Opera Musikal Konsert.

Se skogen och träden

Pröva någonting nytt i år. Bryt mönstren, lämna stigen och förlora dig i musikens och teaterns fantastiska skog. Brukar du gå på opera? Besök en musikal också. Rädd för Schönberg? Ge honom en chans! Din första opera? Varmt välkommen!

Stephen Langridge är konstnärlig ledare för opera/drama på GöteborgsOperan sedan augusti 2013. Som internationellt aktiv, namnkunnig opera- och teaterregissör har han arbetat på operahus runt om i världen. Han varvar gärna storskaliga uppsättningar med banbrytande och samhällsinriktade musikdramatiska projekt i okonventionella miljöer, ofta med grupper som normalt inte får chansen att uttrycka sig konstnärligt. Detta är något som han tänker fortsätta med även på GöteborgsOperan.

"Säsongen 2014/2015 utforskar vi musikteater från fyra sekel. Här ryms det småskaliga och det storslagna, det komiska och det skräckinjagande, intriger och drömmar. Genom denna rika repertoar är det vissa teman och idéer som återkommer.

Skogen är ett begrepp som är djupt rotat i människans psyke. I traditionella sagor representerar skogen naturen: grym och hänsynslös, en otämjd, laglös, passionerad, magisk och skräckinjagande värld. En plats där våra rädslor och önskningar får härja fritt. Vi vet att vi borde följa stigen, inte gå för långt in ... men vi vill vara modiga och våga gå ännu djupare in i skogen.

Kvinnan i Schönbergs Erwartung befinner sig i operavärldens allra mörkaste skog. Den har skapats ur hennes fantasier, och ligger i gränslandet mellan dröm och verklighet, sunt förnuft och galenskap. Verket (vars titel betyder ”förväntan”) skrevs för mer än hundra år sedan, men känns fortfarande djärvt och nytänkande. Ett psykodrama utan skyddsnät.

Foto: Mats Bäcker
Stephen LangridgeMats Bäcker
Foto: George Souglides
A Flowering Tree. Chicago Opera Theatre 2008.George Souglides

I skogen där Hans och Greta går vilse lurar samma hot i skuggorna, men deras skog lockar samtidigt till spännande olydnad med lördagsgodis och en galen gammal häxa som känns märkligt bekant. Genom att utnyttja en orkester i Wagners storleksordning antyder Humperdinck att under allt socker lurar en verklig fara – en fara som vänds till glädje. Detta är en opera som kittlar fantasin oavsett hur ung eller gammal du är.

Vi presenterar också två operor som utforskar förhållandet mellan människa och natur i form av en kvinna som förvandlas till ett träd. Strauss skrev Daphne i Tyskland under 1930-talet. Hans hjältinna ville bli ett med den harmlösa naturen och flyr till sist samhällets kaos och begär genom att hänförd förvandlas till ett lagerträd.

John Adams A Flowering Tree kommer särskilt att falla entusiaster av amerikanska minimalister (där Philip Glass, Steve Reich och Adams är de mest framstående) i smaken. Medan Strauss Daphne låter sig förvandlas genom gudomliga krafter, förvandlar denna indiska folksagas kvinnliga huvudperson, Kumudha, sig själv till ett träd och sedan tillbaka igen. Med magnifik musik och fulländad visuell poesi motbevisar denna kväll den samtida musikens rykte som otillgänglig och onödigt komplicerad.

Det andra återkommande temat äktenskap, där kärlek, åtrå och samhälle samspelar.

"Love and marriage/go together like a horse and carriage” sjöng Frank Sinatra, men operorna i vår repertoar visar att livet kan vara mer komplicerat än vad Frank trodde var möjligt. Vi får möta kärlekspar som försöker få varandra, ofta genom att kämpa mot befängda sociala hierarkier (nypremiär för Rossinis Askungen i Radoks lysande regi), och kärlekspar som hindras av kommunikationsteknik (Menottis komiska The Telephone från 1946 åker på turné). Vi får uppleva frustrerande förlovningar och arrangerade äktenskap. Men, vi får också en inblick i farorna, sårbarheten och intimiteten i kärlekens komplexa värld när den unga Judith öppnar den förbjudna dörren i Riddar Blåskäggs borg, ett av 1900-talets absoluta mästerverk.

Säsongen börjar med Mozarts Figaros bröllop, en opera där absurditet, humor och djup melankoli blandas. Ett haltande äktenskap och ett nytt giftermål knyts samman i farsartade förvecklingar. Intrigen nystas upp när en man råkar förföra sin egen hustru (i skogen, tänka sig!). Kanske är detta den perfekta operan. Det är i varje fall en glädjefull hyllning till kärlekens och förlåtandets omvälvande kraft i en rörig, galen värld.

Vi på GöteborgsOperan är passionerat engagerade i det vi gör och ser fram emot att få träffa dig och dela spänningen och äventyret i att uppleva musikteater live. Det här är din opera.

Gör oss sällskap! "

Titta på en filmintervju med Stephen om hur han vill utveckla opera/drama

"Vi vill riva de hinder som gör att opera kan uppfattas som otillgänglig, och slå vakt om att göra spännande opera och musikteater tillgänglig för alla som är intresserade av att delta och följa med oss."

”Vi ska behålla den mycket höga och internationella standard vi har på våra produktioner i dag, samtidigt som vi ska nå ut till en ny publik. Denna nya publik når vi genom att samarbeta med olika grupper runt om i regionen och genom att erbjuda människor i alla åldrar möjlighet att delta i kreativa projekt. Projekten ska spegla och utforska vår värld och uttrycka våra känslor och drömmar. Ett exempel på detta är Zoë, en opera för och med unga vuxna, som vi kommer att spela våren 2014.
Oavsett om du är publik eller deltagare, hoppas jag att du följer med oss på denna utmanande och spännande resa.”

Läs gärna mer om Stephen Langridge i detta pressmeddelande från presentationen i augusti 2012.

”Våra djupa rötter i regionen ger oss styrkan och energin att ytterligare förstärka vårt utomordentliga goda internationella rykte.”
VGR ©2014 GöteborgsOperan · Nyhetsbrev · Facebook · Sitemap · Om webbplatsen · Sök · Kontakta