Personal.

Wilhelm Carlsson

Wilhelm Carlsson, regissör är utbildad vid Dramatiska Institutet och bildade 1976 Teater Schahrazad, som under 1980-talet hade en framskjuten position inom svenskt teaterliv som forsknings- och experimentscen. 1986 producerade teatern sin sista produktion, Shakespeares Macbeth. Efter tio år på Dramaten, där han regisserade en rad stora uppsättningar, beslöt han sig för att arbeta som frilansande regissör.

Det första musikdramatiska verk Wilhelm Carlsson iscensatte var Hans Werner Henzes Den engelska katten på Värmlandsoperan 1987, följt av La Traviata i Basel. På Värmlandsoperan fortsatte han med Falstaff, Den flygande holländaren, Valkyrian, Tristan och Isolde, Lady Macbeth från Mtsensk och i Karlstads domkyrka Wagners Parsifal. På Kungliga Operan har han iscensatt Richard Strauss’ Capriccio, La Bohème och Trubaduren, på Malmö Opera Ariadne på Naxos och Otello och på Stockholms Stadsteater Strindbergs Stora landsvägen. Bland hans senaste uppsättningar är Tosca och Otello, båda i Uppsala, och 2011 hela Wagners Nibelungens ring på Värmlandsoperan.

På GöteborgsOperan har han regisserat en bearbetning av Aida och Paula af Malmborgs Bombpartyt (båda på Lilla scenen) samt Carmen, en musikalisk/scenisk kompaktversion av Wagners Nibelungens ring och Daniel Börtz opera Goya 2009.

Carlsson är sedan 2011 professor i musikdramatisk gestaltning vid Operahögskolan i Stockholm och tilldelades 2012 Kungens medalj Litteris et Artibus.

Wilhelm Carlsson är utbildad vid Dramatiska Institutet och bildade 1976 Teater Schahrazad, som under 1980-talet hade en framskjuten position inom svenskt teaterliv som forsknings- och experimentscen. 1986 producerade teatern sin sista produktion, Shakespeares Macbeth. Efter tio år på Dramaten, där han regisserade en rad stora uppsättningar, beslöt han sig för att arbeta som frilansande regissör. Det första musikdramatiska verk Wilhelm Carlsson iscensatte var Hans Werner Henzes Den engelska katten på Värmlandsoperan 1987, följt av La Traviata i Basel. På Värmlandsoperan fortsatte han med Falstaff, Den flygande holländaren, Valkyrian, Tristan och Isolde samt Lady Macbeth från Mtsensk. På Kungliga Operan har han iscensatt Richard Strauss’ Capriccio, La Bohème och Trubaduren och på Malmö Opera Ariadne på Naxos och Otello. På GöteborgsOperan har han regisserat en bearbetning av Aida och Paula af Malmborgs Bombpartyt (båda på Lilla scenen) samt Carmen och en musikalisk/ scenisk kompaktversion av Wagners Nibelungens ring. Bland hans senaste uppsätt-ningar är Strindbergs Stora Landsvägen på Stockholms Stadsteater, Parsifal på Värmlandsoperan och Tosca i Uppsala, dit han återvänder i vår för en uppsättning av Verdis Otello med Michael Weinius i titelrollen.

VGR ©2014 GöteborgsOperan · Nyhetsbrev · Facebook · Sitemap · Om webbplatsen · Sök · Kontakta