Fan Luo.

Fan Luo. ”Det finns inga regler i nutida dans”

Fan Luo
Fan LuoMarcus Palmqvist

Fan Luo föddes i Kina och började dansa som 9-åring. Som många barn ville han helst vara i rörelse hela tiden. När han fyllde 13 visste han att dans var rätt sätt för honom att uttrycka sig, och började i en professionell dansskola. Dagen när han tog sin examen är fortfarande en av de viktigaste i hans liv. ”Jag var så nervös, mina föräldrar är dansare och det här var första gången jag skulle dansa när de fanns i publiken. Jag ville göra dem stolta” berättar Fan.

Ständigt nya platser och nya människor
Efter att ha dansat med olika kompanier i Kina, kom Fan till Göteborg sommaren 2012, direkt från Hong Kong City Contemporary Dance Company. Skillnaden mellan Göteborg och Hong Kong är stor - men Fan är van att flytta och att börja om på nya platser. ”När någon frågar vad som är hemma för mig vet jag inte vad jag ska svara. Jag tror att hemma är överallt. Det är inuti mig själv” säger han.

”GöteborgsOperans Danskompani är ett välkänt nutida kompani som man pratar om i dansvärlden. Våra föreställningar måste upplevas, de kan beröra människor på helt olika sätt. Jag sökte mig hit för att jag har hört så mycket positivt.” / Fan Luo

Varje dansverk och varje föreställning är unik
Trots att han nu befinner sig mitt i dansvärlden är det inte självklart att förklara vad nutida dans är. Den måste upplevas - och eftersom det inte finns några regler kan varje föreställning och dansverk ta sig helt olika uttryck enligt Fan. Det kan finnas inslag av teater med tal eller sång, medan andra verk kan vara meditativa och kommunicera med publiken på ett annat plan.

Nya utmaningar hör till vardagen för en dansare. ”När jag var yngre hade jag tydliga mål och kämpade för att komma dit. Nu tar jag dagen som den kommer, följer med i flödet och försöker hitta det som är bra för mig” säger Fan och fortsätter: ”Här är det alltid en ny process på gång, med nya koreografer och nya verk. Det är bra för oss dansare.”

Under våren 2013 kan du se Fan dansa i t ex Body remix, Våroffer och 33 Rue Vandenbranden.


Läs fler intervjuer

Rebecca Hytting
David Wilde
Delphine Boutet

Rebecca Hytting
Den som vill bli professionell dansare brukar börja tidigt, gärna redan som femåring. Men inte Rebecca Hytting. Hon började på Balettakademin först som 20-åring och nu har dansen tagit henne hela vägen till några av dansvärldens mest intressanta kompanier.
Läs mer här

David Wilde
”Inför en ny föreställning jobbar man med sig själv, med verket, koreografin och samspelet mellan oss dansare. Det är ett hårt arbete. Men när det är dags för premiär blir allt annorlunda. Det som var jobbigt under processen kan bli helt fantastiskt när man står på scen.”
Läs mer här

Delphine Boutet
”Jag vill att någon utmanar mig att göra sådant som jag aldrig har gjort. Ta en annan riktning, gå en annan väg, utvecklas och göra sådant som inte är så naturligt för mig.”
Läs mer här

Chiaki Horita
Tom Weinberger
Micol Mantini

Chiaki Horita
”När jag var hemma i Hiroshima frågade jag min familj om de egentligen vet vad jag gör i Göteborg. Och så bad jag dem dansa så som de tror att jag gör. När jag tänker på hur de försökte uttrycka sig med kroppen kan jag hitta massor av ny inspiration.”
Läs mer här

Tom Weinberger
”Man kan nog säga att jag är en hyperaktiv person. Dansen hjälper mig att hitta balans mellan kropp och sinne och att använda energin på ett konstruktivt sätt. Jag har stort kapacitet och behöver vara i rörelse.”
Läs mer här

Micol Mantini
När Micol beskriver nutida dans är det inte de fysiska utmaningarna hon berättar om, utan det som varje dansare uttrycker genom sin personlighet. ”Det är svårt att förklara nutida dans, det är inte alls likt balett som de flesta känner till. Istället är det friare dans som handlar om att uttrycka och förmedla vad man känner. Rörelserna kommer inifrån.”
Läs mer här

VGR ©2014 GöteborgsOperan · Nyhetsbrev · Facebook · Sitemap · Om webbplatsen · Sök · Kontakta