Tom Weinberger.

Tom Weinberger. ”Jag har för mycket energi i min kropp.”

Tom Weinberger
Tom WeinbergerMarcus Palmqvist

Tom Weinberger var väldigt vild som barn. Han nästan rev sina föräldrars hus, bara för att han inte visste vad han skulle göra med all energi. Som 15-åring började han på dansskola - och där kunde han äntligen få utlopp för sitt behov av rörelse.

Under tiden på skolan drömde han om att arbeta på världsberömda Batsheva Dance Company, och direkt efter examen fick han möjlighet att göra just det.

”Man kan nog säga att jag är en hyperaktiv person. Dansen hjälper mig att hitta balans mellan kropp och sinne och att använda energin på ett konstruktivt sätt. Jag behöver vara i rörelse.” / Tom Weinberger

Ett geni i dansvärlden – och ett eget rörelsespråk
Batsheva leds av koreografen Ohad Naharin. Tom beskriver honom som ett av dansvärldens genier, en person som har förändrat och förnyat dansen. Det är också han som har utvecklat GAGA, ett rörelsespråk som används av dansare över hela världen.

Tom berättar att det inte i första hand handlar om hur en rörelse ser ut, utan om hur det känns och vilken information du kan få av din kropp. I Batsheva börjar varje dag med GAGA. Ohad kan t ex ge instruktioner som ”känn din kropp flyta”, ”relatera till din hud, försök sträcka ut huden på din kropp” eller ”ändra temperaturen i dina händer”. Mycket av det handlar om passionen i att röra sig och att visualisera och uppleva sin kropp.

En lekplats där allt kan hända
Tom berättar att han ser nutida dans som en stor lekplats. ”Det är en form av dans där det inte finns några givna regler från början. Du går in i studion med koreografens fantasi i sinnet och bara leker, provar, dansar fram det föreställningen ska förmedla” säger han.

”Visst kan koreografen sätta vissa regler i takt med att arbetet går framåt, men det är inte som i klassisk balett där någon redan har bestämt exakt hur jag ska röra mig. Vi använder komposition och rörelse för att försöka nå koreografens fantasi och strukturen av verket helt enkelt.”

Dansen balanserar kropp och själ
Det händer att Tom får frågan om det inte är jobbigt att dansa från 10 till 18 varje dag. ”Men för mig är det tvärtom, det gör att jag kan hitta en balans. Om jag inte dansar blir jag frustrerad, jag måste använda min energi. Jag behöver rörelse och dans. Även när jag är ledig går jag till studion och tränar på egen hand” säger han.

Men trots att han inte kan vara utan dansen så är det ett hårt arbete. En av utmaningarna är att alltid vara fokuserad, närvarande och kunna förmedla föreställningen som en ny upplevelse kväll efter kväll.

”Det kan vara svårt att inte falla in i någon sorts autopilot-version, att bibehålla närvaron och fräschheten i föreställningen. Varje gång du går på scenen måste du alltid använda resurser inifrån dig själv” säger han och fortsätter: ”Jag vill gärna göra allt som jag inte har provat på ännu. Dans är min passion och jag vill fortsätta att utforska den.”

Under våren 2013 kan du se Tom dansa i t ex Våroffer och 33 Rue Vandenbranden.


Läs fler intervjuer:

Micol Mantini
Fan Luo
/om-oss/goteborgsoperans-danskompani/7-dansportratt/fan-luo/
Rebecca Hytting

Micol Mantini
När Micol beskriver nutida dans är det inte de fysiska utmaningarna hon berättar om, utan det som varje dansare uttrycker genom sin personlighet. ”Det är svårt att förklara nutida dans, det är inte alls likt balett som de flesta känner till. Istället är det friare dans som handlar om att uttrycka och förmedla vad man känner. Rörelserna kommer inifrån.”
Läs mer här

Fan Luo
”GöteborgsOperans Danskompani är ett välkänt nutida kompani som man pratar om i dansvärlden. Våra föreställningar måste upplevas, de kan beröra människor på helt olika sätt. Jag sökte mig hit för att jag har hört så mycket positivt.”
Läs mer här

Rebecca Hytting
Den som vill bli professionell dansare brukar börja tidigt, gärna redan som femåring. Men inte Rebecca Hytting. Hon började på Balettakademin först som 20-åring och nu har dansen tagit henne hela vägen till några av dansvärldens mest intressanta kompanier.
Läs mer här

David Wilde
Delphine Boutet
Chiaki Horita

David Wilde
”Inför en ny föreställning jobbar man med sig själv, med verket, koreografin och samspelet mellan oss dansare. Det är ett hårt arbete. Men när det är dags för premiär blir allt annorlunda. Det som var jobbigt under processen kan bli helt fantastiskt när man står på scen.”
Läs mer här

Delphine Boutet
”Jag vill att någon utmanar mig att göra sådant som jag aldrig har gjort. Ta en annan riktning, gå en annan väg, utvecklas och göra sådant som inte är så naturligt för mig”
Läs mer här

Chiaki Horita
”När jag var hemma i Hiroshima frågade jag min familj om de egentligen vet vad jag gör i Göteborg. Och så bad jag dem dansa så som de tror att jag gör. När jag tänker på hur de försökte uttrycka sig med kroppen kan jag hitta massor av ny inspiration.”
Läs mer här

VGR ©2014 GöteborgsOperan · Nyhetsbrev · Facebook · Sitemap · Om webbplatsen · Sök · Kontakta