David Wilde.

David Wilde. ”Föreställningen är mitt ögonblick.”

David Wilde
David WildeMarcus Palmqvist.

David Wilde är född i Tyskland och utbildad i sin hemstad Dresden. När han var tio började han i dansskola, men det var lite av en slump att det blev just dans. ”Jag hade många intressen då, men dansen var helt enkelt tillräckligt utmanande och roligt för att jag skulle fortsätta” berättar han.

”Jag hade inspirerande personer runt mig och när jag hade klarat den där tonårsperioden när man växer åt alla håll samtidigt, då kände jag att kroppen började hitta sig själv och att det var möjligt att klara svåra rörelser. Man kan säga att jag växte in i dansvärlden”.

”Inför en ny föreställning jobbar man med sig själv, med verket, koreografin och samspelet mellan oss dansare. Det är ett hårt arbete. Men när det är dags för premiär blir allt annorlunda. Det som var jobbigt under processen kan bli helt fantastiskt när man står på scen.” / David Wilde

Dansar på heltid och studerar på distans
David kom till Göteborg 2003, och har under tiden i kompaniet också tagit ut några års tjänstledigt för att arbeta med danskompanier i Holland och Tyskland. I juli 2010 kom han tillbaka till GöteborgsOperans Danskompani. Nu kombinerar David dansen med att studera internationella relationer vid ett brittiskt universitet, på distans.

”Man kan inte dansa på professionell nivå för alltid, och om man vill göra något efter danskarriären krävs det planering. Jag kommer att ha ett andra arbetsliv, en ny karriär” säger David.

”Så nu går jag upp tidigt, studerar en stund, dansar hela dagen och går sen hem för att plugga igen. Det är tufft, men tanken på att så småningom få arbeta med de stora frågorna i världen - politik, klimatförändringar, miljö och ekonomi - det motiverar mig att fortsätta.”

En förmån att arbeta med olika kreatörer
David har arbetat tillsammans med tre olika konstnärliga ledare under sin tid i kompaniet. Alla har haft sitt speciella sätt att arbeta och för dansarna är det en givande utmaning att jobba med så många olika verk och koreografer.

Dessutom är det förstås ett hårt fysiskt arbete - och David berättar att även dansare har sina begränsningar. ”Man utvecklas hela tiden, hittar nya verktyg och blir starkare som person - men alla dansare kan inte göra allt. Vi har olika förutsättningar.”

Belöningen kommer på scen
När dansarna står på scen och möter publiken är det hårda arbetet ofta glömt. ”Föreställningen är verkligen mitt ögonblick. Självklart är jag där för publiken, men jag gör det också för mig själv” säger David.

”Ibland känns kopplingen till de andra dansarna extra tydligt och man upplever att vi har uppnått något speciellt. Den känslan ger inspiration, man kan nästan bli beroende av den. Det kommer jag alltid att ha med mig, även när jag så småningom byter yrke och karriär.”

Under våren 2013 kan du se David dansa i t ex Våroffer och 33 Rue Vandenbranden.


Läs fler intervjuer:

Delphine Boutet
Chiaki Horita
Tom Weinberger

Delphine Boutet
”Jag vill att någon utmanar mig att göra sådant som jag aldrig har gjort. Ta en annan riktning, gå en annan väg, utvecklas och göra sådant som inte är så naturligt för mig”
Läs mer här

Chiaki Horita
”När jag var hemma i Hiroshima frågade jag min familj om de egentligen vet vad jag gör i Göteborg. Och så bad jag dem dansa så som de tror att jag gör. När jag tänker på hur de försökte uttrycka sig med kroppen kan jag hitta massor av ny inspiration.”
Läs mer här

Tom Weinberger
”Man kan nog säga att jag är en hyperaktiv person. Dansen hjälper mig att hitta balans mellan kropp och sinne och att använda energin på ett konstruktivt sätt. Jag har stort kapacitet och behöver vara i rörelse.”
Läs mer här

Micol Mantini
Fan Luo
Rebecca Hytting

Micol Mantini
När Micol beskriver nutida dans är det inte de fysiska utmaningarna hon berättar om, utan det som varje dansare uttrycker genom sin personlighet. ”Det är svårt att förklara nutida dans, det är inte alls likt balett som de flesta känner till. Istället är det friare dans som handlar om att uttrycka och förmedla vad man känner. Rörelserna kommer inifrån.”
Läs mer här

Fan Luo
”GöteborgsOperans Danskompani är ett välkänt nutida kompani som man pratar om i dansvärlden. Våra föreställningar måste upplevas, de kan beröra människor på helt olika sätt. Jag sökte mig hit för att jag har hört så mycket positivt.”
Läs mer här

Rebecca Hytting
Den som vill bli professionell dansare brukar börja tidigt, gärna redan som femåring. Men inte Rebecca Hytting. Hon började på Balettakademin först som 20-åring och nu har dansen tagit henne hela vägen till några av dansvärldens mest intressanta kompanier.
Läs mer här

VGR ©2014 GöteborgsOperan · Nyhetsbrev · Facebook · Sitemap · Om webbplatsen · Sök · Kontakta