- Dans
- 20 dec 2019 – 29 jan 2020, Stora scenen.
- Längd: Ca 1 tim 40 min inkl paus
-
Medverkande
Pressbilder
Autodance
- Koreografi
- Sharon Eyal
- Medskapare
- Gai Behar
- Kompositör
- Ori Lichtik
- Kostymdesign / Assisterande koreograf
- Rebecca Hytting
- Ljusdesign
- Alon Cohen
- GöteborgsOperans Danskompani
- Takuya Fujisawa
Solo echo
- Koreografi, kostymdesign
- Crystal Pite
- Instudering
- Eric Beauchesne
- INSPELAD MUSIK, FRAMFÖRD AV YO-YO MA OCH EMANUEL AX
- Johannes Brahms
- Scenografi
- Jay Gower Taylor
- Kostymdesign
- Joke Visser
- Ljusdesign
- Tom Visser
- GöteborgsOperans Danskompani
Ingår i följande abonnemang: Veckodagsabonnemang, Ditt val.
Autodance & Solo echo
Två av världens främsta kvinnliga koreografer presenterar sina danssuccéer på samma kväll. Endast tre föreställningar.
Solo echo, av Crystal Pite
”Glimrande, renskalad dans.”— Göteborgs-Posten
”En pärla”— Svenska Dagbladet
”Avslutningen är så gripande och vacker: allt glider oss ur händerna, vi står till sist tomhänta kvar. Och snön fortsätter att falla.”— Sveriges Radios Kulturnytt i P1
Kärlek, förlust och acceptans står i centrum för den kanadensiska koreografen Crystal Pites vackra "Solo echo". Koreografin utgår från en dikt av poeten Mark Strand, "Några rader inför vintern", och två vemodiga sonater för cello och piano av Johannes Brahms. Dansarnas förfinade rörelser fångar livets förgänglighet och förluster. Mjukt fallande snöflingor väcker aningar om vinterns vemod. "Solo echo" skapades 2012 för Nederlands Dans Theater.
Autodance, av Sharon Eyal
”Dans som en hel organism, utsökt, underbart”— Göteborgs-Posten
”Läckert, obehagligt och sensuellt”— Svenska Dagbladet
”Ett sällsamt, tajt lagarbete”— Dagens Nyheter
”Bländande, suggererande, förföriskt”— Borås Tidning
Extravagant och minimalistiskt. Egensinnigt och allmänmänskligt. "Autodance" är hypnotisk dans med stark attityd. De senaste tio åren har den israeliska koreografen Sharon Eyal skapat en strid ström kritikerrosade verk för framstående danskompanier. Hyllade "Autodance" var hennes andra verk för GöteborgsOperans Danskompani. Sin vana trogen integrerar Eyal sömlöst dans, pulserande techno och teknik. Det är ömsom explosivt, ömsom sensuellt.
Möt dansarnas coach
23 & 29 januari kl 17.45 – 18.30
Få en exklusiv inblick i hur GöteborgsOperans Danskompani arbetar med målet ”den hållbara dansaren”.
Coach Matthew Griffiths berättar och demonstrerar med hjälp av dansarna Arika Yamada och Jesse Bechard. Fokus i arbetet är stärkande och förebyggande träning, specifikt anpassad till dansarnas varierande repertoar.
Ni i publiken kommer få prova på några enkla övningar för att förstå hur hans filosofi kan appliceras för välbefinnande i vardagslivet.
Ingen särskild klädsel krävs, men det är en fördel att kunna röra sig obehindrat samt att kunna vara i strumplästen alternativt barfota.
Språk: Engelska
Fri entré med biljett, begränsat antal platser (max 60 personer).
Kom i god tid, inget insläpp efter 17:30.
Introduktion
Alla dansföreställningar (förutom premiärer och gästspel) föregås av en verbal introduktion. Välkommen att lyssna och få en större inblick i koreografens process och inspiration, samarbete med konstnärliga team och dansare, med mera.Introduktionerna startar 1 timme före föreställningen och pågår ca 20 minuter. De hålls på svenska och äger rum på Lilla Scen.
Fri entré med biljett till föreställningen. Begränsat antal platser.
3 föreställningar t.o.m. 29 januari 2020.
#GOautodance, #GOsolo