”En sångarkvartett av världsklass” – DN

NOTORIOUS

Nyskriven opera i fem akter av Hans Gefors (f 1952) med libretto av Kerstin Perski efter Alfred Hitchcock’s spionthriller. En historia om kärlek. Den som förblindar oss men ändå är det elixir som gör livet värt att leva.

Titta på ett filmklipp från föreställningen
En sångarkvartett av världsklass som torde vara något av det mest glansfulla och samtidigt dramatiskt övertygande som hörts och setts på en svensk operascenDagens Nyheter
En mångbottnad rollgestaltning (…) som måste sägas tillhöra Nina Stemmes mest remarkablaDagens Nyheter
Göteborgsoperans orkester och kör briljerar under ledning av Patrik RingborgSR Kulturnytt
Jag har hjärtklappning hela andra aktenGT/Expressen

Med denna nyskrivna opera, baserad på Hitchcocks spionthriller, skapar vi operahistoria. Verket är skrivet av operakompositören Hans Gefors och librettisten Kerstin Perski, iscensatt av en av dagens mest betydelsefulla operaregissörer, britten Keith Warner, och sjungs av ett urstarkt, svenskt sångarlag.

Ett filmklipp med kompositör Hans Gefors och librettist Kerstin Perski
Nina Stemme. Foto: Mats Bäcker

Nina Stemme är världens främsta högdramatiska sopran – efter hennes Isolde i London 2014 utbrast en recensent att ”vi kommer aldrig att få uppleva en mer perfekt Isolde”. Men vad som återstod för Stemme var att få en roll skriven direkt för sig – och det har hon nu fått med Alicia.

Nina Stemme pratar om sin roll i Notorious

Även de andra huvudrollerna är skrivna direkt för sina sångare: Katarina Karnéus, som nyligen mottog den kungliga medaljen Litteris et Artibus, John Lundgren, Riddare av Dannebrog-orden (Danmarks motsvarighet till hovsångare) och hovsångaren Michael Weinius. Dirigent är den internationellt efterfrågade Patrik Ringborg, mottagare av Svenska Dagbladets operapris 2014.

Dirigent Patrik Ringborg om att dirigera urpremiären av Notorious

Musiken i Notorious gör karaktärerna mänskliga, den är lyrisk, känslosam och dramatisk med stora körpartier och arior. Berättelsen i Hitchcocks film har klart operamässiga kvaliteter: under andra världskriget övertalar CIA-agenten Devlin amerikanskan Alicia, dotter till en känd nazist, att bli spion i Rio de Janeiro. De båda attraheras allt mer av varandra, men uppdraget tvingar Alicia att förföra en man från motståndarsidan. Förblindad av svartsjuka tvingas Devlin se Alicia ge sig till en annan man.

Vad är äkta, vad är ett skådespel? Hur stor del av en människa är rollen hon spelar?

Klicka här för att läsa Lättläst beskrivning av handlingen (PDF)

Keith Warner, regissör. Foto: Mats Bäcker

Notorious är Keith Warners första uppsättning i Sverige. I nära samarbete med David Fielding (scenografi och kostymdesign) skapar han en storslagen uppsättning, där Hitchcocks närvaro är högst påtaglig...

Notorious är en historia om kärlek. Om hur kärleken förblindar oss men ändå är det elixir som gör livet värt att leva.

Regissör Keith Warner reflekterar om arbetsprocessen med Hitchcocks film och Hans Gefors orkestrering. (Klicka på CC-ikonen för undertitlar på svenska)

LYSSNA PÅ: EN OPERA FÖR VÅR TID. Samtal inför urpremiären av Notorious

Medverkande: Nina Stemme (Alicia), John Lundgren (Devlin), Hans Gefors (kompositör), Kerstin Perski (librettist) och Patrik Ringborg (dirigent).
Samtalsledare: Göran Gademan (dramaturg). 

Samtalet spelades in på onsdag 9 september kl 19.00. Samtalet hålls på svenska. 

 Läs mer om våra samtal

Hans Gefors och Notorious

Artikel av GöteborgsOperans dramaturg, Göran Gademan

Hans Gefors, sin generations främste tonsättare, hör till den exklusiva skara som har fått beställningar utomlands ifrån. Efter studier för Per Nørgård debuterade han i Stockholm med kammaroperan Poeten och glasmästaren 1982, till libretto av Lars Forssell efter en dikt av Charles Baudelaire. Ett stort genombrott för honom blev sedan Christina på Kungliga Operan 1986. Den hälsades som en ny svensk ”grand opéra” och som ett genombrott för svensk opera överhuvudtaget. Med sitt historiska motiv där Lars Forssell skrev librettot efter sin egen pjäs om drottning Kristinas liv, sågs den närmast som en ny svensk nationalopera. Christinas roll delades på tre artister: som barn, vuxen och gammal och i Göran Järvefelts regi befann de sig ibland på scenen samtidigt. Sin musik hade Gefors delat upp i traditionella arior och ensembler, i en växling mellan intima kammarmusikaliska scener och storslagna körscener. 

Margareta Hallin (Christina som gammal), Andreas Unge (Christina som barn) och Birgitta Svendén (Christina som vuxen) i Gefors Christina på Kungliga Operan 1986. Foto: Enar Merkel Rydberg

Framgången ledde till att Gefors fick en beställning från Wiesbaden, som blev operan Der Park (Parken) 1992 efter Botho Strauss pjäs. Tonsättaren utformade själv librettot i samråd med författaren. Pjäsen är en skruvad fantasi på Shakespeares En midsommarnattsdröm förlagd till modern, vardaglig tid. Idén till nästa opera fick Gefors då han läste i en tidning om en man som tagit barn och föreståndarinna som gisslan på ett daghem i Frankrike. Den tändande gnistan kom då han såg att föreståndarinnan hade lekt ”Vargen kommer” med barnen för att lugna dem. Kerstin Perski skrev det omfattande librettot efter denna händelse, och tog fasta på vargmotivet. Hon diskuterar i operan vilka som egentligen är jägarna och vilka som är bytet - dessa roller förbyts successivt med varandra. Dagisfröken Lollo och brottslingen Lyckos går ur sina givna roller och berörs starkt av varandra. 

Hans Gefors. Foto: Tilo Stengel

Från Paris fick Gefors en beställning till Opéra-Comiques 100-årsjubileum i Salle Favart 1998. Det blev operan Clara, med originallibretto på franska av film- och pjäsförfattaren Jean-Claude Carrière. Han skapade en historia i medelhavsmiljö om den unga Clara, uppvuxen i trygg högreståndsmiljö, vars föräldrar skjuts i ett attentat. Clara bestämmer sig för att ta reda på sanningen bakom mordet. Detta för henne på en lång resa i den undre världen, där hon kommer fram till sanningar om sin far som hon inte hade en aning om. Clara blev en stor framgång i Paris och omtalades positivt i flera tidningar även utanför Frankrike. Men när verket sattes upp i Stockholm 2001, uteblev succén. Framförandet skuggades också av att den svenska filmcensuren ingrep, eftersom en brutal filmsekvens visades. Det blev första gången i Sverige som en opera barnförbjöds.

Redan från början nämndes Nina Stemme för Ingrid Bergmans roll. Som världsledande dramatisk sopran behövde hon reserveras långt i förväg, och när även den internationellt namnkunnige Keith Warner engagerades som regissör var vi ett långt stycke på väg.

Efter att inte ha skrivit någon stor opera på flera år, ställde Göteborgsoperans dåvarande operachef Lise-Lotte Axelsson frågan till Hans Gefors om han inte hade någon idé för en ny opera. Hans lämnade då in två förslag till operans dramaturgiat och vi (förutom Lise-Lotte och jag som dramaturg, även Anders Ottosson, Finn Rosengren, Mia Ringblom Hjertner och Anders Wiklund) gick särskilt igång på det ena. Det andra gällde en modern variant på Trollflöjten, men Hitchcocks film Notorious kändes klockrent. Genom nästan hela handlingen går huvudrollerna Alicia och Devlin omkring utan att förmå sig säga att de älskar varandra. Det kan istället musiken tala om – med andra ord ett skolexempel på ett lämpligt ämne för ett musikdrama. 

...när även den internationellt namnkunnige Keith Warner engagerades som regissör var vi ett långt stycke på väg

Enligt protokollet skedde detta i juni 2009. Därefter gick allt ganska snabbt: först behövde rättigheterna sökas för att få använda sig av filmen som operalibretto. De visades ägas av Disney/Buena Vista, som krävde ganska utförlig information men när de väl fick det beviljade de förvånansvärt snabbt. Under tiden hade projektet framskridit: librettist blev Gefors tidigare samarbetspartner från Vargen kommer, Kerstin Perski, som tackade ja efter en inledande tvekan. Den gällde hur Alicias roll framställdes. Hon hittade då att hon kunde lyfta temat med skammen över faderns handlingar och Alicias behov att genomgå ett slags rening genom att själv ta ställning. Genom att hon gör något som hon tror på i det pågående kriget tillsammans med Devlin, kände Kerstin att man fick bort den ”dåliga” kvinnan som bara vill kärlek. Snarare gör kärleken att hon vågar detta, Kerstin kunde göra historien till sin och de kunde sätta igång. Redan från början nämndes Nina Stemme för Ingrid Bergmans roll. Som världsledande dramatisk sopran behövde hon reserveras långt i förväg, och när även den internationellt namnkunnige Keith Warner engagerades som regissör var vi ett långt stycke på väg. Att få Patrik Ringborg som dirigent kändes som i samma anda, och när rollistan kompletterades med John Lundgren, Michael Weinius och Katarina Karnéus visste vi att projektet inte bara hade fått guldkant utan var av högkaratigt guld rakt igenom.

Nina Stemme och Keith Warner. Foto: Tilo Stengel

I februari 2012 skickade Kerstin sin första version av librettot. Förutom Hans var jag den första som fick läsa det, och överväldigad skrev jag tillbaka och jämförde henne med Verdis librettist Piave, som sades kunna fånga havet i sked (d.v.s. kunna kondensera en ganska stor förlaga ner till ett hanterligt operalibretto). Kerstin svarade blixtsnabbt att det var den vackraste respons hon någonsin hade fått på en text. Äntligen kunde Hans börja komponera, och båda upphovsmännen var lika disciplinerade – inga förseningar här inte! Under arbetets gång bjöd han in sångarna i de fyra huvudrollerna till sin studio i Stockholm. Katarina Karnéus i svärmoderns roll beskrev sin mezzoröst för honom som ganska hög och rörlig, varför tonsättaren gick ifrån de långa linjerna som präglar Nina Stemmes parti och lät modern vräka ur sig sina spydigheter i form av ettriga koloraturer. Ett nytt röstfack sades ha myntats: ”coloratura bitch”.   

När nu mer än sex år har gått sedan Hans skickade sitt första förslag, och det repeteras, filas och snickras i varje skrymsle av operahuset, känns det nästan svindlande att det färdiga resultatet ligger så nära framför oss. Det internationella intresset har varit ovanligt stort och uppsättningen kommer även att spelas in för TV. För egen del kan jag bara konstatera att tiden går fort när man har roligt. 

Göran Gademan
Dramaturg

#GOnotorious

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur har under 2015 lämnat en donation till GöteborgsOperan för uruppförandet av Notorious.

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen