Press

Publicerad 23 januari 2018

Ariadne på Naxos: Film, Fellini och 50-tal – på operan!

Ariadne på Naxos med premiär 3 februari placerar Strauss opera i Medelhavets eleganta 1950-tal. I det snillrika dramat om konsten och pengarna ställs Annalena Perssons primadonna mot en komisk Sofie Asplund. I rollistan även internationellt efterfrågade Daniel Frank och Ann-Kristin Jones i ”byxrollen” som – ”det manliga geniet” – Kompositören.

Göteborg inleder det nya året med film på flera sätt. När filmfestivalen går mot sitt slut kan cineasten byta biomörkret mot GöteborgsOperans salong. I operan Ariadne på Naxos med premiär 3 februari förläggs nämligen dramat till en filminspelning med doft av Federico Fellinis studio i Roms Cinecittà. Vi ser filmkameror och målade kulisser, en himmelsfond och en klippa i havet. Först är vi på inspelningsplatsen, sedan förs vi in i själva filmen och allt mixas ihop till en seriöst kul kamp mellan tragedi och underhållning.

Ariadne på Naxos

Enligt uppsättningens grekiska regissör Rodula Gaitanou har operakonsten en alldeles särskild kraft:

– Vi lever i en värld då vi i ena ögonblicket är på Facebook för att en stund senare befinna oss i ett operahus. Tiden då vi har möjlighet att fånga människors uppmärksamhet är kort. Opera kan skänka oss den snudd på utrotade upplevelsen av katharsis. Ett slags återfödelse som kanske, kanske kan göra oss till lite bättre människor. Det är bara opera som erbjuder detta. Opera och havet. Och horisonten.

Ariadne på Naxos ställer konflikten mellan så kallad fin- och populärkultur på sin spets. En rik man vill imponera på sina gäster med både en nyskriven opera om antikens Ariadne och en lättsam, akrobatisk fars. Till artisternas förfäran måste delarna improviserat vävas ihop och spelas samtidigt för att allt ska hinnas med. Bakom scen bjuds det på dramatik när den Maria Callas-inspirerade primadonnan tvingas dela scen med komedianternas yrväder Zerbinetta, och den seriöse kompositören får se sin skapelse upphackad av clownnummer.

Strauss fantastiska melodibågar förmedlas av GöteborgsOperans dramatiska sopran Annalena Persson i rollen som den olyckliga Ariadne, medan den gladlynta Zerbinetta spelas av Sofie Asplund. Internationellt uppmärksammade tenoren Daniel Frank gör Göteborgsdebut som Bacchus och på dirigentpulten finns Patrik Ringborg, som på GöteborgsOperan tidigare dirigerat bland annat Richard Strauss Salome och urpremiären av Hans Gefors Notorious.

För pressbiljetter, intervjuförfrågningar eller pressfrågor kontakta press@opera.se, 031-10 80 35

Mer info om uppsättningen här

FÖRESTÄLLNINGSFAKTA

Opera i två akter av Richard Strauss (1864-1949). Libretto Hugo von Hofmannsthal. Sjungs på tyska med svensk översättning på textmaskin. Premiären direktsänds i Sveriges Radio.

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen