Trollflöjten – lättläst

Trollflöjten – lättläst

Handlingen i Trollflöjten

Akt 1

Tamino är en dyster man som vill bli konstnär. Han följer med några glada artister på en picknick. Han har svårt att komma in i gemenskapen. Han tar sinnesutvidgande droger, beter sig illa och förlorar medvetandet.

Plötsligt befinner han sig i ett drömlandskap. Han tror att han blir attackerad av en orm som vill döda honom. Han är förvirrad. Tre damer hittar honom. De vill sammanföra honom med sin arbetsgivare – Nattens drottning.

Damerna går iväg för att hämta drottningen. Då kommer fågelfångaren Papageno. När han visslar faller fåglar till marken. Han själv säger att fåglarna är förlamade av kärlek.

Papageno varnar Tamino för drottningen och damerna. Just då kommer de tillbaka och hör vad Papageno säger. De gör så att han inte kan prata. Tamino får se en bild av drottningens dotter som heter Pamina. Han blir genast förälskad. Han får veta att Pamina är fånge hos trollkarlen Sarastro. Tamino blir mycket arg.

Drottningen kommer och ber Tamino att befria Pamina. Om han gör det ska han få gifta sig med Pamina. Papageno kan nu prata igen och får följa med Tamino. Båda får magiska musikinstrument som sägs kunna vinna över ondskan. Tamino får en flöjt och Papageno får en speldosa. De får tre andar som vägvisare.

De hittar Pamina som är på väg att våldtas av Monostatos, en av Sarastros medhjälpare. Tamino upptäcker att han befinner sig i en annan dimension. Han kan inte nå fram till Pamina och hon ser honom inte. Andarna låter istället Papageno skrämma bort Monostatos.

Pamina är bunden. Hon vill att Papageno ska befria henne. Han tvekar eftersom han inte tror att hon är den hon säger sig vara. Även han har sett bilden av Pamina och vet att hon inte är större än en tumme. Han har också svårt att tro att Tamino är kär i någon som han aldrig har träffat. När Pamina får reda på att hon har en beundrare som letar efter henne, låtsas hon vara intresserad av Papageno. Han knyter då upp repen. Tamino ser det och blir mycket svartsjuk.

Pamina flyr från Sarastros borg och Papageno följer efter henne. Tamino frågar sina skyddsandar vad han ska göra. De svarar gåtfullt och låter honom själv hitta den rätta vägen. Han möter en man som säger sig vara präst hos Sarastro. Tamino angriper prästen och kräver att få veta om Pamina lever. Han får inga raka besked, men prästen varnar Tamino för att utmana Sarastro.

Tamino prövar trollflöjten. Tonerna förvandlar världen till en ljuvlig oas. Han glömmer sin ångest och sitt uppdrag. Men Pamina och Papageno hör flöjten. Papageno svarar med sin vissla. Tamino ser dem, men han kan fortfarande inte göra sig synlig. Han ser förtvivlat hur Monostatos och hans medhjälpare överfaller Papageno och Pamina. Papageno använder speldosan, och melodierna gör de onda männen kärleksfulla och snälla.

Sarastro kommer med sitt följe. Pamina är fången igen. Hon ber Sarastro att förstå. Hon flydde ju för att Monostatos försökte att våldta henne.

Andarna knuffar ner Tamino framför Sarastros fötter. Monostatos ber Sarastro att döda inkräktarna. Sarastro svarar med att låta piska Monostatos.

Trollflöjten och speldosan beslagtas. Tamino och Papageno får ögonbindlar. Sarastro förklarar att de ska föras bort till en renande ritual.


Paus

Akt 2

Sarastros präster dansar en rituell dans för att hylla naturkrafterna och öppna sina sinnen. Tamino och Papageno förs in. Deras ögonbindlar tas av och prövningen börjar.

De tre damerna kommer tillbaka, men Tamino och Papageno får inte tala med dem eller lyssna på dem. Damerna försöker få Tamino och Papageno att fly. Papageno är frestad, men Tamino hejdar honom. Till slut går båda med på damernas inviter. Prästerna jagar bort damerna.

Tamino får syn på Pamina som har Monostatos efter sig. Monostatos hånar Tamino och plötsligt tycks Pamina njuta av famntagen. Det är tydligt att hon tror att det är Tamino som rör vid henne. När Tamino vill ingripa hindrar andarna honom.

Nattens drottning och de tre damerna avbryter kärleksakten. Drottningen ger Pamina en dolk och säger åt henne att mörda Sarastro. Om Pamina inte lyder måste hon stanna i evig fångenskap.

När drottningen går tar Monostatos dolken från Pamina. Monostatos hotar att avslöja mordplanerna om inte Pamina ger honom vad han vill ha.

Plötsligt står Sarastro framför dem. Han ser besviket på Pamina. Han berättar att han längtar efter en bättre värld, där män och kvinnor kan leva tillsammans i kärlek. Tamino lyssnar och blir starkt påverkad av det Sarastro säger.

En gammal kvinna vill ge den hungrige och törstige Papageno en kyss. Tveksamt accepterar han. Kvinnan suger nästan luften ur hans lungor. Han faller till marken.

Andarna kommer och lämnar tillbaka flöjten och speldosan. Papageno blir besviken. Han vill mycket hellre ha något att äta. Tamino börjar spela och Pamina kommer fram till honom. Hon säger att hon har längtat efter honom. Tamino blir rörd, men han får tecken av prästerna att inte tala med henne. Pamina blir förtvivlad och hotar att ta sitt liv.

Prästerna samlas runt Tamino. De lovar honom frihet om han följer den väg de har valt åt honom. Prästerna tar flöjten. Tamino tvingas att ta farväl av sin älskade Pamina. Han sänds iväg på en resa djupt in i sin själs mörkaste rum.

Papageno letar efter Tamino. Papageno är ensam och rädd. Han beklagar sig över sin olycka. Med speldosan försöker han locka fram en liten hona som kan trösta och göda honom. Den gamla kvinnan kommer tillbaka. Hon vill kyssa honom igen. Papageno säger nej, men hon säger att valet står mellan henne och att alltid vara ensam. Då ändrar han sig. Kyssen förvandlar kvinnan till Papagena. Papagena är Papagenos drömhustru och kvinnliga motsvarighet. Hennes krav på sin blivande man får honom dock att tveka. Hon försvinner lika plötsligt som hon kom.

Pamina är på väg att ta sitt liv. De tre andarna söker upp henne. De berättar att Tamino lever och att hon måste leta rätt på honom.

Pamina hittar Tamino. Han irrar runt i utkanterna av sitt undermedvetna. Han försöker förstå sig själv och sitt syfte. Pamina ger honom flöjten tillbaka. De lovar varandra att göra allt för sin kärlek. De lyckas till slut ta sig ut ur mörkret med hjälp av trollflöjtens toner.

Men mardrömmen är inte över. Tamino ser hur en kvinna och en man – Nattens drottning och Sarastro – utkämpar en sista blodig strid. Tamino kan inte göra någonting.

Rikard Bergqvist

Klicka här för att läsa mer om föreställningen

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen