Rebecca Hytting.

Rebecca Hytting. ”Plötsligt slog det mig att det var dansare jag skulle bli”

Rebecca Hytting
Rebecca HyttingMarcus Palmqvist

Den som vill bli professionell dansare brukar börja tidigt, gärna redan som femåring. Men inte Rebecca Hytting. Hon började på Balettakademin först som 20-åring och nu har dansen tagit henne hela vägen till några av dansvärldens mest intressanta kompanier.

Som liten hade Rebecca dans som hobby, men hon var helt inställd på att plugga ekonomi och gå i familjens fotspår som företagare. Det tog tid innan dansen mognade och hon insåg att det faktiskt var det där hon höll på med på kvällstid som skulle bli hennes framtida yrke. Så Rebecca flyttade till Stockholm och utbildade sig på Balettakademin. Efter det har hon bland annat varit dansare i världsberömda Batsheva Dance Company i Tel Aviv innan hon kom till GöteborgsOperans Danskompani sommaren 2012.

Möten med stora personligheter i dansvärlden I Israel arbetade hon tillsammans med koreografen Sharon Eyal som betyder mycket för henne. ”Samarbetet med en koreograf handlar om hur det känns när man rör sig. Jag kan förstå i min kropp hur Sharon tänker i sin" berättar Rebecca.

Under tiden i Tel Aviv blev Rebecca också lärare i GAGA, en träningsform som grundaren av Batsheva Dance Company, Ohad Naharin, har uppfunnit. GAGA handlar om att lära känna sin kropp, att utforska och utveckla det egna rörelsemönstret. Att bygga snabbhet och explosivitet utifrån sin egen förmåga och knyta an till sin glädje och passion.

”Det är en träningsform som känns naturlig för mig, där jag har funnit alla nycklar och verktyg. Och när man jobbar i Batsheva lär man sig också genom att undervisa varandra” säger Rebecca.

Ingenting blir någonsin färdigt
I arbetet på GöteborgsOperans Danskompani börjar dansarna oftast dagen med en teknikklass - och då kan det vara just GAGA som står på schemat. Därefter är det dags för repetitioner och arbete med de aktuella föreställningarna. Dansarna testar och utforskar, sätter ihop olika moment eller har genomdrag av längre sammanhängande delar av föreställningen.

Rebecca berättar att det alltid är tidspressat. ”Det är en oändlig ström av information och rörelser som alltid kan fortsätta utvecklas. Det som är inspirerande är att inget någonsin är fördigställt.”

Uppleva istället för att förstå
Publiken behöver vara öppen för att ta in upplevelsen utan att alltid förstå - och de kan vara ovant.

”Det handlar om sinnen och förnimmelse. Du måste inte alls förstå vad du ser, bara känna om det känns intressant, tråkigt, behagligt, fult....eller något helt annat” / Rebecca Hytting

”Jag vet inte vad grejen är med att man alltid ska förstå. Nutida dans låter dig uppleva något och som publik kan du bara låta det hända. Allt du känner och tänker är OK. Och lika fort som upplevelsen kommer till dig är den vara borta. På så sätt är dans väldigt speciellt.”

Under våren 2013 kan du se Rebecca dansa i t ex Body remix, Våroffer och 33 Rue Vandenbranden.


Läs fler intervjuer:

David Wilde
Delphine Boutet
Chiaki Horita

David Wilde
”Inför en ny föreställning jobbar man med sig själv, med verket, koreografin och samspelet mellan oss dansare. Det är ett hårt arbete. Men när det är dags för premiär blir allt annorlunda. Det som var jobbigt under processen kan bli helt fantastiskt när man står på scen.”
Läs mer här

Delphine Boutet
”Jag vill att någon utmanar mig att göra sådant som jag aldrig har gjort. Ta en annan riktning, gå en annan väg, utvecklas och göra sådant som inte är så naturligt för mig.”
Läs mer här

Chiaki Horita
”När jag var hemma i Hiroshima frågade jag min familj om de egentligen vet vad jag gör i Göteborg. Och så bad jag dem dansa så som de tror att jag gör. När jag tänker på hur de försökte uttrycka sig med kroppen kan jag hitta massor av ny inspiration.”
Läs mer här

Tom Weinberger
Micol Mantini
Fan Luo

Tom Weinberger
”Man kan nog säga att jag är en hyperaktiv person. Dansen hjälper mig att hitta balans mellan kropp och sinne och att använda energin på ett konstruktivt sätt. Jag har stort kapacitet och behöver vara i rörelse.”
Läs mer här

Micol Mantini
När Micol beskriver nutida dans är det inte de fysiska utmaningarna hon berättar om, utan det som varje dansare uttrycker genom sin personlighet. ”Det är svårt att förklara nutida dans, det är inte alls likt balett som de flesta känner till. Istället är det friare dans som handlar om att uttrycka och förmedla vad man känner. Rörelserna kommer inifrån.”
Läs mer här

Fan Luo
”GöteborgsOperans Danskompani är ett välkänt nutida kompani som man pratar om i dansvärlden. Våra föreställningar måste upplevas, de kan beröra människor på helt olika sätt. Jag sökte mig hit för att jag har hört så mycket positivt.”
Läs mer här

VGR ©2014 GöteborgsOperan · Nyhetsbrev · Facebook · Sitemap · Om webbplatsen · Sök · Kontakta