Press

Publicerad 4 september 2017

The Phantom of the Opera äntligen i ett svenskt operahus – dags för pressträff

The Phantom of the Opera är världens mest sedda musikal. Men den nya versionen – med premiär på GöteborgsOperan 23 september – har aldrig tidigare visats i Sverige. Välkommen till pressträff 15 september klockan 14.15.

Sedan urpremiären i London 1986 har The Phantom of the Opera setts av över 140 miljoner människor i 30 länder. Nu har två stora nordiska operahus, GöteborgsOperan och Finlands Nationalopera, gått samman om en ny, extravagant uppsättning – den första skapad för och med de fantastiska möjligheter som finns i ett riktigt operahus.

Berättelsen och musiken är desamma som alltid och uppsättningen är klassiskt praktfull.

Stephen Langridge, konstnärlig ledare opera/drama på GöteborgsOperan:
The Phantom of the Opera är den sista av de stora musikalerna från 1980-talet som varit låst att göra på annat sätt än den trettio år gamla originalversionen. Vi är stolta över att, tillsammans med Finlands Nationalopera, ha fått möjligheten att göra en ny version, med stor orkester och ny scenografi anpassad för ett modernt operahus. För ärligt talat, var ska The Phantom of the Opera spelas, om inte på operan?

Vad är nytt?

  • Musikalen framförs med stor orkester och operakör.
  • Ny scenografi och nya kostymer (inklusive Fantomens mask). I första aktens slutscen faller ljuskronan med mer gastkramande fart än kanske någonsin tidigare (nio meter per sekund!) – tack vare ny teknik.
  • Skildringen av den kvinnliga huvudrollen Christine.

Tiina Puumalainen, regissör:
– För mig handlar den här historien om Christine och hennes utveckling från blyg, ung flicka till en beslutsam, mogen kvinna som upptäcker sina känslor, sitt självförtroende och sin sexualitet. Inledningsvis befinner hon sig i knipa. Som ogift kvinna i den viktorianska tiden är Christine omyndig, hon måste ha en man vid sin sida. Alternativen för en fattig, ung kvinna var få.

Premiär 23 september 2017 kl 18.00. Speltid ca 2 timmar 50 minuter inklusive paus. Sjungs på engelska med svensk text på textmaskin. 90 föreställningar. Spelas till och med 20 maj 2018.

Pressträff och recensionsbiljetter

Media är välkomna på pressträff fredagen den 15 september kl 14:15 Samling i GöteborgsOperans foajé. Vi ser ensemblen repetera på Stora scenen och därefter finns tillfälle att intervjua delar av det konstnärliga teamet och huvudrollsinnehavarna.

Anmälan till pressträffen sker till press@opera.se senast onsdag 13 september. Meddela i förväg vem eller vilka ni vill intervjua.

Recensionsbiljetter till premiären lördag den 23 september kl 18 bokas på press@opera.se senast fredag den 15 september.

För pressbilder och mer information om sångare och team, se opera.se

Fakta

Musikal i två akter av Andrew Lloyd Webber (f 1948). Sångtexter Charles Hart. Ytterligare sångtexter Richard Stilgoe. Manus Richard Stilgoe och Andrew Lloyd Webber. I överenskommelse med The Really Useful Group Ltd.

Team

  • Dirigent: Nick Davies/Bjorn Dobbelaere /Cathrine Winnes
  • Regi: Tiina Puumalainen
  • Scenografi: Teppo Järvinen
  • Kostymdesign: Marjaana Mutanen
  • Ljusdesign: Teemu Nurmelin
  • Koreografi: Osku Heiskanen

Medverkande

  • Fantomen: Joa Helgesson/Fred Johanson
  • Christine Daaé: Sofie Asplund/ Frida Engström/Hanna-Liina Vösa
  • Raoul: John Martin Bengtsson/Tobias Ahlsell
  • Monsieur Firmin: David Lundqvist
  • Monsieur André: Anders Wängdahl
  • Carlotta Giudicelli: Karolina Andersson/Mia Karlsson
  • Ubaldo Piangi: Iwar Bergkwist/ Dardan Bakraqi
  • Madame Giry: Erika Sax
  • Meg Giry: Micaela Sjöstedt
  • Monsieur Reyer: Lars Hjertner
  • Monsieur Lefèvre: Tobias Ahlsell
  • Joseph Buquet: Marco Stella
  • Confidant: Lana Zuzić
  • Don Attilo: Peter Loguin
  • GöteborgsOperans kör, orkester, dansare, statister.

Artisterna

Musikalartisten Fred Johanson har under sin långa karriär hyllats såväl i Sverige som på Broadway och West End. Han har sjungit Sunset Boulevards manliga huvudroll mot Glenn Close, både i West End i London och på Broadway. Samma roll gjorde han på GöteborgsOperan 2009.

Operasångaren Joa Helgesson arbetar främst i Tyskland. När han gästade GöteborgsOperan i Billy Budd (2013) fick han hoppa in för Peter Mattei i titelrollen i P2:s direktsändning.

I rollen som Christine Daaé alternerar tre sångerskor: åländska sopranen Sofie Asplund, som de senaste åren gjort bejublade rolltolkningar på bland annat GöteborgsOperan, svenska Frida Engström, som förra säsongen bland annat gjorde ett sensationellt inhopp som Micaëla i Carmen hos oss, samt den estniska musikalartisten Hanna-Liina Võsa, som inte bara sjungit Sandy i Grease 600 gånger i USA utan också gjorde succé som just Christine under spelperioden i Finland.

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen