Elektra – lättläst

Elektra - lättläst

Lättläst beskrivning av handlingen

Myten

Agamemnon ber gudarna om bra vind, så att den grekiska flottan kan segla till Troja. De måste rädda Helena som har blivit kidnappad. Gudarna kräver att Agamemnon offrar sin äldsta dotter Iphigenia.

Tio år senare kommer han hem. Han blir då mördad med en yxa i badet av sin fru Klytaimnestra och hennes älskare Aigisthos. Den unge sonen Orestes skickas bort.

Det har gått många år sedan Agamemnon offrade sin dotter Iphigenia. Men modern och systrarna Elektra och Chrysothemis kan inte sluta tänka på detta.

Elektra lever som en hund på gården. Hon kämpar också för att komma ihåg mordet på sin far. Hon tänker på mordet vid samma tid varje dag – tidpunkten då han blev mördad.

Operan

Några jungfrur tvättar bort fläckar från tidigare brott – i eviga tider tvättar de bort spillt blod. De pratar om Elektra, som de hatar. Men en av jungfrurna älskar Elektra. Hon säger till de andra att hon vill se dem döda. Då ger de henne stryk.

Elektra är ensam. Hon tänker på mordet på sin far Agamemnon. Hon ber honom att återvända till henne, om så bara som en skugga. Hon fantiserar om den dag då hon ska dansa en vild dans för att fira att någon har hämnats hennes far. Hon lovar faderns ande att rättvisa ska skipas.

Elektras syster Chrysothemis kommer och berättar att Aigisthos och Klytaimnestra tänker spärra in Elektra i ett torn. De vill ha henne under kontroll. Chrysothemis ber Elektra att sluta tänka på hämnd och låta dem båda gå vidare i livet. Hon ber också Elektra att hålla sig ur vägen för modern, som har drömt om deras bror Orestes igen. Klytaimnestra är farlig när hon plågas av drömmar. Då letar hon överallt efter ett någon att offra för att få stopp på drömmarna.

Oväsen hörs i huset när Klytaimnestra närmar sig. Elektra vill tala med modern, mer än någonsin. Chrysothemis går sin väg för att slippa mötet.

Klytaimnestra kommer in på scenen i ett kaos. Författaren Hugo von Hofmannsthal beskriver det så här: ”Det är ett ryckande, ett dragande av boskap, ett dovt vrål, ett snabbt kvävt skrik, vinandet av en piska i luften, en kamp mellan fallna män och odjur, ett raglande framåt.” 

Klytaimnestra har två följeslagare. Den ena ger henne andliga råd och talar om för henne vem hon ska offra. Den andra försöker lösa hennes problem med sin hälsa. Elektra talar om för sin mor att dessa två följeslagare tillsammans förgör henne. 

Klytaimnestra är glad att dottern är så resonabel, och skickar iväg sina följeslagare. Hon känner att Elektra är klok och kan hjälpa henne att bli av med de hemska drömmarna. Hon sover knappt, säger hon, och när hon gör det har hon mardrömmar. När hon är vaken är hon så trött att hon hallucinerar. Det måste bli ett slut på detta – hon är desperat!

Elektra säger till modern att hon vet vem offret borde vara. Vem?, frågar Klytaimnestra. Borde det vara ett barn, en jungfru, eller någon som redan är sexuellt erfaren? Ja, absolut någon sexuellt erfaren, svarar Elektra. Var och när det sker är inte viktigt, men hon kan lova Klytaimnestra att hon inte kommer att ha några fler drömmar efteråt… Till slut säger Elektra ursinnigt att offret måste bli Klytaimnestra själv, och Orestes den som dödar henne.

Två budbärare kommer och Klytaimnestras humör går från rädsla till triumf. Elektra förstår inte förändringen. Systern Chrysothemis berättar för henne att det har kommit bud om att deras bror Orestes är död. Elektra tror först inte på det.

Två tjänare från palatset rider iväg för att berätta nyheten för Aigisthos. Elektra inser att hennes bror kan vara död. Hon och hennes syster måste utföra mordet istället för Orestes. Chrysothemis vägrar, och Elektra förbannar henne.

Elektra måste nu mörda modern själv. När hon gör sig redo kommer en av budbärarna in. Det är hennes bror Orestes, men de känner först inte igen varandra. När Orestes inser att denna kvinna är hans syster Elektra, blir han förfärad över hur hon ser ut. Det syns att hon alltid tänker på våld och hämnd. Vad har de gjort med dig?, undrar han. Elektra inser att mannen är hennes bror först när en gammal man från palatset omfamnar Orestes. 

Men deras stund tillsammans blir kort – gärningen måste utföras. Orestes uppfostrare – som är den andra budbäraren – säger att Orestes ska skynda sig. Han går för att döda sin mor. Elektra inser att hon har glömt att ge Orestes yxan som fadern mördades med, men vi hör Klytaimnestra skrika. Hon är död.

Jungfrurna har också hört dödsskriket. De drabbas av panik när de ser Aigisthos återvända. Han kommer att döda vem han än tror är ansvarig. De gömmer sig. 

Aigisthos kan inte förstå varför Elektra beter sig så konstigt, och varför inga tjänare välkomnar honom. Han går in i palatset, där också han mördas.

Chrysothemis vill följa med de andra när de flyr från den fördömda byggnaden. Nu kan de bli fria. Orestes har utfört dådet. Elektra vill bara vara tyst och dansa…

Schweigen und tanzen!

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen