Ariadne på Naxos - lättläst handling

Ariadne på Naxos

En lättläst beskrivning av handlingen

Den här versionen av operan Ariadne på Naxos handlar om när två väldigt olika filmer slås ihop till en. Den första akten visar hur det går till bakom kulisserna under filminspelningen. Den andra akten visar hur resultatet av sammanslagningen blev, det vill säga själva filmen.

Akt 1 – Prologen

Det är 1950-tal i den italienska filmstaden Cinecittà. Vi är på en stor fest för sponsorer. Samtidigt förbereder en filmstudio två musikfilmer. 

Den ena filmen är en filmatisering av en opera om den mytologiska figuren Ariadne. Hon har blivit övergiven av hjälten Theseus och sitter därför ensam och olycklig på ön Naxos. Men guden Bacchus kommer och ger henne livslusten tillbaka. Ariadne ska sjungas av en världsledande sopran. Filmens skådespelare och kompositören är med på festen. Den andra filmen är en komedi. Den komiska stjärnan Zerbinetta och hennes skådespelarvänner är också med på festen.

Operan om Ariadne är tonsatt av en ung, begåvad kompositör som nästan är färdig med sitt verk. Kompositören är irriterad över att den komiska filmen får mer tid i studion än hans film. Dessutom är filmstudions personal otrevlig mot honom. 

Så händer det värsta som kan hända: För att spara pengar tänker filmstudion slå ihop de två filmerna till en. Kompositören, sopranen och tenoren i filmen om Ariadne blir mycket upprörda. Men Zerbinetta och hennes vänner tycker att det ska bli en rolig utmaning och tänker passa på att improvisera. De tycker dessutom att operan är dyster och tråkig som utspelar sig på en öde ö! Kompositören blir till slut övertalad av sin musiklärare att stryka delar av operan. Både tenoren och sopranen kräver att strykningarna ska göras i den andras partier – inte de egna. 

Kompositören vet inte hur han ska göra. Zerbinetta muntrar upp honom så att han får tillbaka självförtroendet. De blir förälskade. Kompositören går med på att blandningen mellan tragisk opera och komedi ska spelas in. 

Akt 2 – Operan

På ön Naxos sover Ariadne. De tre nymferna Najaden, Dryaden och Echo pratar om henne. När Ariadne vaknar är hon förtvivlad över att hennes älskade Theseus har övergivit henne. Då kommer Zerbinetta och lägger sig i Hon har med sig sina fyra vänner Harlekin, Scaramuccio, Truffaldin och Brighella. De försöker muntra upp Ariadne, men lyckas inte. Zerbinetta kör ut sina vänner och försöker att ensam övertyga Ariadne om att hon inte måste vara tillsammans med en och samma person hela livet. Ariadne håller inte med. Zerbinetta och komikerna går därifrån och fortsätter med sina egna lekar. De fyra tävlar om Zerbinetta, som till slut väljer Harlekin. 

Nymferna kommer tillbaka och berättar att ett skepp är på väg. Ombord finns guden Bacchus. Han har varit på ett romantiskt äventyr med den trollkunniga gudinnan Kirke. Först tror Ariadne att Bacchus är Theseus som har kommit tillbaka. Sedan tror hon att han är dödens ängel som har kommit för att hämta henne. Bacchus är också förvirrad. Han tror först att Ariadne har magiska krafter, precis som Kirke. Till slut klarar de ut missförstånden och blir förälskade. Nu ska de möta livet tillsammans, inte döden. Zerbinetta säger, att när den nya guden i ens liv dyker upp, blir man alltid stum.

Läs mer om föreställningen och köp biljetter här

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen