Press

Publicerad 30 augusti 2017

Göteborgs|Operan nominerad till Svenska Designpriset

Röstningen för säsongsprogrammet är avslutad.

Röstningen för undervattensbilderna & vår grafiska profil pågår 11–17 september.
Rösta här

Det är med stor stolthet som vi berättar att GöteborgsOperan är nominerad i två kategorier till Svenska Designpriset 2017. Även vår nya grafiska identitet är nominerad!

Det ena bidraget är nominerat i kategorin Information/print och är helt enkelt vårt säsongsprogram, vilket är extra glädjande eftersom programmet är till för dem som är viktigast för oss: publiken. Säsongsprogrammet är formgivet av Camilla Simonson, art director på GöteborgsOperan.

Det andra nominerade bidraget är i kategorin Bildkommunikation/foto och utgörs av de spektakulära undervattensbilder på sångare, musiker och dansare som bland annat används i säsongsprogrammet. Bilderna är resultatet av ett idéarbete av formgivaren Camilla Simonson, fotograf Mats Bäcker och Muhammad Ali – som står för bildbearbetningen.

Även GöteborgsOperans nya grafiska profil, skapad av reklambyrån Happy F&B, är nominerad till Svenska Designpriset. Kategorin heter Identitet - Grafisk identitet.

Dansare från GöteborgsOperans Danskompani
Idé Camilla Simonson, foto Mats Bäcker, retusch Muhammad Ali

– Att uppmärksammas i samband med ett prestigefyllt pris känns som ett fint kvitto på det grundliga, nyfikna och ganska modiga arbete vi har gjort, säger Lena Jaksch, marknadsföringschef på GöteborgsOperan.

Svenska Designpriset är en tävling i grafisk kommunikation vars målsättning är att främja och utveckla svensk grafisk design. Vinnarna presenteras den 19 oktober på Rondo i Göteborg.

För mer info eller pressfrågor gällande GöteborgsOperans nominering, kontakta press@opera.se, 031–10 80 35

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen