La traviata – lättläst

La traviata – lättläst

Handlingen i La Traviata

Akt I

Violetta Valéry är en prostituerad sällskapsdam med många beundrare. Hon har fest för att fira att hon har kommit tillbaka till societeten efter att ha blivit sjuk. På festen träffar hon Alfredo Germont. Han har länge älskat henne på avstånd. Alfredo försöker övertala Violetta att lämna sitt gamla liv. Han vill att hon ska leva med honom på landet, långt ifrån storstadens alla nöjen. Violetta tvekar.

Paus

Akt II

Bild 1

En tid har gått. Violetta och Alfredo lever lyckliga i ett hus på landet. Alfredos far a söker upp Violetta ensam. Han säger att Violettas och Alfredos förbindelse är dålig för familjen. På grund av deras förbindelse kan Alfredos syster inte gifta sig med den hon älskar. Giorgio ber Violetta att lämna Alfredo. Till slut går hon med på det. Violetta skriver ett avskedsbrev till Alfredo. 

Violetta tar upp en förbindelse med sin tidigare älskare baron Douphol. Giorgio ber sin son att följa med hem, men Alfredo vill inte. Alfredo hittar en inbjudan till en fest som Violetta har fått av sin väninna Flora och han beger sig dit.

Bild 2

Hos Violettas väninna Flora är festen i full gång. Gästerna spelar kort och roar sig. Violettas älskare baron Douphol ser att Alfredo vinner mycket pengar. Baronen utmanar Alfredo i kortspelet, men förlorar. Violetta är rädd för att baron Douphol ska utmana Alfredo på en duell. Violetta ber Alfredo att lämna festen. Alfredos far Giorgio har också kommit dit. Alfredo beter sig illa mot Violetta inför fadern och alla gästerna på festen. Alla tycker att Alfredo uppför sig mycket dåligt.

Paus

Akt III

Violettas sjukdom har blivit mycket värre. Hon väntar på att Alfredo ska komma tillbaka. Kammarjungfrun Annina är hennes enda sällskap. Till sist kommer Alfredo. Hans far Giorgio har berättat varför Violetta lämnade Alfredo. Men det är för sent. Efter ett ögonblick av lycka med Alfredo dör Violetta. 

Klicka här för att läsa mer om föreställningen

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen