Resan till SHANGHAI

Resan till SHANGHAI

SHANGHAI – Vem styr ditt liv?

En ny opera av Line Tjørnhøj. Text Erik Fägerborn.

Här berättar vi om processen att skapa verket SHANGHAI.

Du kan även läsa om föreställningen på vår uppsättningssida.

SHANGHAI är en nyskriven opera som experimenterar med relationen mellan röst, ord, melodi och musikalisk struktur. Varje mänsklig röst är unik, med individuell klang, uttal, tonart, dialekt och volym. Var går gränsen för vad en röst – eller flera i kombination – kan uttrycka? Verket komponeras direkt för en integrerad ensemble med artister från GöteborgsOperan och ShareMusic & Performing Arts.

Idén att skapa en kompromisslöst integrerad opera väcktes hos Stephen Langridge (GöteborgsOperans konstnärlige ledare Opera/drama) och Sophia Alexandersson (konstnärlig ledare ShareMusic & Performing Arts) redan för flera år sedan.

Hösten 2015 gick en öppen förfrågan ut där de båda parterna sökte tonsättare för att skapa en ny, inkluderande opera. Gensvaret var enormt: 155 ansökningar från professionella tonsättare i 34 länder. Valet föll på danskan Line Tjørnhøj, van att arbeta med utökad röstteknik och avantgardistiska verk. Textförfattare blev svensken Erik Fägerborn, som arbetat med GöteborgsOperan vid flera tidigare tillfällen och dessutom har erfarenhet av mer experimentella sammanhang.

En intervju med Stephen Langridge om processen och uppsättningen

Processen att skapa verket SHANGHAI skiljer sig från det gängse arbetssättet. Vanligtvis komponeras operan först och sedan väljs vilka som ska sjunga och spela den. Här har det i stället varit tvärtom: Först valdes artisterna ut (efter auditions i Malmö, Stockholm och Göteborg), och verket skapas utifrån just deras förutsättningar.

Startskottet för skapandeprocessen var workshops där tonsättaren och textförfattaren fick pröva idéer och utveckla dem tillsammans med artisterna. Efter ett antal träffar började upphovspersonerna att skriva SHANGHAI, en opera som ska kombinera olika typer av röster och ljud i en musikalisk dialog.

Line Tjørnhøj, operatonsättare: 
“Jag förväntar mig att vi kommer att skapa en ny definition av vad en dramatisk röst är. Artisterna har ett brett spektra av förmågor, och modet att utforska sitt vokala uttryck bortom sång. Ljudbilden integrerar de mest grundläggande mänskliga ljuden – de som normalt uttrycker extrema känslor som smärta, lycka, tillfredsställelse och hängivenhet – med de skolade operarösterna. Jag är säker på att musikens skönhet och intensiva känslor kommer att skapa en ny norm i operarepertoaren.”

Erik Fägerborn, textförfattare:
“Samklangen mellan team och ensemble inspirerade mig extra mycket. Även om det de facto är ensemblen som ska framföra verket och teamet som förväntas skapa berättelsens plattform upplever jag att vi jobbar tillsammans som en röst. Alla är där med varandra, tar intryck av varandra. Allas röst och tanke är lika viktig.”

Stephen Langridge, regissör:

”Var och en i ensemblen bidrar med något som är unikt – sin röst, sin kroppsform, 
sittrörelsemönster. Alla syns lika mycket och spelar lika stor roll. De ljud som en person kan åstadkomma, kan inte de andra upprepa. Både processen och det färdiga verkets handling är äventyr, vem vet vad som kommer att hända! Skapandet av SHANGHAI skiljer sig från allt annat jag har gjort. Och då har jag ändå arbetat med integrerad scenkonst i nära trettio år! För mig är det en dröm som blir sann och det känns fantastiskt att få ge det här
till publiken.”

GöteborgsOperan och kulturorganisationen ShareMusic & Performing Arts har samarbetat sedan 2014. Grunden till samarbetet är att människor har olika sätt att uttrycka sig och att konstnärliga olikheter är värdefulla.

Följ ShareMusic & Performing Arts SHANGHAI BLOGG

Tidslinje

2014

Samarbetet inleddes våren 2014 med en gemensam scenkonstkurs för människor med olika förmågor och förutsättningar tillsammans med artister från GöteborgsOperan.

2015

Under 2015 växte samarbetet och tillsammans genomfördes tre kurser med fokus på text och röst: två endagskurser i Göteborg respektive Skövde och en fyradagars sommarkurs.
Planeringen inleds för att ta fram ett nytt verk. Efter en öppen förfrågan där vi sökte tonsättare skickade 155 tonsättare från 34 olika länder in ansökningar.
I slutet av 2015 anlitades Line Tjørnhøj som kompositör. Manus skrivs av Erik Fägerborn.

2016

januari
Verket fick arbetsnamnet Projekt amplitud.
Den 25, 27 och 30 januari genomfördes auditions i tre städer, med callback i mars.

9-11 maj
Uppstart med ensemble och upphovspersoner på plats i Göteborg.

juni
Verket byter namn till SHANGHAI.

2017

6 mars
Repetitionsstart på GöteborgsOperan Skövdescenen i Skövde.

7 april
Urpremiär på GöteborgsOperan Skövdescenen.

Turné i Västra Götaland under april och maj.

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen