Hamlet - lättläst

Hamlet

Lättläst beskrivning av handlingen

Viktiga personer i föreställningen

  • Hamlet, prinsen av Danmark
  • Drottning Gertrud, Hamlets mamma
  • Kung Claudius, Hamlets farbror, gift med Gertrud
  • Polonius, kungens rådgivare
  • Ofelia, Polonius dotter, Hamlets käresta
  • Laertes, Ofelias bror
  • Den gamla kungen, Hamlets pappa (är död)

Plats

Föreställningen utspelar sig vid ett slott i Helsingör i Danmark. 

Ordlista

  • gestalt: en varelse eller person
  • beteende: sätt att vara, till exempel hur man är mot andra personer
  • själ få frälsning: få Guds förlåtelse och komma till himlen efter döden
  • skona: låta slippa, att inte utföra ett straff
  • svärfar: pappan till den du är gift med

Det här händer i föreställningen

Orden som är skrivna med stora bokstäver finns med i ordlistan.

Bakgrund: det här har hänt innan berättelsen börjar

Drottning Gertrud är gift med Hamlets pappa, kungen av Danmark. Men hon har en kärleksaffär med kungens bror, Claudius. Claudius tar hjälp av Polonius och mördar kungen. Claudius blir den nya kungen. Ingen annan vet hur den gamla kungen dog.

Akt 1

Nya kärlekspar

Kung Claudius berättar för folket i Danmark att han har gift sig med Gertrud. Det betyder att hon nu är drottning igen. Folket är glada. Men Hamlet sörjer sin far och vill inte fira giftermålet.

Hamlet träffar Polonius dotter Ofelia. De blir kära i varandra. Ofelias bror Laertes ska dra ut i krig. Han ber därför Hamlet att ta hand om Ofelia. 

Hamlet får veta sanningen

Hamlets träffar sina vänner Horatius och Marcellus. De berättar att de har sett en mystisk gestalt som liknar den döda kungen. När Hamlet är med vännerna dyker gestalten upp igen.

Gestalten visar sig vara den döda kungens spöke. Han berättar för Hamlet hur han blev mördad. Han säger åt Hamlet att hämnas. Han vill att Hamlet ska döda Claudius, men inte Gertrud. Hamlet lovar att göra som hans pappa säger.

Akt 2

Oro på slottet

Hamlet är chockad över sin upptäckt om pappans död. Han vet att han snart kommer att behöva mörda. Därför har Hamlet inte tid för Ofelia.

Ofelia är ledsen för att Hamlet undviker henne. Hon berättar för drottningen att hon vill resa bort. Drottningen övertalar Ofelia att stanna.

Hamlets beteende oroar drottningen. Hon misstänker att Hamlet vet något om mordet. Hon berättar det för kung Claudius, men han tror inte att det är så. 

I nästa scen dyker Hamlet upp. Claudius säger åt Hamlet att kalla honom för sin far. Hamlet blir mycket arg. Sedan berättar Hamlet för Claudius att han har ordnat med en teaterföreställning till kvällens fest. 

Avslöjande teater

På kvällen kommer skådespelarna som Hamlet har hyrt in. De får ett manus av Hamlet och börjar repetera. Under tiden dricker sig Hamlet full.

När alla gäster har kommit börjar teaterföreställningen. Det nya kungaparet sitter också i publiken. Föreställningen visar hur mordet på kungen gick till. Claudius får panik och avbryter föreställningen. Claudius reaktion gör det tydligt för Hamlet att spöket talade sanning om mordet. 

Paus i föreställningen

Akt 3 

Hamlet tänker på hämnd

Hamlet ångrar att han inte dödade Claudius direkt. Hamlet säger att han skulle vilja dö, om han bara visste vad som väntade på andra sidan.

Plötsligt dyker Claudius upp. Hamlet gömmer sig i närheten för att se vad Claudius gör. Claudius ångrar att han mördade sin bror och ber Gud om förlåtelse. Hamlet inser att om han mördar Claudius mitt i bönen så kan Claudius själ få frälsning. Han bestämmer sig nu för att skona Claudius igen.

Polonius kommer. När Polonius pratar med Claudius förstår Hamlet att även han är inblandad i mordet. Polonius, som är Ofelias far!

Polonius dör 

Drottningen kommer med Ofelia. Kungen har bestämt att Hamlet och Ofelia ska gifta sig. Hamlet vägrar, eftersom han inte vill ha Polonius som svärfar. Ofelia blir mycket ledsen och lämnar rummet.

När Hamlet blir ensam med sin mamma berättar han att han vet hur mordet gick till. De överraskas av Polonius. Hamlet dödar honom, eftersom han tror att det är Claudius. 

Kungens spöke visar sig igen och påminner Hamlet om att han inte ska döda sin mor. 

Akt 4

Ofelias död

Ofelia begår självmord. Innan hon dör, ser hon minnesbilder av sin kärlekshistoria med Hamlet. Hon drömmer att de är gifta.

Akt 5

Sorg för Ofelia 

Många vet nu att Ofelia har dött. Folket sörjer henne. Men Hamlet vet inget än. 

Ofelias bror kommer tillbaka från kriget. Han tycker att det är Hamlets fel att Ofelia dog. 

Kung Claudius och drottningen kommer för att visa sin sorg. Nu förstår Hamlet vad som har hänt: han har förlorat kvinnan han älskar.

a)    Paris-slutet:
Kungens spöke visar sig för Hamlet igen, och påminner om hans uppdrag. Hamlet dödar Claudius. Spöket bestämmer att drottningen ska bli nunna i ett kloster och att Hamlet ska bli kung. Folket hurrar för den nya kungen.

b)    London-slutet:
Hamlet är så ledsen över Ofelias död att han också vill begå självmord. Men han kommer på att han först måste göra det han lovade sin pappa. Hamlet dödar Claudius. Sedan tar han sitt eget liv och säger:

”Ofelia, jag dör med dig.”

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen