”en oförglömlig upplevelse” – Kulturnytt

NOETIC+

Passion, tröst och instinkt. Tre dansfavoriter. Interfacial Scale, Your Passion is Pure Joy to Me och Noetic – tre hyllade dansverk i ett nytt sammanhang.  

”En helkväll där dansarna verkligen får visa vad de är allra bäst på.”GP
”en oförglömlig upplevelse”Kulturnytt
”Dansarnas samspel är fantastiskt”Expressen

Dessa tre verk är ett urval av våra favoriter och visar prov på danskompaniets snabba utveckling inom den samtida dansen. Alla skapades exklusivt för GöteborgsOperans Danskompani.

INTERFACIAL SCALE

”En känsla för skönhet…”Dagens Nyheter (2013)
Ett filmklipp ur Interfacial Scale (2013)

Vi inleder med Interfacial Scale av Hiroaki Umeda, från programmet Out of Mind (2013). Verket, som utforskar gränsytan mellan dans och det okända på andra sidan dansen, är inspirerat av tyst kunskap och svärmbeteende. Den vackra, filmiska musiken är komponerad för GöteborgsOperans Orkester av Yoshihiro Hanno. Interfacial Scale valdes ut att framföras vid Ice Hot-biennalen i Oslo 2014.

Med utgångspunkt från säsongens tema Mind & Spirit börjarde Hiroaki Umeda med att fundera över vad som är dansens respektive kroppens innersta väsen. 

– Det ledde mig vidare till en fråga: Var går dansens gräns? Det är den gränsen som jag koreograferar, inte bara själva dansen. Gränsytan mellan två objekt: dansen och … någonting annat, och utforska dess olika nivåer. Interfacial Scale.

En annan inspirationskälla är så kallad tyst kunskap. 

– Tyst kunskap är ett intressant begrepp för mig. Jag ville utforska hur jag kunde använda det i dansen. Först arbetar jag med varje dansare individuellt, med var och ens kropp. Men jag tar också fram ett rörelsesystem, ett koreografiskt mönster, för dansarna som grupp, en koreografi för helheten. 

I Hiroaki Umedas verk ligger fokus alltid på dansens visuella intryck. De är multimediala, och i Interfacial Scale står han, förutom för koreografin, även för scenografi, kostym-, ljus- och ljuddesign. Sitt koncept beskriver han såhär:

För mig är dans en visuell upplevelse. Ljussättningen är en del av dansen, av koreografin, och därför måste jag även koreografera ljuset. Här fokuserar jag på hur man kan passera dansens koreografiska gräns och hur man kan skapa en ny gräns genom att integrera ljus- och videodesign.

Your Passion is Pure Joy to Me

”Den svindlande parduetten i slutet är fortfarande en favorit”GP
Ett filmklipp ur Your Passion is Pure Joy to Me (2012)

I Your passion is pure joy to me, skapad för GöteborgsOperans Danskompani 2009, spelar den australiensiske sångaren Nick Caves musik en central roll. På samma sätt som sångaren i sina texter frågar sig hur det går att leva med smärtsamma minnen, låter koreografen Stijn Celis sju dansare genom ett intimt och närmast impressionistiskt rörelsespråk utforska möjligheten att finna hopp och förtröstan efter traumatiska upplevelser. 

Verket, som ingick i programmet In Memoriam (2009), har turnerat till USA och Belgien men inte visats på GöteborgsOperan på sex år. Efter premiären skrev GP bl a: ”Omfamningen blir ett minne som sätter sig i hjärteroten.” GT skrev: ”Mera, mera Stijn Celis till göteborgarna”. Det ser vi nu till att uppfylla.

Noetic

”ypperlig dans i skärningspunkten mellan energisk yra och iskall precision ”GP
Ett filmklipp ur Noetic (2014)

Till sist får vi njuta av Noetic från Spirit-programmet som sedan världspremiären i Göteborg våren 2014 har gjort stor succé med vårt danskompani på teatrar och festivaler över hela världen. Nu åter på GöteborgsOperan med Sidi Larbi Cherkaouis koreografi och Antony Gormleys scenografi, Szymon Brozskas specialskrivna musik, den japanske musikern Shogo Yoshii och sångerskan Miriam Andersén.

Sidi Larbi Cherkaoui, koreograf med rötter i både den marockanska och den centraleuropeiska kulturen, har skapat Noetic. Här utforskar han människans vilja att i varje detalj strukturera sin tillvaro, och hennes längtan efter att göra sig fri från dessa regler och upptäcka sin inre, medfödda kunskap.

– Jag har alltid strävat efter att visa att sinnet och kroppen är sammankopplade, säger Sidi Larbi Cherkaoui. Som jag ser det är sinnet och kroppen ett. Jag vill att dansarna ska visa hur våra känslor ständigt återskapas – och faktiskt också producerar våra rörelser, som i sin tur producerar våra känslor. För mig är allt detta ett. Det är kemi. 

Intervju med koreograf Sidi Larbi Cherkaoui. Filmklippet spelades in 2014.

Dansarnas rörelser i Noetic för tankarna till mekanik. Larbi gör liknelsen till en stor stad och hur människor rör sig där som enligt uppsatta regler, strukturer. Som när många människor går över en gata. Vi rör oss som en organism, menar Larbi, och vill visa hur vi skapar struktur för och åt varandra.

– Människor är som besatta av struktur. Vi letar hela tiden efter struktur och regler. Samtidigt vill vi bryta oss loss ifrån dem. Jag är övertygad om att vi bär på en inre kunskap som bara väntar, väntar, väntar på att komma ut. Jag försöker att få det ur mig själv, men jag kommer också att försöka få den inre kunskapen ur dansarna.

Intervju med skulptören Anthony Gormley, scenograf på Noetic. Filmklippet spelades in 2014.

#GOnoetic+

OperaBaren är öppen två timmar innan föreställningen och i pausen. Välkommen!

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen