Shadowland/ Neverland

Dans. Fantasins ytterområden. Dansprogram av Michael Keegan-Dolan och Alan Lucien Øyen


VÄRLDSPREMIÄR 14 MARS 2015

12 föreställningar t o m 2 maj


The Big Noise

Dansverk av Michael Keegan-Dolan

I The Big Noise riktar den irländske koreografen Michael Keegan-Dolan ljuset mot de grymma häxjakterna i Sverige på 1600-talet. Närmare bestämt den häxprocess som ägde rum år 1675 i ångermanländska Torsåker. Under en enda dag halshöggs och brändes 71 personer. De var flesta kvinnor, ett par män men också fyra barn. Brottet de anklagades för var att ha rövat med sig barn till Blåkulla.

The Big Noise skapas direkt för GöteborgsOperans Danskompani. Inför repetitionsstarten i januari uttryckte koreografen sig så här:
”Det som hände 1675 påverkar oss fortfarande. Häxprocesserna kan ha utgjort den sista striden mellan hedendom och kristendom, men de innebar också det patriarkala samhällets seger över kvinnan. En del kvinnors roll som ’prästinnor’, som kloka gummor, förklarades brottslig och straffades med döden. Men, för att en skugga ska kunna existera måste där finnas en ljuskälla. Och nu, mer än någonsin, måste vi utforska det ljuset och fira dess outsläckliga förmåga.”

Michael Keegan-Dolan fotograf Richard Gilligan
Michael Keegan-DolanMelike Acar
”... för att en skugga ska kunna existera måste där finnas en ljuskälla. Och nu, mer än någonsin, måste vi utforska det ljuset och fira dess outsläckliga förmåga.” Michael Keegan-Dolan

En intervju med Michael Keegan-Dolan, koreograf.

Ale Möller, Foto
Ale MöllerThorn Ullberg

Med på scenen är även ett band bestående av Ale Möller och fyra nordiska folkmusiker: Henrik Cederblom, Sanna Eriksson, Larisa Ljungkrona och Guro Kvifte Nesheim. Bandet spelar live på scenen som en del av föreställningen.

Michael Keegan-Dolan och hans kompani Fabulous Beast Dance Theatre har kallats världens mest utmanande och originella danskompani. Särskilt uppmärksammad blev hans version av Våroffer, som spelades i samarbete med English National Opera på The London Coliseum 2009.


If we shadows have offended

Dansverk av Alan Lucien Øyen

Koreografen Alan Lucien Øyen, från Norge, inspireras i fantasispelet If we shadows have offended av Peter Pan-komplexet och Shakespeares En midsommarnattsdröm. Verket är en nostalgisk tillbakablick på 1980-talet och här finns en önskan om att aldrig bli vuxen. Om, som koreografen själv säger, "vuxna män som inte vill vara vuxna." Ett spel om, och i, verklighet och drömlandskap. Alan Lucien Øyen har kallats den mest intressanta kommande konstnären i Norge – emotionell och rörande. Han driver sitt kompani Winter Guests och har gjort verk för såväl Skånes Dansteater som Norska Nationalbaletten. Han har vunnit ett flertal internationella priser för sin danskonst.

None
Alan Lucien ØyenAlan Lucien Øyen
”Mina verk handlar ofta om vår rädsla för att dö. Rädslan blir mer påtaglig när dina egna föräldrar är döda och du själv står näst på tur. Vi lever också i ett samhälle där många är rädda för att växa upp. Neverland har vuxit fram ur min önskan om att utforska Peter-Pan-komplexet. Vad innebär det att inte växa upp?” Alan Lucien Øyen, koreograf

Alan läser upp det han har skrivit som inspiration till If we shadows have offended.


Ett filmklipp från repetitioner av If we shadows have offended

Spelplan

M T O T F L S
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
mars 2015

Information

Dansprogram av MICHAEL KEEGAN-DOLAN och ALAN LUCIEN ØYEN

  • Genre: Dans
  • Säsong: 2014/2015
  • Premiär: 14 Mar 2015
  • Sista föreställning: 2 Maj 2015
  • Plats:

    Stora scenen.

  • Längd: 2 timmar och 30 min inkl. 1 paus
  • Info:Vi vill informera om otäcka scener i första delen av akt 1 samt att cigarettrök (örtcigaretter) används i båda verken.

The Big Noise

Koreografi   Michael Keegan-Dolan
Koreografiassistent    Rachel Poirier
Scenografi    Sabine Dargent
Kostymdesign    Doey Lüthi
Ljusdesign    Adam Silverman
Musikalisk ledning   Ale Möller
Musiker   Henrik Cederblom, Sanna Eriksson, Guro Kvifte Nesheim, Larisa Ljungkrona och Ale Möller
Musik    Ny och gammal nordisk folkmusik
Barn och statister
Dansare ur GöteborgsOperans Danskompani   Astrid Boons
   Delphine Boutet
   Jenna Fakhoury
   Therese Fredriksson
   Mai Lisa Guinoo
   Erik Johansson
   Maria Chiara Mezzadri
   Ekaterina Shushakova
   Danielle de Vries
   Arika Yamada
   Dorotea Saykaly

If we shadows have offended

Koreografi, scenografi och text   Alan Lucien Øyen
Koreografiassistent    Daniel Proietto
Dramaturgi och text   Andrew Wale
Kostymdesign    Stine Sjøgren
Ljusdesign    Martin Flack
Ljuddesign    Gunnar Innvær
Gäst artist   Kate Strong
Dansare ur GöteborgsOperans Danskompani   Angelina Allen
   Nigel Campbell
   Jim De Block
   Simone Deriu
   Matthew Foley
   Toby Kassell
   Maxime Lachaume
   Fan Luo
   Pascal Marty
   Jonathan Savage
   Ján Špoták
   Oleg Stepanov
   Lee-Yuan Tu
Både text och koreografi har utvecklats med bidrag från och i nära samarbete med dansarna.
VGR ©2015 GöteborgsOperan · Nyhetsbrev · Facebook · Sitemap · Om webbplatsen · Sök · Kontakta