30 oktober 2016

Vikingarna

Svensk nationalopera med hett temperament. Hillevi Martinpelto i Hallströms Vikingarna – först ut i säsongens konsertserie med viktiga men sällan spelade svenska operor. Det blir mycket spännande hur det kommer att låta – denna opera har inte hörts på över 130 år!

Göran Gademan och Henrik Schaefer berättar om operaserien

Vikingarna sägs ha den bästa musiken av 1800-talets mest framgångsrika svenska operakompositör. Ändå har Ivar Hallströms nationalromantiska opera från 1877 – med undantag för en duett i SVT – inte hörts sedan 1882 på Kungliga Operan. Hallström är mest känd för sin tre år äldre opera Den bergtagna. Men recensenterna menade att han i Vikingarna var ännu mer driven och utvecklad i sin musik. 

Hillevi Martinpelto
Emelie Kroon

I sitt libretto spelar Frans Hedberg ut två världar mot varandra: det svalt nordiska med de karga vikingarna, mot det eldigare och ele­gantare franska. Dessa två världar tar Hallström skickligt tillvara på i sin musik och sitt tonspråk. Handlingens dödliga triangeldrama utspelas i Provence. Dit kommer vikingen Rolf med sin fästmö Astrid. Men snart förälskar han sig i den temperamentsfulla franska prinsessan Isaura. 

Som Isaura gästar Hillevi Martinpelto, som förutom att hon haft en stor internationell karriär också är en erfaren Hallström-sångerska. Det är även husets ledande tenor Tomas Lind. Nu får de två mötas i en välkommen återkomst av detta dramatiska verk.

Det konsertanta framförandet leds av dirigenten B Tommy Andersson, vår tids främste expert på svenska romantiska operor.

Lyssna på Samtalet som spelades in inför säsongens tre konsertanta operor:

”Svenska operor, visst! Men finns det några?”

Medverkande
Hillevi Martinpelto (sopran), B Tommy Andersson (dirigent), Anders Wiklund (musikprofessor) och Göran Gademan (samtalsledare).

Musikaliska avsnitt med Karin Holm vid flygeln.
Spelades in tisdag 18 oktober 2016, kl 19.

Läs mer om samtal och introduktioner

KULTURKROCK MELLAN VIKINGAR OCH PROVENSALER

Artikel av Göran Gademan, GöteborgsOperans dramaturg

Frans Hedberg (libretto)

1874 fick kompositören Ivar Hallström till en sensationell framgång med Den bergtagna till text av Frans Hedberg. Verket hälsades som den nationalopera man hade väntat på under hela 1800-talet. Tveklöst blev den 1800-talets stora nationalopera och Hallström bevisade att han var seklets störste svenska operakompositör. Det är alltid svårt att upprepa en succé, även om Hallströms och Hedbergs nästa opera Vikingarna blev en framgång 1877 och lyckades hålla sig kvar i repertoaren. Hedberg gav Hallström i sin egen originalhistoria nya möjligheter att spela ut två världar mot varandra, i detta fall det svalt nordiska mot det eldigt provencalska. 

Historien utspelas i Provence, dit vikingen Rolf kommer med sin fästmö Astrid och sin vän Björn. Rolf fascineras av den provencalska grevedottern Isaura. Själva grundtemat är motsättningen mellan norden och södern, förkroppsligad i dessa två kvinnor. Astrid skildras som sval och blond, ljuv och trogen, medan Isaura är sydländskt eldig och impulsiv. Men denna motsättning skildras också i miljön i stort: det provencalska hovet med dess raffinerade kultur ställs i musiken mot de enkla och rättframma, men ohyvlade vikingarna. Rolf tvekar var han hör hemma. Han älskar både Astrid och Isaura, vilket utlöser den tragiska konflikten som slutar med ond bråd död. 

Det blir mycket spännande hur det kommer att låta – det vet vi ju faktiskt inte förrän vi till sist står där med solister, kör och orkester.

Hallström hade här förbättrat sin svaga punkt, nämligen orkestreringen, under ett nära samarbete med dirigenten Conrad Nordqvist. I sin musik strävade han vidare på sin inslagna väg mot dramatisk-musikalisk koncentration. Medan Den bergtagna fortfarande i rätt stor utsträckning var en nummeropera med klart avgränsade arior, duetter och körer, har han i Vikingarna eftersträvat ett smidigare infogande av de arialiknande delarna i ett kontinuerligt flöde. Bakom detta ligger ett något större inflytande av Wagner än i Den bergtagna, där det bara skymtade förbi. Ändå blev Hallström långt ifrån någon wagnerepigon, därtill är hans tonspråk alltför personligt och grundtonen mer fransk än tysk.

Fredrika Stenhammar
Maria Röhl

Rollerna skrevs för den tidens främsta svenska sångare, så på Kungliga Operan framträdde Fredrika Stenhammar (Isaura), Oscar Arnoldson (Rolf), Carl Fredrik ”Lunkan” Lundqvist (Björn) och Wilhelmina Söhrling (Astrid). Frans Hedberg regisserade sin egen text och ny dekor – inte alltid så vanligt – designades av Christian Jansson. Recensenterna menade att Hallström här var ännu mer driven i sin musik, så man kan hävda att han här stod på sin absoluta höjdpunkt. Totalt blev det 26 föreställningar med olika nybesättningar, en relativt stor siffra på den tiden för en mindre stad som Stockholm. Vikingarna kom tillbaka varje säsong fram till 1882. Men sedan har den inte hörts, med undantag för en duett på en konsert för SVT under tidigt 1990-tal. 

Framförandet kommer att ledas av dirigenten och kompositören B Tommy Andersson, en expert på svensk nationalromantisk musik. Han ledde bland annat det postuma uruppförandet av Hallströms opera Liten Karin i Kalmar 1997. Och sopranen Hillevi Martinpelto hade titelrollen Ingeborg i Hallströms Den bergtagna på Norrlandsoperan som en av sina första roller, innan hon gick ut i en stor internationell karriär. Den produktionen blev en stor framgång och spelades in såväl för tv som cd. Martinpelto har även en mycket stor erfarenhet av svensk opera, med många kompletta cd-inspelningar bakom sig. Hon har nu börjat studera in Isauras parti och menar att det är bredare än Ingeborgs, närmare det dramatiska partiet för bergadrottningen i Den bergtagna. En helt naturlig utveckling för en sångerska, och naturligt också med tanke på vem det skrevs för. Fredrika Stenhammar, faster till Wilhelm Stenhammar, var vår första Wagnersopran och den första svenska Elsa, Senta och Elisabeth vid Sverigepremiärerna under samma tid. 

Den manlige huvudrollen Rolf sjungs hos oss av husets ledande tenor Tomas Lind, och även han har erfarenhet av att sjunga Hallström: tidigt i sin karriär sjöng han Brynolf i Hertig Magnus och sjöjungfrun på Vadstena-Akademien. Nu möts de två igen – senast på vår scen var det i Maskeradbalen – och får som fullmogna artister åter gjuta liv i Hallströms musik. Övriga stora roller görs av Mats Persson som Björn och Ann-Kristin Jones som Astrid. Då en hel här av vikingar anländer till Provence, är operan på flera ställen skriven för dubbelkör – en manskör av vikingar och en blandad kör för provensalerna. Därför har ett flertal manliga extrakorister engagerats. Det blir mycket spännande hur det kommer att låta – det vet vi ju faktiskt inte förrän vi till sist står där med solister, kör och orkester.

Göran Gademan
Dramaturg 

#GOvikingarna

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen