Press

Publicerad 11 april 2018

Boris Godunov: guld, populism och politisk manipulation

En stark rysk ledare, politisk manipulation och ett folk som mest bryr sig om att konsumera. På GöteborgsOperan placeras Boris Godunov bland guldkostymer en enorm hoppborg – och kopplar upp direkt på dagens debatt om fejkade nyheter, propaganda och populism. Premiär 21 april.

Boris Godunov är en djärv, intensiv och praktfull opera om hur en karismatisk man lyckas lura massorna. En makthavare som spelar martyr och gradvis bryts ner. Känns plotten igen?

I GöteborgsOperans version av Modest Musorgskijs mästerverk – med libretto efter Alexander Pusjkins berömda drama – manipuleras folket av budskap från ett halvt dussin marionettdockor i form av bland annat poliser, en krokodil och en rockstjärna.

Regissören Peter Konwitschnys tolkning – placerad bland guldkostymer, shoppingvagnar och en enorm hoppborg – blir en omskakande upplevelse, starkt kritisk mot konsumtionssamhället och dagens politiska klimat.

– Det här är en utmanande uppsättning, som undersöker maktens och politikens samvetslösa gränser, och utforskar några av vår tids mest brännande frågor: populism och politisk manipulation. Men samtidigt som ämnet är mer aktuellt än på länge, är förstås politisk påverkan en fråga som engagerat människor lika länge som maktutövning överhuvudtaget existerat, säger Stephen Langridge, konstnärlig ledare för Opera/drama på GöteborgsOperan.

I föreställningsprogrammet skriver journalisten och författaren Per Grankvist, aktuell med boken Den stora bubblan – hur tekniken formar vår världsbild att en orsak till operans popularitet är att temat aldrig upphört att vara aktuellt. ”Filterbubblor” har alltid funnits, och istället för uppsättningens marionettdockor används sociala medier för politisk propaganda idag.

Boris Godunov kännetecknas av att vara en stor, rysk köropera med en aldrig sviktande folkton, där det ryska folket och deras lidande genom historien spelar huvudrollen och där körens olika röster sprider de politiska lögnerna. Idag har alla ryssar denna opera i blodet, men 1869 chockades den ryska censuren av urversionen. Boris Godunov är en verklig historisk tsar, den enda i Kremls mausoleum som (av historieskrivande klanen Romanov) omnämns som mördare efter att ha mördat sonen till föregångaren Ivan IV (kallad den förskräcklige).

Om de medverkande

Titelrollen görs av britten Clive Bayley, som hade stora framgångar i Göteborg som den ondskefulle Claggart i Brittens opera Billy Budd. Den falske Dmitrij sjungs av Joachim Bäckström, som gjorde succé som Don José i förra säsongens Carmen. Solgerd Isalv, utbildad i Göteborg men anställd i Nürnberg, gör tsarsonen Fjodor. Leo Hussain, dirigent vid bl a Covent Garden, ledde den senaste omgången av Figaros bröllop i vårt hus. Vi är särskilt stolta över GöteborgsOperans Kör, som våren 2017 deltog i en inspelning av körpartiet för ett internationellt skivbolag tillsammans med Göteborgssymfonikerna under ledning av Kent Nagano.

För pressbiljetter, intervjuförfrågningar eller pressfrågor kontakta
press@opera.se
tel 031-10 80 35

Mer info om uppsättningen

Föreställningsfakta

Opera i sju bilder av Modest Musorgskij (1839-1881). Libretto av tonsättaren efter Alexander Pusjkins drama. Sjungs på ryska med svensk översättning på textmaskin. Premiären direktsänds i Sveriges Radio.

Premiär 21 april kl 18, Stora Scenen. 1 timme och 55 minuter, ingen paus.

Spelas 21 april-13 maj. 

Boris Godunov är en samproduktion med operahusen i Nürnberg och Lübeck.

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen