SHADOWLAND / NEVERLAND

Fantasins ytterområden. Dansprogram av Michael Keegan-Dolan och Alan Lucien Øyen

The Big NoisE:
DANSVERK AV
MICHAEL KEEGAN-DOLAN

Sällan har folkmusikens väsen förefallit mig så betydelsebärande”
- Alba
Ett filmklipp från The Big Noise
Michael Keegan-Dolan. Foto: Richard Gilligan

I The Big Noise riktar den irländske koreografen Michael Keegan-Dolan ljuset mot de grymma häxjakterna i Sverige på 1600-talet. Närmare bestämt den häxprocess som ägde rum år 1675 i ångermanländska Torsåker. Under en enda dag halshöggs och brändes 71 personer. De var flesta kvinnor, ett par män men också fyra barn. Brottet de anklagades för var att ha rövat med sig barn till Blåkulla.

The Big Noise skapas direkt för GöteborgsOperans Danskompani. Inför repetitionsstarten i januari uttryckte koreografen sig så här:

"Det som hände 1675 påverkar oss fortfarande. Häxprocesserna kan ha utgjort den sista striden mellan hedendom och kristendom, men de innebar också det patriarkala samhällets seger över kvinnan. En del kvinnors roll som ’prästinnor’, som kloka gummor, förklarades brottslig och straffades med döden. Men, för att en skugga ska kunna existera måste där finnas en ljuskälla. Och nu, mer än någonsin, måste vi utforska det ljuset och fira dess outsläckliga förmåga."

”… ett musikaliskt och koreografiskt särlingsverk”
- Alba

Michael Keegan-Dolan och hans kompani Fabulous Beast Dance Theatre har kallats världens mest utmanande och originella danskompani. Särskilt uppmärksammad blev hans version av Våroffer, som spelades i samarbete med English National Opera på The London Coliseum 2009.

En intervju med koreograf Michael Keegan-Dolan
Ale Möller. Foto: Thorn Ullberg

Med på scenen är även ett band bestående av Ale Möller och fyra nordiska folkmusiker: Henrik Cederblom, Sanna Eriksson, Larisa Ljungkrona och Guro Kvifte Nesheim. Bandet spelar live på scenen som en del av föreställningen.

Musiken i The Big Noise

Musik: Trad, om inget annat anges
Arr: Ale Möller, om inget annat anges

Andelig vise, efter Ol’ Jansa, Härjedalen. Text: Ale Möller
Den ensamma kvinnan, Musik: Ale Möller
Kohorn, Musik: Ale Möller
Fader Wise
Dolkaren,
 Arr: Ale Möller och Guro Nesheim
Brist hjärta, Arr: Sanna Eriksson
Vargdans, Musik: Ale Möller. Arr: Henrik Cederblom och Ale Möller
Österängarna, efter Per Gudmundson
Huldreslåtten, efter Gunnar Stubseid
Bohushallingar
Sprakfåle
, Musik: Ale Möller
Magdalenapolskan
Liten fågel
, efter Susanne Rosenberg. Arr: Sanna Eriksson och Ale Möller
Svarteborgen
Polska
, efter Timas Hans
Fåfänglighet
Marsch från Jeppo
, efter Arto Järvele. Arr: Ale Möller och Larisa Ljungkrona
Trilo

”en underbar blandning av äldre och nyare folkmusik”
- Göteborgs-Posten
Ale Möller och musikerna repeterar med dansarna

Vi vill informera om otäcka scener i första delen av The Big Noise samt att cigarettrök (örtcigaretter) används i båda verken.

If we shadows have offended,
DANSVERK AV ALAN LUCIEN ØYEN

Ett filmklipp från 'If we shadows have offended'

Øyens ymniga idérikedom och fiffiga gestaltningsvariation är likväl storligen imponerande, liksom helheten.
- Dagens Nyheter

I norske Alan Lucien Øyens If we shadows have offended briljerar dansarna som skådespelare i en gripande berättelse om vilsenhet, nostalgi och vad det innebär att inte bli vuxen. Här hittar vi referenser till bland annat Peter Pan-syndromet och Shakespeares En midsommarnattsdröm. Verket är en teaterpjäs med dans; dialogen sker på engelska med svensk översättning på textmaskin.

Alan Lucien Øyen

Alan Lucien Øyens arbeten som regissör, koreograf och dramatiker har rönt stor uppmärksamhet både i Norge och internationellt. Förra året vann han norska Hedda-priset för det fem och en halv timmar långa skådespelet Coelacanth, som han skapade för Den Norske Opera &Ballett där han är huskoreograf. Han driver sitt kompani Winter Guests och har vunnit ett flertal internationella priser också för sin danskonst.

Alan läser upp det han har skrivit som inspiration till If we shadows have offended
Mina verk handlar ofta om vår rädsla för att dö. Rädslan blir mer påtaglig när dina egna föräldrar är döda och du själv står näst på tur. Vi lever också i ett samhälle där många är rädda för att växa upp. Neverland har vuxit fram ur min önskan om att utforska Peter-Pan-komplexet. Vad innebär det att inte växa upp?
Skådespelare Kate Strong berättar om arbetet med Alan och danskompaniet
Fantasin ger inga svar på de stora frågorna, men kan göra dem oändligt vackra
- Svenska Dagbladet

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen