Press

Publicerad 20 februari 2017

Ruskig Strindberg som opera

Redan när August Strindberg skrev dramat Kronbruden 1901 ansågs det ropa efter musik. Knappt tjugo år senare skapade kompositören Ture Rangström en impressionistisk opera av det otäcka dramat. Den 26 februari framförs den som konsert på GöteborgsOperan.

Titelrollen görs av Elisabet Strid som sedan några år tillbaka har en stor internationell karriär. Hennes Mats sjungs av Markus Pettersson som under säsongen medverkat i GöteborgsOperans uppsättningar av Carmen och Elektra.

Musikdramat Kronbruden, som blandar folklore med impressionism och symbolism, handlar om den stolta Kersti som dränker sitt nyfödda barn för att kunna bli kronbrud och gifta sig med sin älskade Mats. Men både samvetet och den sociala kontrollen hinner i fatt henne.

Kronbruden ingår i GöteborgsOperans konsertserie med svenska operor. Under säsongen framför GöteborgsOperans Orkester tre svenska sällan spelade operor. Vikingarna var först ut i höstas. Nu är det alltså dags för Kronbruden och den 23 april spelas Gösta Nystroems modernistiska opera Herr Arnes penningar – efter Selma Lagerlöfs spökhistoria.

Göran Gademan, dramaturg på GöteborgsOperan:

– Som alla operor med nationell särart så hörs det egna landets tonspråk. De bygger ofta på visor och folkmusik. När det gäller nordisk musik brukar man säga att det hörs ett nordiskt vemod i musiken, det folkviseljuva. Detta hörs framför allt i Vikingarna och Kronbruden. När det gäller Herr Arnes penningar, som utspelar sig på Marstrand, märks närheten till havet.

Recensionsbiljetter till Kronbruden bokas på press@opera.se senast torsdag 23 februari.

Spelas på Stora scenen 26 februari kl 18.

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen