Delphine Boutet.

Delphine Boutet. ”Jag jobbar på att släppa det klassiskt estetiska”

Delphine Boutet
Delphine BoutetMarcus Palmqvist

Delphine Boutet växte upp Bordeaux, ett av de franska vindistrikten. Som liten ville hon dansa precis som hennes syster gjorde, och redan efter några år med danslektioner hade hon målet klart: Hon skulle bli professionell dansare.

Flyttade hemifrån som 14-åring
Delphine hade turen att ha en lärare som uppmuntrade henne att gå vidare. Redan som 14-åring flyttade hon hemifrån för att börja i dansskola i Cannes. Här utbildade hon sig i klassisk balett, men hade också nutida dans, folkdans och jazzdans på schemat. I de tidiga tonåren deltog hon i en festival med dansare från hela världen. ”Det var väldigt spännande veckor och har påverkat mig mycket. Jag upptäckte så många olika typer av dans från andra kulturer” berättar hon.

Efter utbildningen började Delphine som professionell dansare i Ballet National de Marseille. Där fick hon möjlighet att arbeta med många olika koreografer. Att hon bestämde sig för att flytta till Göteborg 2009 var en naturlig följd av tideni Marseille. Nu är Delphine anställd dansare i GöteborgsOperans Danskompani, och fortfarande lika fascinerad av olika kulturer och att utveckla sin dans. En av utmaningarna är att släppa delar av estetiken från den klassiska baletten och istället uttrycka mer av sin egen personlighet.

”Jag vill att någon utmanar mig till att göra sådant som jag aldrig har gjort. Ta en annan riktning, gå en annan väg, utvecklas och göra sådant som inte är så naturligt för mig.” Delphine Boutet

Krävande och utvecklande auditions
För dansare som vill utvecklas är det en fördel att få jobba med olika koreografer och verk, precis som man gör i Göteborg. Delphine berättar att koreograferna ofta har kort tid på sig vid en audition. För dansarna gäller det att snabbt visa vad man kan och vem man skulle kunna vara på scen. Det räcker inte alltid att kunna dansa, för i många verk finns inslag av teater.

”Nutida dans är aktuell dans, den uppstår i ögonblicket. Man utforskar möjliga rörelser, och provar olika sätt att närma sig verket genom att använda kroppen. Det man förmedlar beror på egna känslor, på energin mellan oss dansare och på kommunikationen med publiken” säger Delphine.

Berörd av ”Hemland?”
Delphine berättar att arbetet med säsongens tema och föreställningen ”Hemland?” har berört dansarna djupt.

”Vi är många här i Göteborg som är långt hemifrån. Det är ett val vi alltid måste göra - att vara nära arbetet eller nära familjen. Jag blev verkligen rörd av processen när vi repeterade ”Hemland?”. Frågan om vad - och var - hemma är för just mig, har dröjt sig sig kvar. Jag tror att den berör alla så fort man börjar fundera” säger Delphine.

En utmaning att stå still på scen
”Hemland” är ett verk som ligger nära Delphines egna känslor, men andra gånger ska hon som dansare uttrycka känslor som inte stämmer så bra. När Alexander Ekmans ”La La Land” spelades för första gången i Göteborg var Delphine skadad. Hon fick en specialkoreograferad roll i föreställningen och fysiskt innebar den inte mycket rörelse, men den var ändå full av utmaningar.

”Det var svårt att röra sig så lite, att vara stilla på scen” berättar Delphine. ”Jag skulle vara helt nöjd och lycklig i Lalaland under 45 minuter, nästan utan att röra mig alls. Men inuti var jag mer frustrerad än nöjd just då. Samtidigt är det en roll med stor frihet och nu har jag dansat den många gånger.”

Under våren 2013 kan du se Delphine dansa i t ex Body Remix, Våroffer och 33 Rue Vandenbranden.


Läs fler intervjuer

Chiaki Horita
Tom Weinberger
Micol Mantini

Chiaki Horita
”När jag var hemma i Hiroshima frågade jag min familj om de egentligen vet vad jag gör i Göteborg. Och så bad jag dem dansa så som de tror att jag gör. När jag tänker på hur de försökte uttrycka sig med kroppen kan jag hitta massor av ny inspiration.”
Läs mer här

Tom Weinberger
”Man kan nog säga att jag är en hyperaktiv person. Dansen hjälper mig att hitta balans mellan kropp och sinne och att använda energin på ett konstruktivt sätt. Jag har stort kapacitet och behöver vara i rörelse.”
Läs mer här

Micol Mantini
När Micol beskriver nutida dans är det inte de fysiska utmaningarna hon berättar om, utan det som varje dansare uttrycker genom sin personlighet. ”Det är svårt att förklara nutida dans, det är inte alls likt balett som de flesta känner till. Istället är det friare dans som handlar om att uttrycka och förmedla vad man känner. Rörelserna kommer inifrån.”
Läs mer här

Fan Luo
Rebecca Hytting
David Wilde

Fan Luo
”GöteborgsOperans Danskompani är ett välkänt nutida kompani som man pratar om i dansvärlden. Våra föreställningar måste upplevas, de kan beröra människor på helt olika sätt. Jag sökte mig hit för att jag har hört så mycket positivt.”
Läs mer här

Rebecca Hytting
Den som vill bli professionell dansare brukar börja tidigt, gärna redan som femåring. Men inte Rebecca Hytting. Hon började på Balettakademin först som 20-åring och nu har dansen tagit henne hela vägen till några av dansvärldens mest intressanta kompanier.
Läs mer här

David Wilde
”Inför en ny föreställning jobbar man med sig själv, med verket, koreografin och samspelet mellan oss dansare. Det är ett hårt arbete. Men när det är dags för premiär blir allt annorlunda. Det som var jobbigt under processen kan bli helt fantastiskt när man står på scen.”
Läs mer här

VGR ©2014 GöteborgsOperan · Nyhetsbrev · Facebook · Sitemap · Om webbplatsen · Sök · Kontakta