Idomeneo - lättläst

Idomeneo

Lättläst beskrivning av handlingen

Till föreställningssidan

VIKTIGA PERSONER I FÖRESTÄLLNINGEN

  • Idomeneo, kung över ön Kreta
  • Idamante, son till Idomeneo
  • Ilia, prinsessa av landet Troja
  • Arbace, Idomeneos rådgivare
  • Elektra, prinsessa av ön Argos
  • Neptunus, en mäktig havsgud

PLATS

Föreställningen utspelar sig på den grekiska ön Kreta. 

ORDLISTA

  • trojaner: personer från staden Troja
  • svära en ed: att ge ett löfte som man inte får eller kan bryta
  • krigsfånge: någon som har blivit fängslad av en fiende under ett krig
  • abdikera: när en kung eller drottning väljer att inte vara kung eller drottning längre
  • Neptunus överstepräst: En person på jorden som kan berätta vad guden 
  • Neptunus vill att människorna ska gör

DET HÄR HAR HÄNT NÄR FÖRSTA AKTEN BÖRJAR

Det långa kriget mellan trojanerna och grekerna har tagit slut. Den grekiska kungen Idomeneo är på väg hem till ön Kreta. Då blåser det upp till storm. Både kungens och de andra krigarnas skepp är nära att sjunka. 

För att rädda sina krigare svär Idomeneo en ed till havsguden Neptunus.
Han lovar Neptunus att om de överlever stormen, så ska han offra en människa till Neptunus. Han skulle offra den första människan han möter när han kommer i land.

 

AKT 1

KUNG IDOMENEO KOMMER TILLBAKA TILL KRETA 

Den trojanska prinsessan Ilia är krigsfånge på Kreta. Hon och prins Idamante är kära i varandra, men hon håller sin kärlek hemlig. Hon skäms över sin kärlek, för egentligen är Idamante hennes fiende. 

Idamantes pappa Idomeneo har nämligen dödat hennes pappa i kriget. 

På Kreta undrar folk om kung Idomeneo har överlevt kriget och resan hem. När de får nyheten att kungen har drunknat går Idamante går ner till stranden för att sörja. Men, Idomeneos och de andra krigarna har inte drunknat. De har överlevt stormen och kommer till stranden.

Kung Idomeneo tänker på sitt löfte till Neptunus. Han undrar vem han kommer att bli tvungen att offra. En ung man kommer för att hjälpa honom. Det är Idamante! Idomeneo blir förfärad när han ser att det är Idamante. Han vill inte offra sin egen son. Förtvivlad springer han därifrån.


AKT 2

IDOMENEO FÖRSÖKER SKICKA IVÄG IDAMANTE FRÅN ÖN

Idomeneo berättar för Arbace om eden som han svurit. Arbace säger till honom att skicka iväg Idamante från Kreta. Idomeneo bestämmer att Idamante ska ta med prinsessan Elektra till hennes hemort Argos, där hon ska bli drottning. 

Elektra är kär i Idamante och blir därför jätteglad. Hon är svartsjuk och vill inte att han ska vara kvar nära Ilia. 

Men, när de ska åka blåser en hemsk storm upp och de måste stanna kvar. Folket tror att Kreta blir straffat av gudar och undrar varför. 

Paus i föreställningen

AKT 3

IDOMENEO SKA OFFRA SIN SON IDAMANTE

Neptunus har skickat ett monster till Kreta, som straff för att Idomeneo inte har offrat Idamante ännu. Monstret förstör gator och hus, och dödar flera människor. Idamante ger sig iväg för att slåss mot monstret. 

Innan han går erkänner Ilia att hon älskar honom. 

Folket och Neptunus överstepräst kräver att Idomeneo ska få olyckorna att sluta. De undrar vem som måste offras för att det ska bli lugnt på Kreta igen. Idomeneo svarar att det är hans son.

När de förbereder för att offra Idamante kommer nyheten att han har dödat monstret. Folket jublar.

Idamante har fått reda på vad hans pappa har lovat Neptunus. Han erbjuder sig att offras, för att Kreta ska få lugn och ro. Idomeneo höjer en kniv mot sin son för att döda honom, men blir stoppad av Ilia. Hon säger att de måste ha missförstått vad Neptunus vill. Hon säger att de borde offra henne i stället. 

Neptunus befriar Idomeneo från hans ed, men han måste abdikera

Idamante och Ilia ska härska över Kreta tillsammans. Elektra blir förfärad och flyr till underjorden för att leva med sin bror. 

Idamante och Ilia tar över tronen efter Idomeneo. En ny och god tid kan börja på Kreta.

Till föreställningssidan

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen