Barberaren i Sevilla – lättläst handling

Bar|beraren i Sevilla

Lättläst beskrivning av handlingen

Viktiga personer i handlingen

  • Greve Almaviva – en adelsman
  • Rosina – kvinna som bor hos doktorn
  • Doktor Bartolo – Rosinas gamle förmyndare
  • Figaro – barberare i staden och grevens vän
  • Don Basilio – Rosinas sånglärare
  • Berta – doktor Bartolos hushållerska

Ordlista

greve: adelsman som ofta är rik och äger mark och hus

förmyndare: Det är någon som bestämmer över den som inte är myndig. På den här tiden var kvinnor inte myndiga om de inte var gifta. 

serenad: en sång som man sjunger på kvällen, ofta för att uppvakta någon man tycker om

barberare: en herrfrisör som även rakar skägg och klipper mustascher

Handling i operan Barberaren i Sevilla

Akt 1 

Greve Almaviva är kär i Rosina. Rosina bor hos doktor Bartolo. Med hjälp av några unga män sjunger Almaviva en serenad för Rosina, utanför doktorns hus.

Mats Bäcker

Barberaren Figaro dyker upp. Han och greve Almaviva känner varandra, och Figaro lovar att hjälpa greven så att Rosina blir kär i honom. De bestämmer att greven ska låtsas att han är någon annan, eftersom de tror att Rosina inte kommer bli kär i en greve. Han låtsas att han är en fattig student, Lindoro, som bara har kärlek, inga pengar. Det fungerar, Rosina tycker mycket om Lindoro. 

Doktor Bartolo, som är Rosinas förmyndare, vaktar henne noga. Han vill gifta sig med henne och vill inte att hon ska börja tycka om någon annan. Han ber Rosinas sånglärare om hjälp. Sångläraren berättar att greve Almaviva är i staden. Han tycker att de ska prata illa om honom och sprida rykten. Det ska få Rosina att tycka illa om greve Almaviva. 

Men Figaro är klurig. Han går till Rosina och berättar för henne att doktor Bartolo vill gifta sig med henne. Figaro tycker att Rosina ska skriva ett brev till Lindoro, studenten som sjöng för henne. 

Nu kommer greve Almaviva hem till doktorn, fast utklädd till en full soldat. Han säger att han behöver någonstans att sova och kräver att få sova hos doktorn. På den tiden var adelsmän, som doktorn, tvungen att ge rum åt soldater. Men doktorn säger att han inte behöver hjälpa honom, och han har ett papper som visar det. Rosina känner igen Almaviva och tror förstås att det är Lindoro, den fattige studenten. Sångläraren kommer och vill ge sånglektioner. Figaro kommer också, för att hjälpa till. Doktorns hushållerska blir nyfiken. Allt blir rörigt, och sedan kommer stadens vaktstyrka in. 

 

Akt 2

Greve Almaviva återvänder till doktor Bartolos hus. Nu är han utklädd till sånglärare, och kallar sig Don Alonso. Han vill träffa Rosina, men måste först lyckas lura doktorn. Därför säger han att Rosinas vanliga sånglärare är sjuk. Doktorn är misstänksam, men Almaviva har en plan för att lyckas. Han låtsas vara på doktorns sida och visar brevet som Rosina har skrivit till den hon tror är Lindoro, studenten. Men han säger att han har hittat brevet hemma hos greve Almaviva och pratar illa om greven – som ju egentligen är han själv. Doktorn tror på det han säger.

Rosina har sånglektion tillsammans med den hon tror är Lindoro. De planerar för att fly tillsammans. Samtidigt rakar Figaro doktorn. Nu kommer den riktiga sångläraren, Don Basilio, men de övertalar honom om att han är sjuk.

När doktorn förstår att den nya sångläraren är utklädd blir han arg och kör ut honom. Doktorn visar sedan brevet för Rosina. Hon blir väldigt ledsen. Hon tror ju att det är Lindoro som har skvallrat om brevet för doktorn.

Doktorns hushållerska Berta funderar över kärlek och att bli gammal.

Figaro och greve Almaviva kommer för att ta med sig Rosina. Hon förstår nu att Lindoro och greven är samma person.

Sångläraren Don Basilio kommer också, och han har med sig en person som ska hjälpa doktorn att gifta sig med Rosina. Men så blir det inte. Doktorn tvingas acceptera att de som ska gifta sig är Rosina och greve Almaviva!

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen