Sponsorprogram.

operahuset_exterior
Ingmar Jernberg

GöteborgsOperan har över 250 000 besökare varje år. Här finns unika möjligheter för regionens företag att exponera sitt varumärke i kulturella sammanhang.

"Ett sponsorskap tillsammans med GöteborgsOperan handlar om ett nära och långsiktigt samarbete mellan två parter", säger Jessica Malmsten, näringslivsansvarig på GöteborgsOperan. "Och det är till fördel för båda och ger mycket i utbyte. Våra sponsorer får en unik möjlighet att aktivt vidareutveckla sitt varumärke.”

"GöteborgsOperan skall bli ett av norra Europas ledande operahus." GÖTEBORGSOPERANS VISION

Attraktiv budbärare i en kreativ miljö.

Företag som vill sponsra och samarbeta med GöteborgsOperan kan göra det på fyra olika nivåer. Välj mellan att bli huvudsponsor, operasponsor, sponsor eller prova en form som vi kallar Tag Plats. Vi specialutformar och skräddarsyr också olika former av näringslivssamarbeten.

"Kulturen är en attraktiv budbärare och som sponsor får man tillgång till GöteborgsOperans alla resurser i form av konstnärligt utbud och lokaler. Det är en kreativt stimulerande miljö och en fantastisk kanal för företag att exponera sig genom", säger Jessica.

GöteborgsOperans målgrupp är bredare än på många andra kulturinstitutioner. Den unika blandningen av opera, dans och musikal gör GöteborgsOperan till en mötesplats som tilltalar även en yngre publik.

None
Kristina från DuvemålaCain Porta
Orfeus och Eurydike
Orfeus och EurydikeMats Bäcker

Några av sponsorskapets fördelar

Det här får man som huvudsponsor, operasponsor och sponsor. Mängden exponering och utrymme beror på vilken nivå som väljs och hur avtalet utformas.

  • Bästa exponering mot en bred, inflytelserik och köpstark målgrupp. Sponsorerna exponeras i vår foajé, i generalprogrammet och i annat tryckt material samt på GöteborgsOperans webbplats.
  • Tillgång till en unik mötesplats där kundaktiviteter och specialarrangemang kan skräddarsys efter önskemål.
  • Möjlighet att stärka kundrelationer genom kultur och nätverka med andra företag i regionen.
  • Intern utveckling och personalvård genom erbjudanden och rabatter till de anställda.
  • Inbjudningar till diverse nätverkskapande aktiviteter, så som årliga festkvällar och ambassadörsträffar.
  • Biljetter till premiärer och förtur vid biljettköp till attraktiva föreställningar.

Dessutom är ni med och bidrar till långsiktiga satsningar som bidrar till ökad konkurrenskraft och företagsetableringar i regionen.

Konsert3

Samtliga sponsorer får varje år en inbjudan till GöteborgsOperans festkväll. Här samlas representanter från näringsliv, kultur och politik för att mingla, njuta av god mat och dryck och uppleva en specialkomponerad föreställning. För huvud- och operasponsorer arrangeras även en årlig ambassadörsträff där företagens representanter bjuds in.

Tag Plats!

Tag Plats är en populär del i vårt sponsorprogram och passar både företag och privatpersoner. För 30.000 kronor om året får ni:

  • Två fria biljetter till fyra premiärer per säsong.
  • Inbjudan till säsongens festkväll - en höjdpunkt för det västsvenska näringslivet. Alla sponsorer träffas och njuter av festprogrammet i salong och foajé.
  • Förtur vid biljettköp till attraktiva föreställningar.
  • Specialerbjudanden under spelsäsongen.
  • Bästa exponering i vår foajé, på vår hemsida och i vårt generalprogram.
  • Guldkort till vår OperaBar, en exklusiv mötesplats för sponsorer med gäster.
  • Inbjudan till Temakvällar där ni bjuds på inspirerande möten med scenkonstens mästare.
  • GO Nyheter, vår kvartalstidning med intervjuer, inblickar bakom kulisserna och reportage om kultur- och näringsliv.
  • En handgjord modellstol.

Ett enormt stöd från regionen.

”Vi har ett stöd som är helt unikt bland landets kulturinstitutioner”, berättar Jessica Malmsten. ”På GöteborgsOperan står sponsringen för tre och en halv procent av intäkterna. Snittet i kulturbranschen ligger på en procent.”

Förklaringen går långt tillbaka. Det är drygt 20 år sedan man började tala om att bygga ett operahus i Göteborg. Såväl kommunens politiker, som regionens företag och den breda allmänheten tog aktiv del i debatten. Dessutom var det många som var villiga att bidra även ekonomiskt. En rad företag och över 6000 privatpersoner sponsrade till projektet. Många av dem som bidrog inledningsvis är fortfarande, 20 år senare, sponsorer till GöteborgsOperan.

Hör av dig till Jessica Malmsten när du vill diskutera ett sponsorskap.

Orkester

Relaterade sidor

Om operahuset
Om företaget

Exponering

  • Antal besökare/år: Cirka 250 000 pers
  • Maxpublik per kväll: 1276 pers
  • Föreställningar Stora scen: Cirka 200 st
  • Generalprogram: Cirka 100 000 st
  • Föreställnings-program: Cirka 300 000 st

Sponsorsamarbeten

Jessica Malmsten
Näringslivsansvarig
Tel. 031 10 80 28
E-post: jessica.malmsten@opera.se

VGR ©2014 GöteborgsOperan · Nyhetsbrev · Facebook · Sitemap · Om webbplatsen · Sök · Kontakta