Grafisk profil

Grafisk profil

En ny grafisk profil – ett led i GöteborgsOperans utveckling. GöteborgsOperans nya visuella identitet är inspirerad av verksamhetens kreativitet och husets närhet till vattnet. En symbol i rörelse, skapad av ljud från våra artister! 

I början av 1840-talet påbörjades diskussionerna om att bygga ett nytt teaterhus i Göteborg. 1859 år invigdes Nya Theatern, den vita stenbyggnad som idag ligger lite för sig själv i Kungsparken.

Hundra år senare hade man vuxit ur lokalerna. Tankar på att en ny musikteater skulle uppföras föddes. Det blev startskottet för en diskussion som kom att pågå under lång tid. 

Till slut, 1991, togs äntligen det första spadtaget och tre år senare, i oktober 1994, invigdes GöteborgsOperan. Ett nytt operahus – stort som en hangar och med en arkitektur som för tankarna till fartygsskrov, broar och hamnkranar och vindfyllda segel.

Under tjugo års tid har operahuset vid Göta Älvs mynning tagit med sin publik på resor i musikens och dansens värld. Uppsättningarna har alla på sitt sätt tagit GöteborgsOperan vidare.  Vi lär oss hela tiden av vår publik och av våra konstutövare. Idag vågar vi därför vara djärvare och ta ut svängarna lite mer och vår vision är att vara ett av norra Europas ledande operahus.

GöteborgsOperan i dag och i framtiden

Vår målsättning är att göra våra konstformer tillgängliga för ännu fler, utan att för den skull varken förenkla eller banalisera. Det svarar väl mot GöteborgsOperans uppdrag från Kulturnämnden: Att ta helhetsansvar för att förvalta och utveckla opera, dans, musikal och konsert i Västra Götaland. Vi vill roa, beröra, bilda, väcka tankar och nyfikenhet. 

Fortfarande tycker en del att opera är något exklusivt, och att nutida dans är svår att förstå sig på. De där myterna vill vi slå hål på. Det här huset är till för alla. 

Några av våra opera- och dansföreställningar sänder vi digitalt genom streaming från vår nya plattform GOfilm.se. Det innebär att föreställningar från GöteborgsOperan kan visas på platser som skolor och äldreboende. Sändningarna skapar nya mötesplatser som för kulturen närmare människor. 

När vi sätter våra höga mål gör vi det inom flera områden. Vi vill slipa vår höga konstnärliga kvalitet. Vi vill förbättra vår redan avancerade scenteknik och vi vill ställa ännu högre miljökrav på vår verksamhet. Och vi vill hitta nya sätt att nå ut till fler besökare. Få fler att upptäcka scenkonstens magi och relevans. Ett led i detta arbete är en ny grafisk profil.

Om GöteborgsOperans nya grafiska profil

Ett av GöteborgsOperans uppdrag är att locka fler invånare i Västra Götaland till våra föreställningar. En stor undersökning visade att nästan alla känner till GöteborgsOperan – men den drygt 20 år gamla grafiska profilen med sin GO-symbol var inte särskilt välkänd. Den svagaste länken visade sig vara just symbolen. 

Tidigare GO-symbolen

En ny logga började skapas. En med ett starkare och mer minnesvärt intryck som kan vara kittet som håller ihop ett varierat uttryck. Vår logga behövde också kunna fungera som en del av en större idé, inte bara som ett monogram.

Den behövde bli mer synlig, mer tillgänglig, mer samtida och mer digital.

Att hitta fram till en ny, grafisk profil

Vårt kreativa och breda utbud inom opera, dans, musikal och konsert gör att vi kan beskrivas som en levande och föränderlig organism. GöteborgsOperans närhet till vatten är också speciell. Vår relation till havet syns inte minst i husets arkitektur. 

Vi frågade oss: 

Vad händer om vi kopplar samman ljud och vatten? Kan vi få fram en symbol som interagerar med ljud och vatten?

Vi började med ett O, som i opera. Men många operahus använder ett O som logga, så för att göra den till vår bjöd vi in några av operans artister för ett experiment. Och med hjälp av en mikrofon, en förstärkare och ljudvågor från stämband, danssteg och instrument – och en del arbete vid datorn - skapade vi en rörlig, dynamisk profil.

Resultatet: En symbol i rörelse, skapad av ljud från våra artister. 

Bakom kulisserna i skapandet av den nya grafiska profilen
På tryckta ytor använder vi stillbilder från animationen. Från lugnt till explosivt.


Rörlig identitet exempel
Rörlig identitet exempel

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen