Out of Mind.

Dans. I Out of Mind inspireras koreograferna av temat Mind & Spirit där GöteborgsOperans Danskompani utforskar vårt medvetande och dess möjligheter. Sinne och själ, kropp och energi förenas och tvingar oss till nya upptäckter.

En gräns- och genreöverskridande upplevelse


Interfacial Scale

Dansverk av Hiroaki Umeda

Den Tokyo-baserade artisten Hiroaki Umedas intensiva dansinstallation utforskar hur man kan passera dansens koreografiska gräns – och gränsytan mellan dans och det okända på andra sidan gränsen. Inspirerad av tyst kunskap och svärmbeteende har han skapat koreografi för varje enskild dansare men också ett rörelsesystem för dansarna som kollektiv.

Vid sidan av att vara koreograf och dansare är Umeda även fotograf och videokonstnär. År 2000 bildade han sitt eget kompani, S20. I Interfacial Scale står Hiroaki Umeda för koreografi, scenografi, kostym-, ljus- och ljuddesign. Musiken är skriven för GöteborgsOperans Orkester av Yoshihiro Hanno (även känd under namnet RadiQ), skapare av minimal techno och filmmusik till asiatiska konstfilmer.

En intervju med koreograf Hiroaki Umeda

En intervju med kompositör
Yoshihiro Hanno och dirigent Max Renne

Bilder från Interfacial Scale

Klicka på bilderna för att ladda ner

Interfacial Scale
Interfacial ScaleThomas Aurin
None
Interfacial Scale Thomas Aurin
None
Interfacial ScaleThomas Aurin

the world to darkness and to me

Dansverk av Richard Siegal

På pappret ser New York-baserade Richard Siegals ”if/then”-system ut som hemliga formler. I verkliga livet är det en bank av möjligheter som låter dansarna komponera delar av föreställningen själva. Siegal låter dans möta andra konstformer – design, arkitektur, musik, litteratur … Resultatet stimulerar alla våra sinnen – och involverar publiken.

Richard Siegal arbetade under några år nära koreografen William Forsythe och har mottagit flera prestigefyllda priser. År 2005 startade han The Bakery i Paris, ett center för konstnärlig utveckling inom performance, dans och multimedia som attraherat många av de mest kreativa krafterna på den internationella konstscenen. I danstidningen tanz’ årliga kritikerenkät listas Richard Siegal som årets koreograf och ett av hans verk, Black Swan, som årets föreställning. Hans verk Unitxt, skapat för Bayerisches Staatsballett, utsågs nyligen till en av de främsta världspremiärerna under danssäsongen 2012/2013 av tidskriften Dance Europe.

I sitt verk för GöteborgsOperans Danskompani samarbetar han med modeskaparen Alexandra Bertaut, kompositören Lorenzo Bianchi Hoesch (forskare i elektronisk musik vid Centre Pompidou) samt arkitekten och designern Didier Faustino. Den rörliga scenografin består av nästan organiska installationer, som används i interaktion med dansarna.

En intervju med koreograf Richard Siegal

En intervju med kompositör
Lorenzo Bianchi Hoesch

Bilder från the world to darkness and to me

Klicka på bilderna för att ladda ner

None
the world to darkness and to meThomas Aurin
None
the world to darkness and to meThomas Aurin
None
the world to darkness and to meThomas Aurin

Information

Programmens längd 2 timmar inkl. 1 paus.

Interfacial Scale
Dansare 11

the world to darkness and to me
Dansare 13

Interfacial Scale

Koreografi, scenografi, kostym och ljusdesign
Hiroaki Umeda

Dirigent
Max Renne

Kompositör
Yoshihiro Hanno

Koreografiassistent
Alexandre Bourdat

Video- och systemprogrammering
Shoya Dozono

GöteborgsOperans Danskompani

the world to darkness and to me

Koreografi och ljusdesign
Richard Siegal

Kompositör
Lorenzo Bianchi Hoesch

Koreografiassistent
Paula Sanchez

Scenografi
Didier Faustino

Kostymdesign
Alexandra Bertaut

Vetenskapliga konsulter för det elektroakustiska spatialiseringssystemet
Thibaut Carpentier, Markus Noisterig

GöteborgsOperans Danskompani

VGR ©2014 GöteborgsOperan · Nyhetsbrev · Facebook · Sitemap · Om webbplatsen · Sök · Kontakta