Svenska operor konsertant

Svenska operor konsertant

Vi svenskar har en tendens att skämmas för våra egna operaverk. Framför allt har de inte kommit in i det allmänna medvetandet som i många andra mindre operaländer som Polen, Ungern eller Danmark. 

Folk i allmänhet tror knappt att det finns några svenska operor. Ändå har vi en lång och stolt tradition sedan Gustav III:s dagar, då hans gustavianska operor – ofta delvis till egen text – rosade den svenska operascenen. Visst fick de flesta kompositörer då importeras utomlands utifrån, men det var en start och ett slag för det svenska språket. Samtidigt som Gluck och Mozart slog igenom nere i Europa, fick tonsättare som Joseph Martin Kraus, Johann Gottlieb Naumann och Abbé Vogler fina operaframgångar i Sverige. 

Vi hoppas att denna lilla provkarta ska väcka din lust att upptäcka fler svenska operor, ända från dagens nyskrivna och hela vägen bakåt till den svenske teaterkungens första försök på 1700-talet.

På GöteborgsOperan har vi valt att slå ett slag för några framgångsrika operatonsättare senare i historien, från andra halvan av 1800-talet och den första av 1900-talet. I tre konsertanta operaframföranden presenterar vi en ”dröm-ström” med Ivar Hallström, Ture Rangström och Gösta Nystroem. Ingen av dessa operor har någonsin funnits på cd – i fallet Rangströms Kronbruden är det mest märkligt, då den har varit en av de mest populära svenska operorna spelad i många olika uppsättningar. Raka motsatsen är det med Hallströms Vikingarna – den musiken har inte kunnat höras sedan det sista framförandet på Kungliga Operan 1882! Vi är mycket nyfikna på hur det kommer att låta, det verk som sägs ha den bästa musiken av 1800-talets mest framgångsrika operakompositör. 

Så Nystroems Herr Arnes penningar, som är något av ett eget göteborgsverk, inspirerat av den bohuslänska kusten. Uruppförd här på Stora Teatern och spelad i ytterligare en uppsättning. Med förebilder i den franska 1920-talsgruppen ”Les six” (De sex), är Nystroems partitur det mest modernistiska av de tre verk vi framför. Medvetet har vi valt från olika stilar och epoker: från Hallströms nationalromantik via Rangströms impressionism till Nystroems modernism. Det hoppas vi ska utgöra en provkarta på den svenska operalitteraturen när den är som bäst. 

Ändå är det bara en liten avsmakningsrunda. För visst finns det mängder av svenska operatonsättare att presentera som Andreas Hallén, Wilhelm Peterson-Berger, Elfrida Andrée, Wilhelm Stenhammar, Helena Munktell, Gunnar de Frumerie, Hilding Rosenberg, Lars Johan Werle, Ingvar Lidholm fram till våra dagars Daniel Börtz och Hans Gefors. Men detta är ändå en början. Och apropå den sist nämnde Hans Gefors, vars Notorious blev en sådan framgång förra säsongen, så är det viktigt att verk inte bara får uruppföranden utan spelas igen. Och igen. Och igen. Det är enda chansen till att de ska kunna hamna i det allmänna medvetandet.

Vi hoppas att denna lilla provkarta ska väcka din lust att upptäcka fler svenska operor, ända från dagens nyskrivna och hela vägen bakåt till den svenske teaterkungens första försök på 1700-talet.

GÖRAN GADEMAN
Dramaturg

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen