Micol Mantini.

Micol Mantini. ”Det är inte vad jag gör med kroppen som är intressant.”

Micol Mantini
Micol MantiniMarcus Palmqvist

När Micol beskriver nutida dans är det inte de fysiska utmaningarna hon berättar om, utan det som varje dansare uttrycker genom sin personlighet. ”Det är svårt att förklara nutida dans, det är inte alls likt balett som de flesta känner till. Istället är det friare dans som handlar om att uttrycka och förmedla vad man känner. Rörelserna kommer inifrån.”

Micol Mantini började dansa som femåring och när hon var åtta år var hon redan bestämd med att hon ville byta skola till en mer avancerad dansskola. Från början var dansen bara ett av hennes intressen och konkurrerade med skidåkning, simning och gymnastik. Men dansen tog allt mer plats, och som 16-åring kom hon till en skola i Florens som var knuten till ett välkänt nutida danskompani.

”Jag gick i skolan ett år, sen fick jag börja arbeta i kompaniet. Då var jag yngst av alla och omgiven av erfarna, duktiga dansare. Det var en fantastisk möjlighet och jag lärde mig massor” berättar hon.

Dans på arbetstid – och fritid
För Micol är dagarna fyllda av dans, även utanför GöteborgsOperan. ”Jag går gärna ut och dansar när jag är ledig - jag älskar latinamerikansk dans som t ex salsa. Dessutom är jag lärare för en avancerad grupp på Dansforum två gånger i veckan, och jag är utbildad lärare i zumba. Det är väldigt roligt att intresset för dans är så stort just nu” fortsätter hon.

En vanlig arbetsdag för dansarna i kompaniet pågår från kl 10 till 18, om det inte är föreställning. Innan arbetsdagen börjar har Micol ofta tillbringat en timme på gymmet.

”Kroppen är mitt redskap för att uttrycka det jag har inuti. Jag arbetar ständigt med mig själv, både fysiskt och mentalt, för att kunna improvisera och släppa taget” säger Micol.

”Samtidigt är det just på scen som jag verkligen känner mig helt fri att vara mig själv. Det är svårt att förklara, så bästa sättet är att komma hit och uppleva vad vi gör.” / Micol Mantini

Möter gärna publiken även utanför scen
Micol är en av de dansare som har varit längst i GöteborgsOperans Danskompani. Hon trivdes direkt när hon kom hit, och redan första året gjorde hon en av de roller som har betytt mest för henne. Verket heter ”White Darkness” och Micol beskriver processen som en fantastisk period.

”Men jag är faktiskt nöjd med allt jag har gjort hittills. Jag utvecklas hela tiden, mycket tack vare att jag arbetar just här. Det är berikande att vara i ett stort hus med så många olika föreställningar och människor.”

Nu är Micol inne på sitt nionde år i kompaniet och hon har arbetat med många olika koreografer. Den trogna publiken känner igen henne, och det händer att de stannar och kommenterar någon föreställning. ”Jag älskar det, kontakten med publiken och att få höra om de har blivit berörda. Jag försöker ju alltid förmedla mitt innersta till dem” avslutar Micol.

Under våren 2013 kan du se Micol dansa i t ex Body remix och Våroffer.


Läs fler intervjuer:

Fan Luo
Rebecca Hytting
David Wilde

Fan Luo
”GöteborgsOperans Danskompani är ett välkänt nutida kompani som man pratar om i dansvärlden. Våra föreställningar måste upplevas, de kan beröra människor på helt olika sätt. Jag sökte mig hit för att jag har hört så mycket positivt.”
Läs mer här

Rebecca Hytting
Den som vill bli professionell dansare brukar börja tidigt, gärna redan som femåring. Men inte Rebecca Hytting. Hon började på Balettakademin först som 20-åring och nu har dansen tagit henne hela vägen till några av dansvärldens mest intressanta kompanier.
Läs mer här

David Wilde
”Inför en ny föreställning jobbar man med sig själv, med verket, koreografin och samspelet mellan oss dansare. Det är ett hårt arbete. Men när det är dags för premiär blir allt annorlunda. Det som var jobbigt under processen kan bli helt fantastiskt när man står på scen.”
Läs mer här

Delphine Boutet
Chiaki Horita
Tom Weinberger

Delphine Boutet
”Jag vill att någon utmanar mig att göra sådant som jag aldrig har gjort. Ta en annan riktning, gå en annan väg, utvecklas och göra sådant som inte är så naturligt för mig.”
Läs mer här

Chiaki Horita
”När jag var hemma i Hiroshima frågade jag min familj om de egentligen vet vad jag gör i Göteborg. Och så bad jag dem dansa så som de tror att jag gör. När jag tänker på hur de försökte uttrycka sig med kroppen kan jag hitta massor av ny inspiration.”
Läs mer här

Tom Weinberger
”Man kan nog säga att jag är en hyperaktiv person. Dansen hjälper mig att hitta balans mellan kropp och sinne och att använda energin på ett konstruktivt sätt. Jag har stort kapacitet och behöver vara i rörelse.”
Läs mer här

VGR ©2014 GöteborgsOperan · Nyhetsbrev · Facebook · Sitemap · Om webbplatsen · Sök · Kontakta