Carmen - lättläst

Carmen

Lättläst beskrivning av handlingen

Persongalleri

  • Carmen: En vacker, livfull kvinna som arbetar i en cigarrfabrik.
  • José: En soldat som kommit till staden Sevilla från landet Navarra.
  • Micaëla: En föräldralös flicka från Josés hemland, som bor hemma hos hans mor. 
  • Moralès: En soldat som känner José.
  • Zuniga: Josés chef, som är officer i armén.
  • Escamillo: En förförisk tjurfäktare.

Plats

Staden Sevilla i Spanien. 

Ordlista: 

  • Taverna: En spansk restaurang eller krog.
  • Militär-förläggning: Platsen där militärerna bor.


Carmen är en opera i tre akter. Den tredje akten är dessutom uppdelad i två delar. Den här texten beskriver handlingen i varje akt:

AKT 1

Akt 1 utspelar sig på ett torg i Sevilla. Vid torget finns en tobaksfabrik.

Micaëla letar efter José

Bondflickan Micaëla kommer till torget i Sevilla. Hon letar efter sin vän José. När hon frågar efter honom berättar soldaten Moralès att José snart ska komma dit. Micaëla går därifrån, och tänker komma tillbaka senare. När José kommer berättar Moralès att en flicka varit där och letat efter honom.

Alla män i Sevilla vill se Carmen

Kvinnorna som arbetar i fabriken kommer tillbaka från sin lunchrast. Alla män samlas på torget och tittar på dem. Den kvinna de helst vill se är den vackra, vilda Carmen. Hon berättar för dem om kärleken. Hon säger att kärleken inte följer några lagar – den är fri som en fågel. Den enda mannen som inte ser på henne är José. Carmen kastar en blomma på honom. 

Micaëla ger José ett brev

Micaëla kommer tillbaka till torget och träffar José.  De sjunger tillsammans om sitt hemland Navarra och hur mycket de saknar det. Micaëla har med ett brev till José från hans mor. När han öppnar brevet springer Micaëla därifrån. Hon är generad. I brevet föreslår Josés mor nämligen att han ska gifta sig med henne. 

Carmen sjunger för José

När José har öppnat brevet hör han ljud inifrån fabriken. Carmen har hamnat i bråk med en annan kvinna och skadat henne. Zuniga frågar Carmen vad som hände, men hon vägrar svara. Som straff blir hon arresterad. José beordras att binda Carmens händer och ta henne till fängelset. José förbjuder henne att tala, men då börjar hon sjunga i stället. Hon sjunger att hon vill gå och dansa på tavernan Lillas Pastinas. Hon sjunger att hon vill dansa med en viss soldat, nämligen José.

José hjälper Carmen att fly

José blir hypnotiserad av Carmens sång. Han lovar att hjälpa henne att fly, om hon lovar att bli hans älskarinna. De kommer överens, och José knyter upp repet runt Carmens händer. På vägen till fängelset låtsas José snubbla och tappar greppet om Carmen. Hon flyr utanför Sevillas murar.

AKT 2

Akt 2 utspelar sig på tavernan Lillas Pastias.

Carmen får veta att José ska släppas fri

Carmen dansar för Zuniga på tavernan Lillas Pastias. Han berättar att José råkade illa ut när han hjälpte Carmen att fly. Han blev satt i fängelse, men ska släppas ut just den här dagen. Carmen blir överlycklig. Då kommer tjurfäktaren Escamillo kommer in på tavernan. Han berättar hur underbart det är att vara tjurfäktare och hur mycket kvinnor tycker om honom. Både Escamillo och Zuniga flörtar med Carmen, men hon säger att hon har en annan man.

José kommer tillbaka till Carmen

Carmens vänner vill lämna Sevilla, men Carmen är förälskad och vill stanna. Hennes vänner säger åt henne att glömma José. De säger att han inte kommer att komma tillbaka till henne när han släpps ut ur fängelset. Men just då hör de José röst på avstånd. Han sjunger. 

Carmen dansar för José

Carmen skäller på José för att han inte rymde från fängelset. Hon berättar att hon har dansat för Zuniga. Han blir svartsjuk, men hon lovar att bara dansa för honom från och med nu. Medan hon dansar hörs en signal som betyder att José måste tillbaka till militär-förläggningen. Carmen vill att han ska stanna och skäller på honom igen. Då tar José fram en blomma. Han berättar att det är blomman som Carmen kastade på honom den där dagen på torget, samma dag som hon hjälpte honom att fly. Han säger att blommans doft höll hans kärlek vid liv när han satt i fängelset. Men Carmen tror honom inte. 

José blir svartsjuk och slåss med Zuinga

När José ska gå kommer Zuniga tillbaka till tavernan. José är svartsjuk eftersom Carmen har dansat för honom, och attackerar honom. Några smugglare hjälper José. Efter bråket kan José inte återvända till militären längre. I stället följer han med smugglarna som har hjälpt honom. 

AKT 3 – Del 1

Den första delen av Akt 3 utspelar sig på smugglarnas gömställe. Det ligger i bergen ovanför Sevilla.

José och Carmen grälar på smugglarnas gömställe

José och Carmen smyger in på smugglarnas gömställe, tillsammans med Carmens vänner och smugglarna. Carmen och José grälar. José spanar ner i dalen, där hans mor bor. Han längtar efter henne, och Carmen säger åt honom att återvända hem. Carmens vänner har en kortlek och använder den för att spå framtiden. För sig själva ser de rika och vackra älskare i korten. För Carmen och José ser de däremot död. Micaëla kommer också till gömstället. Hon vill möta Carmen, kvinnan som gjorde hennes älskade José till brottsling. Men plötsligt hör ett pistolskott och gömmer sig.

José och Escamillo slåss

Skottet som Micaëla hör kommer från Josés pistol. Han skjuter mot Escamillo. Escamillo har kommit för att hälsa på Carmen. När han hånfullt pratar om soldaten som Carmen en gång älskade kliver José fram, och de börjar slåss. José vill döda honom, men innan han hinner göra det kommer Carmen och smugglarna. Escamillo går därifrån. Innan han går bjuder han in alla till nästa tjurfäktning i Sevilla. Han bjuder särskilt in Carmen. Det gör José galen av svartsjuka. 

José lämnar Carmen och följer med Micaëla 

Gänget upptäcker Micaëla som stått och gömt sig. Hon bönar och ber José att han ska följa med henne hem till hans mor. Hans mor är döende. José blir tvungen att gå med Micaëla, men han lovar Carmen att de ska mötas igen. 

AKT 3 – Del 2

Den andra delen av Akt 3 utspelar sig utanför en tjurfäktnings-arena i Sevilla.

Carmens vänner varnar henne för José

En glad och livlig folkmassa hyllar tjurfäktarna utanför tjurfäktnings-arenan. Moralès och Zuniga är där. De har hört att José är på rymmen och att han ska arresteras. Carmen kommer dit arm i arm med Escamillo. Carmens vänner varnar henne för att några har sett José i folkmassan. Carmen säger att hon inte är rädd för honom. 

José vill börja ett nytt liv med Carmen

José hittar Carmen. Han ber henne glömma allt som hänt och börja ett nytt liv med honom. Men Carmen vill inte det. Hon säger lugnt till honom att det är slut mellan dem. Hon kommer aldrig att gå tillbaka till honom, trots att korten har spått att han kommer att döda henne om han inte får vara med henne. Hon föddes fri och om ska dö, så ska hon också dö fri.

José mördar sin älskade Carmen

Folkmassan hyllar Escamillo och Carmen vill gå till honom, till sin nya älskare. Men José är svartsjuk och försöker hindra henne. Han försöker dra henne därifrån. Till sist tappar blir hon rasande. Hon har en ring på fingret, en ring som hon en gång fått av José. Hon sliter av sig den och kastar den på marken framför honom. José tar fram en kniv och attackerar henne. Medan folkmassan hejar på tjurfäktarna i bakgrunden, erkänner José att han har mördat kvinnan som han älskade.

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen