och visuell dialog, med avatarer som huvudpersoner. Simon Steen-Andersen och Serge Verstockt verk skapar en magisk atmosfär medans Stefan Prins leder oss till den mörka sidan av den förunderliga tekniken med sin Generation Kill – offspring 1. Slutligen, i verket Exit to Enter använder Michael Beil tre medier simultant på scenen: en ensemble av musiker på höger sida, två musiker på snurrpallar i mitten och fyra bildskärmar, på vänster sida. Michael Beil säger själv om verkat att: ”Exit to Enter är höjdpunkten av en serie kompositioner som inkluderar live-video och som här nått mättnadens punkt av fullständigt skriptat live-video.”

Maxikamera


Program

Georges Méliès: L’Homme Orchestre (1900)

Simon Steen-Andersen: Study for string instrument #1 (2007)

Serge Verstockt: A la Recherche de temps I for clarinet, audio and video playback (1995)

Simon Steen-Andersen: Study for string instrument #3 for cello and video (2011)

Stefan Prins: Generation Kill - offspring 1 for cello, percussion, 2 game-controller performers, 2 video-projections and live electronics (2012)

Marx Brothers: Mirror Scene from Duck Soup (1933)

Michael Beil: exit to enter for ensemble, audio and live video (2013)

The video for A la Recherche du Temps was produced by ChampdAction in 2016. Video and sound: Serge Verstockt & Istvan Leel-össy. Video art: Koen Theys

Nadar is supported by the Flemish Government and the City of Sint-Niklaas.

Föreställningen är ett samarbete mellan Levande Musik, Göteborgs kammarmusikförening och GöteborgsOperan.

Spelplan

maj 2018

Tis 15/5
20:00
ons 16/5
12:00
Ej bokningsbar

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen